به گزارش سایت خبری پرسون، در یک مطالعه که در سنگاپور و با همکاری دانشگاه مک گیل و دانشکده پزشکی هاروارد انجام شد، نشان داد که خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش در طول سال های شیرخوارگی با پیامدهای ضعیف تری از نظر عملکردهای شناختی مرتبط است. محققان ارتباط بین خیره شدن به صفحه نمایش و عملکرد مغز EEG را بررسی کردند و دریافتند کودکانی که در دوران شیرخوارگی در زمان بیشتری در معرض صفحه نمایش قرار می گرفتند، امواج با فرکانس پایین تری داشتند که با توانایی شناختی ضعیف تری مرتبط است.
از بدو تولد تا اوایل کودکی، مغز نسبتا سریع رشد می کند. قشر جلوی مغز، که عملکرد اجرایی را مدیریت میکند، رشد نسبتاً طولانیتری دارد. عملکرد اجرایی به ظرفیت حفظ توجه، درک اطلاعات و تنظیم احساسات اشاره دارد که همگی برای شرکت در مدرسه و فعالیت های اجتماعی لازم هستند.
طبق گفتهی National Childbirth Trust (NCT) زمان نمایش صفحه میتواند بر سلامت جسمانی کودکان، از چاقی گرفته تا فشار خون بالا، تأثیر بگذارد. زمان استفاده از صفحه نمایش اغلب جایگزین فعالیت بدنی می شود، جایی که کودکان از فعالیت های فیزیکی و اجتماعی خودداری می کنند و وقت خود را با خیره شدن به تبلت ها می گذرانند.
این نکته حائز اهمیت است که به کودکان فضاهای محیطی مناسب و ایمن داده شود تا رشد کنند و مغز آنها به طور کامل تکوین پیدا کند. صرف زمان غیر معقول در مقابل صفحه نمایش یکی از عوامل محیطی است که می تواند بر رشد عملکرد تأثیر منفی بگذارد. بنابراین نظارت بر استفاده از آنها بسیار مهم است. صفحهنمایشها میتوانند مغز نوزاد را تحت تأثیر قرار دهند و فضایی برای رشد مهارتهای شناختی برای مغز او فراهم نمیکنند.
در مجموع این مطالعه شواهد قانع کننده ای را برای مطالعات موجود ارائه می دهد که نشان می دهد صرف زمان کودکان ما با صفحه نمایش باید به دقت نظارت شود، به ویژه در مراحل اولیه رشد مغز.
منبع: سیناپرس