کتاب «نامه‌ای به بهشت» از زبان کودک قزوینی

حسین تعهدی یک کودک قزوینی است که با نگارش کتاب «نامه‌ای به بهشت»، شهدای معاصر را با زبان کودکانه به هم سن و سالان خود معرفی کرده است.
تصویر کتاب «نامه‌ای به بهشت» از زبان کودک قزوینی

به گزارش سایت خبری پرسون،ندا کعبه، مادر نویسنده کتاب «نامه‌ای به بهشت»، اظهار کرد: ایده نگارش کتاب «نامه‌ای به بهشت» از اینجا شروع می‌شود که حسین بر سر مزار شهید بابایی گفتگویی با پدرش می‌کند، پدرحسین خاطره‌ای از شهید بابایی تعریف می‌کند که همه آن در کتاب قید شده است.

وی خاطرنشان کرد: حسین و پدرش از مزار شهید بابایی به سمت مزار عموی حسین که در جنگ تحمیلی به شهادت رسیده است حرکت می‌کنند، پدرش می‌گوید من هم سن و سال شما بودم برادرم جبهه بود و خیلی دلم برایش تنگ می‌شد و یک بار هم برای او نامه نوشتم؛ حسین می‌پرسد که نامه شما به جبهه رسید؟ پدرش می‌گوید بله، برادرم جواب نامه من را داد و من هم جواب او را دارم.

این دکترای الهیات و معارف اسلامی بیان کرد: حسین می‌گوید آیا می‌شود من هم برای عمویم نامه بنویسم؟ پدرش می‌گوید بله چون خداوند در قرآن فرمودند که شهدا زنده هستند، شما هم می‌توانید برای عمویت نامه بنویسی و حسین شروع به نوشتن نامه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انتشارات براق انتشارات تخصصی کودک و نوجوان است، ادامه داد: در این کتاب حسین به عمویش نامه نوشته یا اینکه در ابتدای کتاب به شهدای هسته‌ای و در صفحات بعد به شهید طهرانی مقدم اشاره می‌کند و می‌گوید که او پدر موشکی ایران بود و برای ایران زحمت کشید اما دشمنان کوردل او را به شهادت رساندند، در صفحات بعد نیز به حاج قاسم اشاره می‌کند.

کعبه توضیح داد: ما بزرگ‌ترها باید روش زندگی قهرمانان را به فرزندانمان نشان دهیم شاید بچه‌های نسل جدید ندانند شهید طهرانی که بوده و برای کشورمان چه کارهایی انجام داده است؛ معرفی شهدا و قهرمانانی نظیر حاج قاسم برای نسل جوان و نوجوان به خوبی انجام نشده است؛ ما بزرگ‌ترها باید جهت‌دهی فکری درستی برای فرزندان داشته باشیم تا خودشان مطالبه‌گر باشند و بپرسند.

زبان کودکانه اثرگذاری بیشتری دارد

وی در خصوص استقبال از کتاب بیان کرد: من این کتاب را به صورت رایگان در مدرسه‌ای که پسرم تحصیل می‌کند توزیع کردم، وقتی بچه‌ها حسین یا من را می‌بینند ابراز رضایت می‌کنند و می‌گویند ما نمی‌دانستیم که چنین اشخاصی وجود داشتند، چون کتاب به سبک کودکانه است و از زبان یک کودک هم سن و سال خودشان نگارش شده اثرگذاری بیشتری دارد.

مادر نویسنده کتاب «نامه‌ای به بهشت» یادآور شد: پسرم از همان روزهای نخست مدرسه خاطرات مدرسه را مکتوب می‌کرد و در نوشتن داستان استعداد داشت. من نویسنده هستم و حسین فکر می‌کرد برای نگارش کتاب باید تحصیلات بالایی داشته باشد اما او را برای نگارش کتاب تشویق کردم. پس از نگارش داستان توسط حسین، حذف و اضافه متن را انجام دادم و به کتاب تبدیل کردم.

وی اضافه کرد: نسل سوم انقلاب بیش از اندازه در فضای مجازی هستند، فضای مجازی اطلاعات غلط و درست را مخلوط کرده و به مخاطب ارائه می‌دهد در آن هنگام نمی‌توان درست و نادرست را از هم تشخیص داد. هرچند ما نمی‌توانیم آنچه که خود قبول داریم را به فرزندان خود دیکته کنیم؛ ولی وقتی واقعیت را برای فرزندان مطرح کنیم خودشان به نتیجه درست خواهند رسید.

کعبه در پایان بیان کرد: چاپ این کتاب کاری فرهنگی است و شخصاً هزینه آن را پرداخت کردم برای همین به هیچ نهاد یا ارگانی وابسته نیست، شاید این کتاب به برخی مراجع نظیر بنیاد شهید یا بنیاد حاج قاسم مرتبط باشد اما تمامی هزینه چاپ و تصویرگری را خودم متقبل شدم چون احساس کردم خلأیی در این زمینه وجود دارد. وقتی با بچه‌ها در خصوص شهدای هسته‌ای و حاج قاسم و دیگر شهدا صحبت می‌کنیم به اندازه کافی اطلاعات ندارند لذا با خود گفتم به اندازه خودم گامی در این راستا بردارم که این قهرمانان را به نسل سوم انقلاب معرفی کنم.

منبع:ایسنا

455548