تاثیر عجیب فشار خون بالا بر خلق و خوی افراد!

جالب است بدانید در هنگام بالا رفتن فشار خون، ممکن است شخصیت شما تغییر کرده و پرخاشگر شوید و حتی ممکن است بیشتر احساس عصبی بودن کنید.
تصویر تاثیر عجیب فشار خون بالا بر خلق و خوی افراد!

به گزارش سایت خبری پرسون، مطالعات پیشین نشان داده بود که افراد مبتلا به فشار خون بالا در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، اما مشخص نیست که این وضعیت چگونه بر وضعیت روانی افراد تأثیر می گذارد. تحقیقات گذشته به ارتباط احتمالی بین فشار خون بالا و اضطراب، افسردگی و روان رنجوری اشاره کرده است. باید در نظر داشت که روان رنجورخویی یک ویژگی شخصیتی است که در آن افراد به شدت از خود انتقاد می کنند و مستعد تجربه خشم، اضطراب، تحریک پذیری و بی ثباتی عاطفی هستند.

در این مطالعه جدید، محققان از تکنیکی به نام تصادفی سازی مندلی استفاده کردند. این تکنیک شامل اندازه گیری شرایط ژنتیکی برای یک عامل خطر است. در این مورد، محققان به طور خاص فشار خون را مد نظر داشته و به دنبال هر گونه شواهد ژنتیکی بودند که بتواند رابطه آن را با روان رنجوری توضیح دهد.

گفتنی است تاکنون بیش از هزار پلی مورفیسم تک نوکلئوتیدی ژنتیکی شناسایی شده است که مطالعه دقیق آن ها به دانشمندان کمک می کند واکنش احتمالی فرد به داروها، عوامل محیطی و خطر ابتلا به بیماری ها را پیش بینی کنند.

طی این تحقیقات اطلاعات ژنتیکی افراد مختلفی از هشت مجموعه داده مطالعه بزرگ جمع ‌آوری شد که محققان طی آن دی ان ای نمونه‌ های خون شرکت ‌کنندگان را گرفتند. در ادامه این تیم تصادفی سازی مندلی را برای چهار صفت فشار خون شامل فشار خون سیستولیک، فشار خون دیاستولیک، فشار نبض و فشار خون بالا اعمال کرد. آنها سپس ویژگی های فوق را با چهار علامت شناختی اضطراب، افسردگی، روان رنجورخویی، و بهزیستی ذهنی فرد مقایسه کردند.

نتایج این بررسی نشان می دهد فشار خون دیاستولیک ارتباط قوی با روان رنجوری دارد. به باور پژوهشگران، فشار خون با مغز و قلب ارتباط دارد، بنابراین تغییرات در آن می ‌تواند باعث رشد برخی ویژگی‌ های شخصیتی شود.

به طور کلی روان رنجورخویی به عنوان یک عامل اصلی ایجاد کننده اضطراب و اختلالات خلقی در نظر گرفته می شود و افراد مبتلا به روان رنجوری، استرس روانی بالایی را تجربه می کنند که می تواند منجر به افزایش فشار خون و بیماری های قلبی عروقی شود.

گفتنی است بر اساس تحلیل داده های این مطالعه، هیچ ارتباطی بین فشار خون و اضطراب، افسردگی یا بهزیستی ذهنی وجود نداشت. شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله General Psychiatry منتشر شده است.

455296