معاون دادگستری کرمانشاه:

حقوقدانان ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی را تبیین کنند

معاون قضایی دادگستری استان کرمانشاه با بیان اینکه ترور شهید سلیمانی در فرودگاه بغداد بر خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی بود، گفت: حقوق‌دانان باید ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی را تبیین کنند.
تصویر حقوقدانان ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی را تبیین کنند

به گزارش سایت خبری پرسون،دکتر حسین مظهری، امروز(13 دی) در نشست بررسی ابعاد حقوقی ترور سردار سلیمانی که با حضور حقوق دانان بسیجی کرمانشاه برگزار شد، با پاسداشت یاد و خاطره شهید سلیمانی، اظهار کرد: شهادت حاج قاسم لکه ننگ و سیاهی را در تاریخ ایالات متحده آمریکا برجای گذاشت، چون در تاریخ سابقه نداشته که مسئول رسمی یک کشور فرمان ترور فرمانده نظامی کشور دیگری را صادر کند.

سرپرست محاکم تجدید نظر استان کرمانشاه تاکید کرد: شهید سلیمانی بر اساس مستندات موجود به دعوت کشور عراق عازم این کشور شده بود و ترور وی بر خلاف قوانین و مقررات بین‌المللی بوده است.

مظهری ادامه داد: بر اساس توافقات صورت گرفته بین عراق و ایالات متحده آمریکا در سال 2008 هرگونه عملیات در سرزمین عراقی چه زمینی و چه هوایی باید با اجازه کشور عراق و با رعایت قانون اساسی این کشور صورت می گرفت که در موضوع ترور شهید سلیمانی نقض حاکمیت کشور عراق و توافقات فی مابین عراق و آمریکا مشهود است.

وی تصریح کرد: تهاجم نیروهای آمریکایی‌ به هر نحوی حتی با موافقت کشور عراق به دلیل قرار گرفتن فرودگاه بغداد در منطقه سبز ممنوع بوده است.

مظهری در ادامه با اشاره به اقدام جمهوری اسلامی مبنی بر ارسال نامه به شورای امنیت سازمان ملل متحد بلافاصله پس از ماجرای ترور سردار سلیمانی، گفت: در ترور شهید سلیمانی حقوق هر دو کشور عراق به عنوان میزبان و ایران به عنوان میهمان زیرپا گذاشته شده است.

مظهری با بیان اینکه دولت ایالات متحده آمریکا در اقدامی خلاف قانون و عرف بین المللی سردار سلیمانی را به دستور مستقیم دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد به شهادت رساند، گفت: حقوق ایران در ماجرای ترور سردار سلیمانی باید به درستی تبیین شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین بین المللی در موضوع ترور شهید سلیمانی ایران از حق دفاع مشروع برخوردار است، ادامه داد: حقوق دانان باید ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی را تبیین کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: هر چه زودتر پیگیری حقوقی پرونده ترور شهید سلیمانی به عنوان قهرمان ملی با رسیدن به نتیجه مطلوب خاتمه پیدا کند.

منبع:ایسنا

445094