چرا سرطان می گیریم؟

علت و دلیل بروز سرطان توسط رییس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری تشریح شد.
تصویر چرا سرطان می گیریم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، سرطان یکی از عوامل مرگ و میر در جهان و کشور ایران است که برخی از عوامل در بروز و تشدید آن اثرگذار است. رییس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت: مصرف دخانیات، مصرف غذای ناسالم، مصرف الکل، چاقی و بی‌تحرکی از مهمترین دلایل شیوع و بروز سرطان است.

علی احمدی روز دوشنبه به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان افزود: هم‌اکنون سرطان به عنوان سومین عامل مرگ و میر در استان شناسایی شده است و براساس آخرین آمارها، بیمای قلبی و عروقی، بیمارهای عفونی و سرطان به عنوان سه عامل اصلی و شایع مرگ ثبت شده است. وی با اشاره به اینکه شایع‌ترین سرطان‌ها در استان به ترتیب شامل سرطان سینه، پوست، معده، کولورکتال و مثانه است، گفت: میزان بروز سرطان‌های خام در استان ۱۴۴/۳ در ۱۰۰هزار نفر است که این میزان در کشور ۱۷۳.۰۸در ۱۰۰هزار نفر است.

احمدی از اجرای برنامه غربالگری سرطان در استان برای سه سرطان شایع از جمله کولورکتال، سینه و دهانه رحم به صورت رایگان در تمام مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در سطح استان خبر داد و گفت: گروه هدف در برنامه غربالگری سرطان کولورکتال جمعیت ۵۰ تا ۶۹ ساله است.

رییس مرکز بهداشت و درمان چهارمحال و بختیاری گفت: برای سایر گروه‌های سنی نیز در صورت داشتن عوامل خطر نظیر سابقه ابتلا به سرطان در خانواده، سابقه خونریزی دستگاه گوارش، یبوست در یک ماه، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در مدت ۶ ماه، پولیپ‌های آدنوماتوز، بیماری‌های التهابی روده و غربالگری سرطان کولورکتال انجام می‌شود.

به گفته وی،گروه هدف در برنامه غربالگری سرطان دهانه رحم، زنان گروه سنی ۳۰ تا ۵۹ ساله هستند و سایر گروه‌های سنی در صورت داشتن عوامل خطر نظیر سابقه ابتلا به سرطان در خانواده، کاهش بیش از ۱۰درصد وزن بدن در مدت ۶ ماه، خونریزی غیر طبیعی نیازمند آزمایش غربالگری هستند.

احمدی اظهار داشت: گروه هدف در غربالگری سرطان سینه زنان گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ ساله هستند و برای سایر گروه‌های سنی در صورت داشتن عوامل خطر نظیر سابقه ابتلا به سرطان در خانواده، کاهش بیش از ۱۰ درصد وزن بدن در مدت ۶ ماه، توده غیر طبیعی در سینه، سن قائدگی کمتر از ۱۱ سال، سن یائسگی بالاتر از ۵۴ سال، سابقه هیپرپلازی رشد غیرمعمول سلول‌های پستان آزمایش غربالگری انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه غربالگری سرطان کولورکتال از سال ۱۳۹۷ و غربالگری سرطان‌های سینه و دهانه رحم از سال ۱۳۹۲ در استان شروع شد، گفت: مصرف نکردن تنباکو، مصرف مواد غذایی سالم، حفظ وزن سالم و انجام فعالیت فیزیکی بدن، محافظت از بدن در برابر آفتاب، پرهیز از رفتارهای پرخطر، پرهیز از قرار گرفتن در محیط‌های آلوده از مهمترین راه‌های پیشگیری از سرطان است.

رییس مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری گفت:هم‌اکنون ۶ آزمایشگاه پاتولوژی دولتی در شهرکرد، برجن، فارسان و سه آزمایشگاه پاتولوژی بخش خصوصی در شهرکرد برای انجام آزمایش سرطان فعال است.

از هشتم تا ۱۵ بهمن‌ماه به عنوان هفته ﻣﻠﯽ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺳﺮﻃﺎﻥ نامگذاری شده است که این هفته در سالجاری با عنوان فاصله‌ها را کم کنیم؛ افزایش ﺁﮔﺎﻫﯽ ﻭ ﺟﻠﺐ ﻣﺸﺎﺭﮐﺖ ﻣﺮﺩﻡ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﯿﺸﮕﯿﺮﯼ ﺑﻮﺩﻥ ﺳﺮﻃﺎﻥ از اهداف این هفته است.

منبع:ایرنا

461503