چاق ها کمتر به آلرژی مبتلا می‌شوند

محققان می گویند سطوح بالای لیپید خون در برابر آلرژی از بدن محفاظت می‌کند.
تصویر چاق ها کمتر به آلرژی مبتلا می‌شوند

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از مدیکال اکسپرس، افرادی که سطوح نسبتاً بالایی از لیپید در خون خود دارند، کمتر به بیمار‌های آلرژیک مانند اگزما و آسم مبتلا می‌شوند.

این لیپید‌ها باعث می‌شوند که ژن‌هایی که نقش کلیدی در واکنش‌های آلرژیک دارند کمتر فعال شوند.

محققان مرکز پزشکی دانشگاه لیدن (LUMC) مقاله‌ای در Nature Communications منتشر کرده‌اند.

محققان می‌گویند: قبلاً می‌دانستیم که لیپید خون مانند تری گلیسیرید و کلسترول، می‌تواند بر رفتار سلول‌های ایمنی تأثیر بگذارد؛ اما اکنون نشان داده ایم که این چربی‌ها فعالیت ژن‌هایی را که نقش کلیدی در آلرژی دارند، کاهش می‌دهند.

در نتیجه احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک کمتر می‌شود.

محققان با نقشه برداری از ژن‌های فعال در سلول‌های ایمنی بیش از ۳۲۰۰ نفر، بررسی را شروع کردند.

کوئن دکرز، نویسنده اول این مطالعه گفت: معلوم شد که شامل تعدادی بیش از ۱۷۰۰۰ ژن است. سپس دقیقاً متوجه شدیم که چه ژن‌هایی تحت تأثیر لیپید‌های خون قرار می‌گیرند و ما را به گروهی از ژن‌ها هدایت می‌کند که باعث واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

در اقع واکنش آلرژیک پاسخ بیش از حد سیستم ایمنی به یک ماده بی ضرر است.

محققان دریافتند که لیپید‌ها عمدتاً بر ژن‌های فعال در بازوفیل‌ها تأثیر می‌گذارند. این‌ها سلول‌های ایمنی هستند که هیستامین تولید می‌کنند و در تحریک یک واکنش آلرژیک بسیار مهم هستند.

تری گلیسیرید‌ها به ویژه بر روی این بازوفیل‌ها تأثیر دارند. سطح تری گلیسیرید خون تا حدی توسط DNA تعیین می‌شود؛ اما عمدتاً توسط رژیم غذایی معین می‌شود.

محقق هایجمنز گفت: تحقیقات به این معنی هستند که بیماران مبتلا به واکنش‌های آلرژیک شدید، می‌توانند از تری گلیسیرید اضافی یا به طور دقیق تر، اسید‌های چرب سازنده تری گلیسیرید بهره‌مند شوند. البته هنوز مشخص نیست که چگونه لیپید‌ها رفتار سلول‌های ایمنی را به این طریق تغییر می‌دهند.

دکتر هیجمنز گفت: ما انتظار داشتیم کشف کنیم که چگونه لیپید‌ها بر ژن‌های دخیل در بیماری‌های قلبی عروقی تأثیر می‌گذارند؛ اما تأثیرشان بر واکنش‌های آلرژیک بسیار قوی‌تر بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

461627