قزوین به معایب تهران دچار شده است

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل محیط زیست استان قزوین گفت: به صورت تقریبی می‌توان گفت که عامل 60 تا 70 درصد آلودگی هوای استان قزوین خودروها اعم از خودروهای سبک و سنگین هستند. ضمن اینکه عامل 30 تا 40 درصد از آلودگی هم منابع ثابت مانند کارخانجات، نیروگاه‌ها و سیستم گرمایشی منزل و ساختمان‌های اداری و تجاری هستند.
تصویر قزوین به معایب تهران دچار شده است

به گزارش پرسون، در طول یک‌ ماه اخیر شهرستان‌های صنعتی و پرتردد استان قزوین یعنی 3 شهرستان قزوین، آبیک و البرز به شدت با آلودگی هوا درگیر بودند، به طوری که از ابتدای دی‌ماه تا امروز در اکثر روزها هوای شهرهای قزوین، آبیک و الوند (مرکز شهرستان البرز) در وضعیت ناسالم قرار داشته و در ابتدای هفته جاری هم برای نخستین بار شاخص آلودگی هوا در شهر قزوین به رکورد 243 پی‌پی‌ام رسید و این شهر را به صدر فهرست شهرهای آلوده کشور سوق داد. با وجود اثر غیرقابل انکار برودت هوا در تشدید آلودگی هوا، اما این سؤال مطرح است که نقش هر کدام از عوامل آینده در آلودگی هوای استان قزوین چقدر است؟

مطالعه دقیق درباره عوامل آلاینده هوای قزوین معطل جذب اعتبار است

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل محیط زیست استان قزوین درباره نقش عوامل آلاینده مختلف در آلودگی هوای استان قزوین، اظهار داشت: در این حوزه هنوز مطالعه علمی دقیقی انجام نشده و به همین خاطر نقش عوامل مختلف در آلودگی هوای قزوین به صورت دقیق مشخص نشده است. انجام این مطالعه معطل تأمین اعتبار و بودجه است که هنوز تأمین نشده است.

سعید میرزاحسینی اضافه کرد: به صورت تقریبی می‌توان گفت که عامل 60 تا 70 درصد آلودگی هوای استان قزوین خودروها اعم از خودروهای سبک و سنگین هستند. ضمن اینکه عامل 30 تا 40 درصد از آلودگی هم منابع ثابت مانند کارخانجات، نیروگاه‌ها و سیستم گرمایشی منزل و ساختمان‌های اداری و تجاری هستند.

وی درباره نقش نیروگاه شهید رجایی در آلودگی هوای قزوین ادامه داد: با توجه به محدودیت مصرف گاز در فصل سرد سال نیروگاه شهید رجایی هم مجبور به مصرف سوخت مازوت می‌شود که به هر حال در آلودگی هوای شهر‌ستان‌هایی مثل آبیک، قزوین و البرز نقش دارد، اما تعیین دقیق سهم نیروگاه در آلودگی هوا نیاز به پایش علمی دقیق دارد.

هوای قزوین 40 درصد از روزهای امسال ناسالم بوده است

معاون محیط زیست استان قزوین با اشاره به تعداد روزهایی که هوای 3 شهرستان آبیک، قزوین و البرز ناسالم بوده گفت: در 310 روزی که از سال 1401 گذشته در شهرستان آبیک 47 روز هوا ناسالم برای همه گروه‌ها و 66 روز هم ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است. یعنی هوای شهرستان آبیک در 36.5 درصد از ایام یعنی 113 روز شرایط ناسالم داشته است.

میرزاحسینی افزود: همچنین از ابتدای امسال تاکنون هوای شهرستان قزوین 39 روز برای همه‌ گروه‌ها ناسالم و 85 روز برای گروه‌های حساس ناسالم بوده است. بنابراین هوای شهرستان قزوین در سال جاری 124 روز شرایط ناسالم داشته که معادل 40 درصد کل روزهای سال است.

وی ادامه داد: هوای شهرستان البرز هم در 26 روز ناسالم برای همه گروه‌ها و 51 روز برای گروه‌های حساس ناسالم بوده است. بنابرایان هوای این شهرستان هم در 77 روز سال یعنی معادل 25 درصد روزهای سال ناسالم بوده است.

آلایندگی یک سوم از خودروهای شهر قزوین

مدیرکل هواشناسی استان قزوین با بیان اینکه آلودگی هوای قزوین در شرایط حاضر آلودگی ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است، گفت: در این حوزه با 2 نوع کلی آلاینده‌های روبه‌رو هستیم که شامل آلاینده‌های ثابت و متحرک هستند که در میان آلاینده‌های ثابت می‌توان از صنایع آلاینده نام برد و در گروه آلاینده‌های متحرک هم با ناوگان اتوبوس، خودروهای شخصی و موتوری مواجه هستیم.

