مدیر حوزه‌های علمیه:

با سونامی کاهش جمعیت، ازدواج و افزایش سن افراد مواجه هستیم

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: امروز با مسئله ای بسیار راهبردی مواجه هستیم سونامی کاهش جمعیت، ازدواج و افزایش سن افراد است و این مقوله باید مورد توجه همه نهادهای حاکمیتی و تشکل‌های مردمی باشد.
تصویر با سونامی کاهش جمعیت، ازدواج و افزایش سن افراد مواجه هستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار اعضای هیئت مدیره بنیاد فرزانگان که در قم برگزار شد، با تبریک ایام ولادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها و امام خمینی (ره) به مسئله جمعیّت اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروز با نکته‌ای که بسیار راهبردی است و ما با آن مواجه هستیم سونامی کاهش جمعیت، ازدواج و افزایش سن افراد است و این مقوله باید مورد توجه همه نهادهای حاکمیتی و تشکل‌های مردمی باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: این امر می‌طلبد نگاه ما به بازنشستگان تغییر کند و ایشان را همچون سرمایه برای کشور بدانیم و این نیازمند تغییر بنیادین در عرصه نگرش‌های اجتماعی و جامعه است همانطور که در نگاه اسلام بازنشستگی به معنای از کارافتادگی نداریم، بلکه باید همه در جامعه عناصر فعال در عرصه‌های مختلف جامعه باشند و نگاه اصلی این است که انسان‌ها باید تا آخر عمر فعالیت داشته باشند، چرا که این امر موجب پویایی و نشاط خواهد شد.

آیت الله اعرافی تأکید کرد: باید سالمندی را فرصت بدانیم و از آن فرصت بسازیم و نگاه جامع نسبت به فرهنگ کار و فعالیت و ایفای نقش در جامعه را تا پایان عمر تعمیق و توسعه دهیم و همچنین خودمان به عنوان عناصر فعال در این حوزه باید فرهنگ توسعه و تلاش تا پایان عمر را توصیه کنیم تا حس کار و کنشگری در خود سالمندان تقویت شود تا فعال بودن را در یابند و در این راستا راه‌هایی پیدا کنیم که از ظرفیت این افرد ولو در استفاده از فکر آنها بهره ببریم.

وی تأکید داشت: در خانواده‌های سالمندان باید فرهنگ سازی ها و آموزش‌های لازم مورد توجه باشد تا ایشان را مثل نگینی که خانواده را در خود در بر می‌گیرند بدانند و این فرهنگ نیاز به آموزش‌ها و دوره‌ها و مهارت‌ها است که باید تلاش شود فرهنگ چند جانبه در اقشار فرهیخته و تحصیل کرده مورد توجه قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان تأکید کرد: در بخش‌های آموزشی و مهارتی که در راستای افزایش جمعیت در حوزه‌های علمیه مورد توجه است، لازم است بعضی طرح‌ها بازخوانی و تکمیل شود و در طرح‌های خود مسائل مربوط به جمعیّت مسئله سالمندان مورد توجه باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا آشتیانی نیز در این دیدار خاطرنشان ساخت: پشتیبانی و خدمات دهی نسبت به معمرین به واسطه تلاش مدیریت حوزه و شخص آیت الله اعرافی صورت می‌پذیرد و این امر با عشق و تمام تلاش انجام می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: محبت و سرزدن ها و لو با دست خالی نسبت به معمرین بسیار مهم و مؤثر است، چرا که علما و معمرین سرمایه‌هایی هستند که باید به واسطه قلم، نگاه و بینش آنها در عرصه‌های مختلف جامعه تولید محتوا کرد.

منبع:خبرگزاری مهر

457149