استان البرز میزبان سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبور عسل

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی گفت: ایران در تولید محصولات باغی رتبه هشتم را در جهان دارا است و سرانه مصرف عسل در ایران نیز ۱.۶ کیلوگرم است که برابر ۲.۵ برابر میانگین جهانی است.
تصویر استان البرز میزبان سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبور عسل

به گزارش سایت خبری پرسون، حسین دماوندی نژاد روز چهارشنبه پنجم بهمن در سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی پژوهشی زنبور عسل که در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور مستقر در کرج برگزار شد، با اشاره به استفاده از سموم غیراستاندارد در باغات کشاورزی برخی استان‌ها گفت: استفاده باغداران از این نوع سموم اصلی‌ترین نگرانی زنبورداران شده که جلوگیری از آن باید جدی گرفته شود.

وی افزود: ایران در تولید محصولات باغی رتبه هشتم را در جهان دارا است از این رو توجه به این امر ضروری است.

وی ادامه داد: سال جاری در یکی از مناطق شمال غرب ایران متاسفانه شاهد تلفات بسیار سنگینی بودیم و تعدادی از زنبورستان‌ها در اثر استفاده از سموم غیر استاندارد از بین رفتند.

در ایران زنبورداران را به چشم مزاحم می‌بینند

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز در جهان از پرورش دهندگان زنبور عسل دعوت رسمی می‌شود تا در باغات مستقر شوند و به ازای هر کلنی مبلغ خاصی از طرف باغدار و مزرعه دار پرداخت می شود ولی در کشور ما چنین فرهنگی هنوز وجود ندارد و بسیاری از اوقات با بی مهری باغداران در این زمینه مواجه هستیم.

دماوندی نژاد با اشاره به سرانه جهانی مصرف عسل در جهان گفت: طبق آمارها میزان سرانه مصرف در جهان ۶۰۰ گرم است.

وی افزود: سرانه مصرف عسل در ایران نیز ۱.۶ کیلوگرم است که برابر ۲.۵ برابر میانگین جهانی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی تصریح کرد: همچنین ایران در زمینه تعداد کلنی و مقدار عسل تولید شده از میزان قابل توجهی برخوردار است.

وی با اشاره به استخراج ملیتین از زهر زنبور عسل تصریح کرد: سال گذشته میزان تولید عسل ۱۴ کیلوگرم در هر کلونی بود که در نوع خود رکورد خوبی است.

دماوندی نژاد افزود: ملیتین ماده اصلی تشکیل دهنده زهر زنبورعسل است و حدودا ۴۰ تا ۶۰ درصد ماده خشک زهر را تشکیل می دهد که خواص درمانی بسیار خوبی را دارا است.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر فواید این حشره کوچک گفت: زنبور عسل یک دام موثر برای تولید و گرده افشانی گیاهان به ویژه محصولات کشاورزی و باغی است به همین دلیل دارای ارزش اقتصادی بالا است.

دماوندی نژاد با اشاره به نیاز ۱۰۰ درصدی برخی از محصولات باغی به گرده افشانی زنبور عسل گفت: تاثیر گرده افشانی زنبور عسل در محصولات زراعی و باغی کمتر از ۵۰ درصد نیست از این رو باید بیش از پیش در کشور مورد توجه قرار گیرد.

پایین بودن بهره وری در کلنی های زنبور عسل

وی در بخش دیگری از سخنان خود متوسط بهره برداری از کلنی های زنبور عسل کشور را ۱۲ کیلو گرم عنوان کرد و افزود: کم بودن این میزان یکی از چالش‌های این بخش است از این رو افزایش این رقم یکی از اهداف ما در برنامه بلند مدت خواهد بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی از افزایش قاچاق عسل نامرغوب خبر داد و گفت: متاسفانه بر اساس گزارش های دریافتی، برخی عسل های خارجی نامرغوب به صورت قاچاق و با قیمت هایی ارزان وارد بازار می شود که برای حفظ شغل زنبورداری در کشور و حمایت از زنبورداران موظف هستیم در جلوگیری از ورود قاچاق این محصول تلاش کنیم.

استان البرز میزبان سومین کنگره بین المللی و یازدهمین کنگره ملی زنبور عسل در روزهای پنجم و ششم بهمن ماه جاری است.

در این کنگره طی فراخوان مقالات علمی ۱۱۷ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال و داوری شد که از بین آن ها ۲۳ مقاله به صورت سخنرانی و ۷۷ مقاله نیز به صورت پوستر پذیرفته شد و ۱۷ مورد هم در چارچوب محورهای کنگره قرار نگرفت.

در این کنگره حدود ۵۰۰ نفر شرکت کننده از جمله ۳۸ نفر میهمان خارجی از کشورهای عراق، رومانی و اسلونی به صورت وبیناری و حضوری سخنرانی داشتند.

منبع:ایسنا

459312