بررسی تعاملات دولت و مجلس؛

از طلاق عاطفی تا تقابل بودجه‏‏‌ای

اصولگرایان به‌خصوص نمایندگان مجلس تلاش بسیار کردند که در سال 1400 و در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری یک رئیس‏‌جمهور هم‌طیف و انقلابی روی کار آید تا بتوانند در یک هم‏‏‌راستایی و همراهی با دولت منتخب کارها را به پیش ببرند.
تصویر از طلاق عاطفی تا تقابل بودجه‏‏‌ای

به گزارش سایت خبری پرسون، شاید بتوان نامه نمایندگان مجلس به سیدابراهیم رئیسی جهت نامزدشدن در انتخابات را نیز در همین راستا قلمداد کرد. البته این بار پس از سال‏‏‌‏‏‌ها سیاست روی خوشش را به اصولگرایان نشان داد و چرخ گردون بر مدار خواست آنها چرخید و دولت اصولگرا و انقلابی سیزدهم روی کار آمد. در نتیجه انتظار می‏‏‌رفت در پروژه حاکمیت یکدست اصولگرایان با وعده‏‏‌هایی که چه از سوی دولتمردان و چه از سوی مجلس‏‏‌نشینان مطرح می‏‏‌شد شرایط جامعه و مشکلات جامعه در مدت کوتاهی و حداقل تا میان مدت حل و فصل شود. اما روند شکل‌گیری دولت و تعامل با مجلس نشان داد به‌رغم اینکه باید به‌طور طبیعی منتظر تعامل منسجم و روابط طولانی مدت پاستور و بهارستان می‏‏‌بودیم این چنین نشد و ماه عسل مجلس و دولت بیش از چند ماه به‌طول نینجامید. چه اینکه پس از عملکردهای ناموفق چندی از وزرا و برخاستن صدای نمایندگان مجلس دیگر رویکرد حمایتی مجلس به سمت رویکرد نظارتی رفت و از آن پس بود که شاهد جمع‌آوری امضا برای استیضاح وزرای مختلف بودیم. همین مساله نیز باعث شد تا عده‏‏‌ای با اشاره به شور بسیار نمایندگان برای شکل‌گیری دولتی همراستا و انقلابی و رویکرد امروزی آنها نسبت به دولت و عملکردهایش لفظ طلاق عاطفی مجلس و دولت را مطرح کنند. اختلافاتی که در همینجا خلاصه نشد و در ماجرای لایحه بودجه و برنامه هفتم نیز شفاف‏‌تر خود را نشان داد. حال باید دید روند تعاملات دولت و مجلسی به کجا خواهد انجامید.

