اروپا چیزی تصویب نخواهد کرد

وقتی نیروی مسلح کشوری تروریست اعلام می‌شود و کشور متقابل نیز نیروهای مسلح آنها را تروریست اعلام می‌کند بیشتر نیروهای مسلح چه ایران و چه طرف‌های مقابل در خلیج فارس حرکت می‌کنند و در کشورهای حوزه خلیج فارس پایگاه دارند. لذا اگر بخواهند محدودیتی برای یک قایق سپاه ایجاد کنند، به‌طور متقابل ایران نیز مثل ماجرای کشتی انگلیسی که خدمه آن را بازداشت کردند برخورد خواهد کرد و مجموعه این مسائل تنش ایجاد می‌کند. و ضمن اینکه آمریکا نیز نمی‌خواهد این اتفا
تصویر اروپا چیزی تصویب نخواهد کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، عبدالرضا فرجی‌راد تحلیلگر مسائل بین‌الملل در یادداشتی نوشت : وقتی یک بحران سیاسی آغاز می‌شود در عالم دیپلماتیک عمل متقابل رسم است. لذا اروپایی‌ها یک اقدامی کردند و ایران سعی می‌کند که عمل مشابهی را انجام دهد.

اما به نظر می‌رسد اقداماتی که اکنون ایران انجام می‌دهد بیشتر برای روز دوشنبه باشد. یعنی اینها در رابطه با پیروی شورای اروپا از پارلمان اروپا هشدار می‌دهند که نکند در آنجا نیز سپاه پاسداران را در لیست قرار دهند. اما روند مسائل نشان می‌دهد که این کار به چند علت اتفاق نخواهد افتاد.

نخست اینکه این کار بعد حقوقی دارد و اروپایی‌ها تا زمانی که مطمئن نشوند که این مساله از بعد حقوقی در ذهنشان جا افتاده ، حل فصل شده و وکلا به آنها اجازه دهند، این کار را انجام نخواهند داد. به احتمال قوی اگر این کار در شورای وزیران اروپا انجام شود ایران وکیل خواهد گرفت و به سازمان‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد که ایران در این شکایت بازنده نخواهد بود. علتش نیز این است که فکت‌هایی که اروپایی‌ها می‌خواهند ارائه دهند چندان متقن نیست. سندی هم ندارند که ارائه بدهند.

پرسش دیگر این است که اگر می‌خواستند این کار را انجام دهند چرا 20 یا 30 سال پیش چنین حرکتی نکردند.

اگر بخواهند در مورد یمن چیزی مطرح کنند که پارلمان کشورهای اروپایی خودشان بارها عربستان را محکوم کردند و نمی‌توانند ایران را به دلیل کمک به یمن متهم و محکوم کنند. اگر بخواهند به دلیل کمک به حماس و فلسطین ایران را محکوم کنند این هم فایده ندارد چرا که سازمان ملل و قطر به فلسطین و حماس کمک می‌کنند چرا که یک نیروی مقاومت است که می‌خواهد سرزمین خود را پس بگیرد. لذا اروپایی‌ها چیزی به عنوان سندی که بتوان ارائه داد ندارند. از همین‌رو می‌دانند که به لحاظ حقوقی برنده نیستند.

دیگر اینکه وقتی نیروی مسلح کشوری تروریست اعلام می‌شود و کشور متقابل نیز نیروهای مسلح آنها را تروریست اعلام می‌کند بیشتر نیروهای مسلح چه ایران و چه طرف‌های مقابل در خلیج فارس حرکت می‌کنند و در کشورهای حوزه خلیج فارس پایگاه دارند. لذا اگر بخواهند محدودیتی برای یک قایق سپاه ایجاد کنند، به‌طور متقابل ایران نیز مثل ماجرای کشتی انگلیسی که خدمه آن را بازداشت کردند برخورد خواهد کرد و مجموعه این مسائل تنش ایجاد می‌کند. و ضمن اینکه آمریکا نیز نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد.

درست است که زمان ترامپ این اتفاق افتاد و سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت. اما به نظر می‌‌رسد که این دولت آمریکا نمی‌خواهد که این روند تکرار شود.

حتی وزیر خارجه انگلیس نیز که به آمریکا سفر کرد آنها وی را قانع کردند که این مساله را پیگیری نکنند. از زمانی هم که وزیر خارجه انگلیس از این سفر برگشته هنوز هیچ صحبتی در این رابطه انجام نداده است. بنابراین وقتی انگلیس پیشقراول نشود بقیه کشورهای اروپایی نیز پیش نخواهند آمد. آقای مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نیز در این ارتباط شخصا سکوت کرده و آقای بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم مخالفت کرده است.

حال شاید این پرسش مطرح شود که چرا این طرح در استراسبورگ تصویب شد؛ باید اذعان داشت که آنجا یک پارلمانی بود که ضمانت اجرایی ندارد و مقداری هم از دست دولت‌ها خارج است. افکار عمومی بر روی نماینده‌ها فشار آورده و چند ماه است کار می‌کنند که با این اقدام اخیر گویا موفق شدند. اما بدین معنی نیست که در شورای اروپا تصویب شود. ضمن اینکه اروپایی‌ها همچنان می‌خواهند درها را باز نگه دارند. آمریکا هم به این نتیجه رسیده که پنجره مذاکره نباید بسته شود چرا که به این توافق نیاز دارد. پس اروپا نیز در جهت بستن پنجره مذاکره حرکت نخواهد کرد و روز دوشنبه چیزی تحت عنوان قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی تصویب نخواهد شد. هر چند که شاید تعدادی از افراد یا شرکت‌ها را مثل قبل در لیست تحریم قرار دهند.

منبع:آرمان ملی

458687