بهره برداری سد کوثر ‌در سال ۱۴۰۲

احداث پروژه سد کوثر واقع در شهرستان گیوی از سال 1383 با هدف تبدیل 4 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، تأمین آب شرب در بلندمدت و مهم‌تر از همه ایجاد اشتغال آغاز شده که با تامین اعتبارات ‌انتظار می‌رود تا اوایل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

تصویر بهره برداری سد کوثر ‌در سال ۱۴۰۲

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدغنی نظری خانقاه اظهار داشت: سد کوثر به عنوان یکی از ظرفیت‌های مهم برای توسعه کشت و زرع است که برای باغداران فراهم می‌شود که در این زمینه بهره‌برداری از این پروژه در سطح استان یک نیاز مبرم و اساسی محسوب می‌شود که باید مورد توجه واقع شود.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از این پروژه با احیای ظرفیت‌های موجود و فراهم‌سازی زمینه توسعه کشت و زرع مناسب با ارزش افزوده بالا در دستور کار قرار گرفته و امید می‌رود مشارکت‌های لازم در این راستا بیش از پیش مبنای کار باشد تا شاهد تحقق اهداف مورد نظر در این حوزه باشیم.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس خاطرنشان کرد: حفاری نخستین تونل سد کوثر به طول 800 متر در حال اتمام بوده و حفاری تونل دوم نیز به طول 132 متر در حال شروع است که با فعالیت‌های شبانه‌روزی شاهد ادامه فعالیت‌های موجود هستیم که این موضوع در حال حاضر برای خرداد ماه سال آینده در دستور کار قرار گرفته است.

نظری‌خانقاه بیان کرد: حفاری تونل‌ها در شرایط آب و هوایی کنونی با جدیت ادامه دارد و امید می‌رود اتمام حفاری تونل و تکمیل سامانه انتقال در اسرع وقت محقق شود و شاهد تکمیل تونل دوم و سامانه انتقال باشیم.

وی تصریح کرد: طرح لوله‌گذاری را به میزان 7 هزار و 400 در دستور کاری داریم که 5 هزار و 100 در قالب سامانه انتقال تا خردادماه سال آینده در دستور کار قرار گرفته و به همین منظور پیگیری‌های لازم برای تامین 90 میلیارد تومان با تکمیل فرآینده‌های مختلف این پروژه در دستور کار قرار گرفته و 50 میلیارد تومان نیز برای تملک اراضی سد کوثر در نظر گرفته شده که امید می‌رود هر چه سریع‌تر به اتمام برسد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس خاطرنشان کرد: آبگیری کامل این سد در زمان مقرر پیش‌بینی می‌شود و درصددیم شرایطی را ایجاد کنیم تا باغداران و زارعان تا سال زراعی جاری از آب سد کوثر استفاده کنند.

نظری‌خانقاه اظهار کرد: بی‌شک بهره‌برداری از آب این سد زمینه توسعه کشت و زرع مناسب را در کنار باغداری با ارزش افزوده بالا فراهم می‌کند که امید می‌رود تلاش‌های به عمل آمده در این زمینه ما را در تحقق اهداف مورد نظر برای رفع مشکلات موجود رهنمون کند.

وی افزود: آبگیری سد کوثر مجددا برای سال آینده در دستور کار است، به طوری که برنامه‌ریزی شده تا 35 میلیون مترمکعب آب جمع‌آوری و ستون‌های برق در این مسیر برداشته شود که طبق تمهیدات به عمل آمده انتظار می‌رود تا آبگیری نسبت به گذشته 50 درصد افزایش یابد.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس خاطرنشان کرد: بهره‌برداری نهایی تونل اول به طول 800 متر به اتمام رسیده و 132 متر در حال اجراست و این پروژه تنها پروژه‌ای است که امید به اتمام آن وجود دارد و انتظار می‌رود در اسرع وقت بهره‌برداری برسد.

گفتنی است؛ احداث پروژه سد کوثر واقع در شهرستان گیوی از سال 1383 با هدف تبدیل 4 هزار هکتار از اراضی دیم به آبی، کنترل سیلاب رودخانه گیوی، تأمین آب شرب در بلندمدت و مهم‌تر از همه ایجاد اشتغال آغاز شده که با تامین اعتبارات ‌انتظار می‌رود تا اوایل سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

منبع:تسنیم

458334