چالش برنامه‏‏‌ای و بودجه‏‏‌ای

اختلاف نظر میان دولت و مجلس ابعاد تازه‏‏‌ای یافته و اکنون مساله بر سر لایحه بودجه و برنامه هفتم است که باعث شده پاستورنشینان و ساکنان بهارستان با یکدیگر از در تقابل و قانون‏‏‌گرایی درآیند. چنانکه با وجود اظهار نظرات مختلف به نظر می‏‏‌رسد که هنوز ابهامات موجود بر سر ارائه لایحه بودجه و تقدم و تاخر برنامه هفتم بر این لایحه پایان نیافته است و این موضوع همچنان محل اختلاف نظر مجلس و دولت سیزدهم شده است. مساله تنها تاخیر در ارائه لایحه بودجه نیست. عدم تعیین تکلیف برنامه هفتم توسعه سبب شده است لایحه بودجه سال آینده قانون بالادستی نداشته باشد و حالا بسیاری معتقدند تا زمانی‌که لایحه برنامه هفتم تعیین تکلیف نشده است، نمی‏‏‌توان بودجه را مورد بررسی و تصویب قرار داد. خبرها حکایت از ارائه لایحه بودجه به مجلس و عدم اعلام وصول به‌واسطه نارسایی‏‏‌های قانونی دارد. این در حالی است که دستیار رئیس سازمان برنامه و بودجه در اظهاراتی تازه اعلام کرده است: به‏‏‌زودی لایحه بودجه ١۴٠٢ و برنامه هفتم به مجلس ارائه می‏‏‌شود. رحیم ممبینی درباره تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه اظهارکرد: طبق توافقاتی که با مجلس داشتیم قرار بر این است که لایحه بودجه به‌صورت دو مرحله‏‏‌ای تحویل مجلس شود. در عین حال رئیس مرکز پژوهش‏‏‌های برنامه و بودجه گفت: ‌براساس توافق انجام شده بین سازمان برنامه و مجلس قرار شد لایحه بودجه دو مرحله‏‏‌ای ارائه شود که یک‏‏‌بار کلیات آن شامل ماده واحده و تبصره‏‏‌ها و یکبار جداول پیوست ارائه شود. از طرفی محمد حسینی، معاون پارلمانی ریاست‌جمهوری اخیرا دراین باره گفته است: منتظر هستیم شورای نگهبان در این باره تصمیم بگیرد و هنوز تصمیمی درباره بررسی دو مرحله‏‏‌ای بودجه گرفته نشده و هنوز موافقت نکرده است. هر چند که حسینی توپ را به زمین مجلس انداخت و دو مرحه‏‏‌ای شدن ارائه لایحه بودجه را به جهت تغییرات آیین‌نامه‏‏‌ای داخل مجلس دانست. حال در شرایطی که قاطبه نمایندگی از بودجه سه دوازدهم یا یک دوازدهم صحبت می‏‌کنند، اخیرا میرتاج‏‏‌الدینی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس به روایت قالیباف رئیس مجلس در این خصوص استناد کرده و گفته بناست دولت تا پایان ماه برنامه هفتم توسعه را تقدیم مجلس کند و مجلس بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم را باهم بررسی کند. حال باید دید که این گفته تا چه حد به وقوع خواهد پیوست و بالاخره اختلاف برنامه‏‏‌ای و بودجه‌‏‏‌ای بهارستان و پاستور به پایان خواهد رسید.

مجلس باید مطالبه‌گر باشد

یک فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با اختلاف نظر میان دولت و مجلس اظهارداشت: معمولا سال آخر عمر مجالس به چالش با دولت‏‏‌ها می‏‏‌گذرد و طبیعی هم هست چون نمایندگان مجلس دنبال این هستند که در دور بعدی هم رای بیاورند. محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: همه دوره‏‏‌های مختلف مجلس با دولت به‌خصوص در لایحه بودجه دچار چالش می‏‏‌شدند. دلیل هم این است که نمایندگان مجلس به دنبال منابع و بودجه‏‏‌های استانی خود هستند. از این جهت معمولا سعی می‏‏‌کنند فشار بیشتری به دولت بیاورند که آن بودجه‏‏‌هایی که مدنظرشان است را تحمیل کنند که موجب بروز چالش میان دولت و مجلس می‏‏‌شود. وی افزود: چندی پیش روزنامه دولت نیز به مجلس تاخته بود که چرا لایحه بودجه را اعلام وصول نمی‏‏‌کند. اکنون بحث برنامه هفتم توسعه است که دولت آماده نکرده. مجلس فشار می‏‏‌آورد که این کار انجام شود که به یک چالش تبدیل شده است. مهاجری بیان کرد: البته مجلس باید مطالبه‏‏‌گری خود را حفظ کند و چالش را حفظ کند. هر چند که این به لحاظ تئوریک بود. تعاملات بین این دو قوه به جهت اقتصادی و سیاسی سودی برای جامعه نخواهد داشت. لذا خیلی خوشبین نیستم که تعامل این دو قوه بتواند منشأ تاثیر حل مشکلات کشور باشد.

آرمان ملی

456301

سازمان آگهی های پرسون