یوسف شیخ‌الملوکی هم با ذکر اینکه درباره منابع آلاینده هوای استان قزوین مطالعه‌ای صورت نگرفته است، اضافه کرد: البته با وجود مباحثی که درباره آلایندگی نیروگاه شهید رجایی مطرح است، نباید از نقش سوخت خودروها غافل شویم و باید مشخص شود سوختی که امروز توسط خودروها مصرف می‌شود، چقدر آلایندگی دارد و میزان اکتان آن چقدر است.

وی ادامه داد: همچنین در این حوزه باید به نقش معاینه فنی خودروها دقت کنیم و آخرین آمار نشان می‌دهد که فقط در شهر قزوین حدود یک‌ سوم خودروها آلاینده هستند که باید موضوع معاینه فنی خودروها به شدت مورد بررسی و نظارت قرار گیرد.

لزوم اجرای قانون هوای پاک برای کاهش آلودگی هوا

عضو ستاد مدیریت بحران استان قزوین با اشاره به آخرین وضعیت آلودگی هوا در استان قزوین تصریح کرد: در حال حاضر شاخص آلودگی هوا در شهر قزوین 159 پی‌پی‌ام و در آبیک و الوند 152 پی‌پی‌ام است و هر 3 شهر صنعتی استان قزوین در وضعیت قرمز و ناسالم قرار دارند و به همین خاطر فعالیت در فضای باز بدون استفاده از ماسک عواقب جدی به همراه دارد.

شیخ‌الملوکی افزود: بهترین راهکار برای مدیریت آلودگی هوا اجرای کامل قانون هوای پاک است و در این قانون به مواردی از جمله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، توسعه فضای سبز و توسعه ایستگاه‌های تزریق گاز سی‌ان‌جی تأکید شده است.

افزایش 20 درصدی مراجعات به بیمارستان‌ها به خاطر آلودگی هوا

نسرین تنکابنی رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر هم بیان کرد: آلودگی هوا از ابتدای دی‌ماه تاکنون حدود 20 درصد به مراجعات افراد دارای اختلالات تنفسی به مراکز درمانی در استان قزوین افزوده است که البته بیشتر این افراد با یک درمان سرپایی راهی منزل شدند.

مسئولان در مقابله با مدیریت نیروگاه شهیدرجایی مسامحه می‌کنند

یک شهروند قزوینی هم با اشاره به نقش نیروگاه برق شهید رجایی در آلودگی هوای شهر قزوین گفت: با توجه به اینکه این نیروگاه در فصل سرد سال اقدام به مازوت‌سوزی می‌کند، شاهد این هستیم که هوای قزوین در فصول پاییز و زمستان به شدت آلوده می‌شود، اما با این وجود مسئولان در مقابله با مدیریت نیروگاه شهید رجایی مسامحه می‌کنند.

حسن برزگر اضافه کرد: متأسفانه آن‌‌طور که شنیده‌ایم نیروگاه شهید رجایی فیلتر برای جلوگیری از خروج مواد آلاینده ندارد و عنوان می‌شود که هزینه نصب فیلتر روی نیروگاه چندین میلیون دلار است. با این حال قیمت جان مردم هم قابل محاسبه نیست و باید یا جلوی مازوت‌سوزی گرفته شود و یا فیلتری برای این نیروگاه تهیه شود.

قزوین به معایب تهران دچار شده است

دیگر شهروند قزوینی هم گفت: این روزها هر وقت بدون ماسک از خانه خارج می‌شوم، با سوزش گلو به خاطر آلودگی روبه‌رو می‌شوم و به همین خاطر از قدم زدن در شهر قزوین دیگر مانند سابق لذت نمی‌برم. در ضمن اعتقاد دارم آلودگی هوا اثر بسیارمنفی بر فضای گردشگری قزوین می‌گذارد.

رضا طاهرخانی ادامه داد: زمانی دلخوشی ما این بود که با وجود امکانات کمتر نسبت به پایتخت هوای بهتری از تهران داریم، اما امروز که هوای قزوین هم مانند تهران آلوده و تنفس در آن سخت شده، نمی‌دانیم باید به چه چیز این شهر دلخوش کنیم. در واقع امروز قزوین معایب تهران مثل ترافیک و آلودگی هوا را دارد و مزایای تهران مانند موقعیت شغلی و امکانات فرهنگی را ندارد.

از ابتدای آذرماه 1399 با دستور معاونت عمرانی وقت استانداری قزوین قرار بوده اداره‌کل محیط زیست استان قزوین نقش دقیق عوامل آلاینده را در آلودگی هوای استان تعیین کند، اما همچنان بعد از گذشت بیش از 2 سال این مطالعه درگیر مسائلی مانند کمبود اعتبار است و به نظر می‌رسد که در این حوزه کم‌کاری‌هایی صورت گرفته است.

منبع:تسنیم

459170