اجرای طرح انتقال کارخانه‌ های آلاینده شیراز به خارج از شهر

موضوع انتقال کارخانجات مولد آلودگی از کلان شهر شیراز به خارج از شهر موضوعی است که در ۱۰ سال گذشته نقل محافل بوده است ، این موضوع با ممارست و پافشاری مسوولان زیست محیطی و مدیران ارشد استان فارس بارها مطرح شده اما همچنان چون استخوان لای زخم مانده و پایانی برای آن قابل تصویر نیست.
تصویر اجرای طرح انتقال کارخانه‌ های آلاینده شیراز به خارج از شهر

به گزارش سایت خبری پرسون،اجرای طرح انتقال کارخانه‌ های آلاینده شیراز به خارج از شهر از سال ۱۳۹۹ مجددا در دستور کار قرار گرفت و در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، تحقق مطالبه مردمی در زمینه خروج صنایع آلاینده از شهر شیراز با دستور دکتر محمدهادی ایمانیه استاندار فارس شتاب گرفت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز شنبه در نشست خبری با حضور خبرنگاران به انتقال صنایع آلوده در شیراز اشاره و بیان کرد: در سال ٩٦ گزارشی از دانشگاه شیراز تهیه و میزان مصرف سوخت‌های فسیلی مشخص شد و اعلام شد که ٨٩ درصد منابع آلودگی کلانشهر شیراز ناشی از منابع متحرک است.

عطا پورشیرازاد در این نشست خبری به انتقال صنایع آلوده در شیراز هم اشاره و آخرین وضعیت انتقال کارخانه‌های آلاینده در شیراز را تشریح نمود و گفت : کارخانه ریشمک انرژی زیادی برد تا به جاده لپویی منتقل شود.٨٠ درصد اقدامات فیزیکی شرکت پشم شیشه هم در منطقه ویژه انجام شده و تا پایان امسال منتقل می‌شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد : کارخانه سیمان هم تا دو سه سال آینده در محور خرامه منتقل می‌شود.واحد روغن کشی کارخانه روغن نباتی نرگس نیز کلا تعطیل شده و در حال حاضر تنها بسته بندی انجام می‌شود و زمینی هم در منطقه ویژه مشخص و مقرر به جابجایی طی یکی دو سال آینده شده است.

یکی از مطالبات مردم شیراز انتقال سه کارخانه آلاینده شامل سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی به خارج شهر است که با توجه به مصمم بودن مدیران استان در حمایت از این روند، تحقق این امر نیازمند عزم جدی و همه‌جانبه مدیران این کارخانه‌ها است.

مدیر کل حفظت محیط زیست استان فارس در ادامه گفت : در سال ۹۶ گزارشی از دانشگاه شیراز تهیه و میزان مصرف سوخت‌های فسیلی مشخص شد و اعلام شد که ٨٩ درصد منابع آلودگی کلانشهر شیراز ناشی از منابع متحرک است.

مدیرکل محیط زیست فارس به کیفیت هوای شیراز در سال ١٤٠٠ و از ابتدای امسال تاکنون اشاره و خاطرنشان کرد: در ٢٩ درصد از روزهای سال گذشته شاهد هوای پاک، ٦٥ درصد روزها شاهد هوای قابل قبول، ۵ درصد روزها شاهد هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و کمتر از یک درصد هم شاهد ناسالم بودن هوا برای تمام گروهها بودیم.

پورشیرازد ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون نیز ۱۹ درصد روزها هوای پاک، ۶۴ درصد هوای قابل قبول، ١٣ درصد هوای ناسالم برای گروههای حساس و سه درصد هوای ناسالم برای تمام گروهها داشته‌ایم.

مدیرکل محیط زیست فارس با بیان اینکه این اراده ملی هم در دستگاه‌های متولی و هم مردم باید وجود داشته باشد، تاکید کرد: فرهنگ سازی، تنویر افکار عمومی تقویت و رفتار اجتماعی توسط خود مردم از بهترین راهکارها برای تخقق هوای پاک است.

پورشیرزاد همچنین منبع آلودگی کلانشهر شیراز را منابع متحرک(خودروها) ذکر و عنوان کرد: در کاهش استفاده روزمره از خودرو، بهسازی و به روز رسانی ناوگان عمومی موثر است.

او با تاکید بر این نکته که باید نسبت به گسترش فضای سبز و حفظ باغ‌های شیراز اقدام کرد، در خصوص تغییر کاربری باغ‌های شیراز بیان کرد: متولی تغییر کاربری فضای سبز شهرداری بوده و محیط زیست هشدار دهنده است.

او؛ هجوم گرد و غبار از کشورهای غربی را از دلایل ناسالمی هوا در شیراز در برخی روزهای سال گذشته و امسال اعلام کرد.

منبع:ایرنا

456937