آمار و ارقام اقتصادی آقای رئیس جمهور

17 ماه از روی کارآمدن دولت سیزدهم می‏‌گذرد و همه زیرمجموعه‏‌های دولت در حوزه‏‌های مختلف عملکردهای مشخصی گاهی موفق و ناموفق از خود برجای گذاشته‏‌اند.
تصویر آمار و ارقام اقتصادی آقای رئیس جمهور

به گزارش سایت خبری پرسون، این در حالی است که از زمان دولت دوم حسن روحانی یعنی دولت دوازدهم و با توجه به تحریم‏‌های همه‏‌جانبه و ظالمانه آمریکا کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار داشت و چه دولت پیشین و چه دولت مستقر فعلی باید به نحوی عمل می‏‌کردند که در چنین شرایطی کمترین فشار و مشکل بر زندگی مردم وارد‏‌ آید. اما به وضوح دیدیم که دولت روحانی چگونه عملکردی داشت و امروز دولت رئیسی چه عملکردی را نشان می‏‌دهد. هر چند که امروز با توجه به شرایط اقتصادی و معیشتی جامعه و با نگاه به عملکردها کسر قابل‌توجهی از همان مردمی که انتقادات بسیاری به عملکرد اقتصادی دولت روحانی وارد می‏‌کردند معتقدند که شرایط در آن زمان بهتر از وضع کنونی بود و حداقل در مدت مشابه نسبت به پارسال و دوسال گذشته وضعیت سخت‏‌تر شده و خواه ناخواه مردم روحانی را یاد می‏‌کنند. نکته اینجاست که دولت حتی به وعده‏‌های داده شده در زمان انتخابات نیز چندان عمل نکرده‏‌ است. نگاهی به برخی از این وعده‏‌ها بیانگر و موید این موضوع است که به قرائت عده‏‌ای برخی از این وعده‏‌ها هنوز عملیاتی نشده است. از جمله این وعده‏‌ها می‏‌توان به ریشه‏‌کن شدن فقر مطلق تا پایان سال 1400 اشاره کرد که سال 1400 تمام شد و به‌نظر نمی‏‌رسد تا پایان 1401 نیز این اتفاق رخ دهد. از طرف دیگر یکی از مهم‏‌ترین وعده‏‌ها رساندن تورم به نصف میزان فعلی زمان انتخابات و پس از آن، تک‏‌رقمی کردن تورم بود که برای دانستن تحقق یا عدم تحقق این وعده و فهم بهتر ماجرا کافی است به آمار بانک مرکزی و مرکز آمار در خصوص تورم نقطه‏‌ای و نقطه به نقطه مراجعه شود که خود گویای ماجراست. بحث مدیریت بازار ارز که امروز یکی از معضلات دولت و مردم شده، بحث کنترل گرانی و مقابله با گران‏‌سازی که با توجه به افزایش لجام‏‌گسیخته قیمت کالاها خود پیداست. در بحث متناسب سازی حقوق مردم با تورم نیز شاهدیم که شرایط از چه قرار است و به قرائت کارشناسان با توجه به پیش‏‌بینی تورم در سال آینده در لایجه بودجه 1402 قدرت خرید مردم 25 درصد کاهش خواهد یافت اما حقوق کارمندان طبق لایحه بودجه 20 درصد افزایش خواهد داشت. رونق اقتصاد فضای مجازی نیز وعده دیگری بود که آقای رئیسی بدان اشاره کرد که باید این فضا گسترش یابد، اما دیدیم که طی چند ماهه اخیر حتی پس از پایان یافتن آن وقایع و به رغم اینکه گفته می‏‌شد با حاکم شدن ثبات و آرامش پلتفرم‏‌های فیلترشده باز خواهد شد این اتفاق رخ نداد و در حالی که رئیس‏‌جمهور از ایجاد یک میلیون شغل در جامعه سخن می‏‌گوید؛ میلیون‏‌ها کسب و کار اینترنتی از بین رفته و ورشکسته شدند. اما یکی از وعده‏‌هایی که جنبه کلی داشت وعده تغییر وضع موجود به نفع مردم بود. پرسش اینجاست که آیا امروز با توجه به مجموع جوانب و شرایط به‌ویژه وضع اقتصادی و معیشتی این تغییر به نفع مردم رقم خورده یا مردم نظر دیگری دارند؟

