قلعه ها؛ نگین راه ابریشم

شهر سمنان به علت قرار گرفتن در راهی تاریخی معروف به جاده ابریشم و همچنین داشتن آثار زیادی از جمله قلعه های حکومتی و بناهایی که دارای قدمت هایی حدودی از پیش و پس از اسلام دارد که برخی از آنها به ثبت ملی رسیده است.
تصویر قلعه ها؛ نگین راه ابریشم

به گزارش سایت خبری پرسون، چندی پیش سمنان به عنوان نماینده کشور ایران در اتحادیه بین المللی شهرهای جاده ابریشم انتخاب شد و این موضوع اهمیت رسیدگی به بناهای تاریخی در این منطقه را بیشتر نمایان کرد.

متاسفانه قلعه ها و تپه هایی در داخل و حاشیه شهر سمنان وجود دارد که به علت های مختلف مانند توسعه شهری و یا مالکیت های وقفی و شخصی وضعیت مناسبی ندارند و می توانستند ظرفیت های گردشگری پویایی به همراه داشته باشند.

اسامی برخی بناهایی که در گزارش است قلعه نوکلاته؛ قلعه های پاچنار؛ قلعه کوشمغان؛ باروی افشاری سمنان؛دژ چرمنه؛ نار قلعه و تپه های تاریخی در مزارع شهر است که دارای قدمت هایی حدودی از پیش و پس از اسلام دارد و برخی از آنها به ثبت ملی رسیده است. متاسفانه قلعه های زیبای دیگری نیز در عکس های دوره قاجار سمنان در شهر دیده می شود که امروز اثری از آنها نیست.

همچنین قلعه های سارو بزرگ و کوچک سمنان نیز از دیگر قلعه های مهم این منطقه به شمار می رود که در شمال شرقی سمنان و در قله کوه واقع است.

شهر سمنان با وجود قلعه های تاریخی؛ کاروانسراها و همچنین آب انبارها، حمام ها و خانه های تاریخی دارای ظرفیت های فراوان گردشگری است که پویایی آن نیاز به رسیدگی دارد.

منبع:خبر آنلاین

459802