ابهام در آمار

شامگاه سه‏‌شنبه 11 بهمن بود که رئیس‏‌جمهور برای هشتمین‌بار مقابل دوربین صداوسیما قرار گرفت و پاسخگوی سوالات مهدی خسروی؛ مجری برنامه شد. برنامه‏‌ای که هیچ‏‌گونه چالشی با خود به‌همراه نداشت رئیس‏‌جمهور به ارائه آمار می‏‌پرداخت. آماری که با واکنش‏‌هایی از سوی کارشناسان امر و اقتصاددانان مواجه شد. رئیس‏‌جمهور از رشد اقتصادی بیش از 3 درصدی گفت. از طرفی در باب تورم رئیس‏‌جمهور از رساندن تورم به 40 درصد خبر داد در حالی‌که هفته گذشته مرکز آمار کشور تورم سالانه دیماه را 3/46 درصد و تورم نقطه به نقطه را 3/51 اعلام کرده است‏‌. به زبان ساده یعنی خانوارهای کشور نسبت به دیماه پارسال مخارج‏‌شان 51 درصد افزایش داشته است. از سوی دیگر رئیس‏‌جمهور در ارائه آمار خود اظهارداشت که از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون 3 هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه‏‌تعطیل به چرخه تولید برگشته است. این در حالی است که معاون وزیر صمت در همین زمینه گفته بود «از زمان به روی کار آمدن دولت سیزدهم بیش از 2 هزار واحد تولیدی راکد به چرخه تولید بازگردانده شده‏‌اند.»

رئیس‏‌جمهور در جریان گفت‏‌و‏‌گوی تلویزیونی درباره راهکار ارائه شده برای ثبات اقتصادی گفت: «قیمت کالایی که افزایش می‏‌یابد قبل از هر کس ما رنج می‏‌دهد. بنابراین نسبت به آن بی‏‌اطلاع نیستیم و آنچه باعث رنج مردم می‏‌شود، ما را هم می‏‌رنجاند.» این گفته رئیسی با واکنش‏‌هایی مواجه شد از جمله عبدالناصر همتی؛ رئیس اسبق بانک مرکزی که همان شب در توئیتی نوشت: «آقای ‎رئیسی امشب از بابت گرانی‏‌ها گفتند که از این بابت رنج مضاعف می‏‌برند و مکرر انتظارات تورمی را عامل رشد قیمت‏‌ها دانستند. وظیفه رئیس‏‌جمهور حل مشکلات و کاستن از رنج مردم است نه رنج بیشتربردن. خوب بود توضیح می‏‌دادند انتظارات تورمی ناشی از چه عواملی و میزان تأثیر اقدامات دولت چقدر است؟»

باید آثار آمارهای داده شده را ببینیم

یک اقتصاددان در خصوص صحبت‏‌‏‌های رئیس‏‌جمهور در گفت‏‌و‏‌گوی تلویزیونی و ارائه آمار اقتصادی اظهارداشت: آمار را مراکز آماری کشور جمع می‏‌کنند و چیزی نیست که ما بتوانیم قضاوت کنیم و بگوییم این عدد نیست و عدد دیگری است. آلبرت بغازیان به «آرمان‌ملی» گفت: ما باید آثار این آمارها را نیز ببینیم. اگر اشتغال افزایش پیدا کرده در زمان رکود بیکاری زیاد می‏‌شود آیا این اشتغال از جنس اشتغال جدید است یا برگشتن افراد قدیمی به ‌سرکار؟ این اشتغال در چه بخشی اتفاق افتاده و شیوه اندازه‏‌گیری آن چگونه بوده و تعریف شاغل چه بوده است. اینها خیلی بهتر می‏‌تواند به درک بهتر قضیه کمک کند. وی افزود: در خصوص آمارهای دیگری همچون رشد اقتصادی نیز این کار ما نیست که بگوییم عدد غلط است، اما باید این رشدها باید به رشد درآمدهای افراد و جامعه منتهی شود یا قیمت‏‌ها باثبات شده باشد و ببینیم که تاثیر این رشدها چه میزان سر سفره مردم است. لذا قضاوت سخت است.

آرمان ملی

460821