۲ پرونده در موضوع ترور شهید سلیمانی و همرزمانش تشکیل شد

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: ۲ پرونده در موضوع ترور شهید سلیمانی تشکیل شده و برای ۹۴ نفر از عاملان، مسببان و مباشران این جنایت پرونده تشکیل شده است.
تصویر ۲ پرونده در موضوع ترور شهید سلیمانی و همرزمانش تشکیل شد

به گزارش سایت خبری پرسون، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی صبح امروز در همایش بررسی ابعاد حقوقی ترور شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی که با حضور سردار حسین معروفی، معاون بسیج مستضعفان و جمعی از مسئولین ارشد قضایی، اجرایی و حقوقدانان استان کرمان، در دادگستری استان برگزار شد، با بیان اینکه حضور حماسی مردم در سومین سالگرد شهادت حاج قاسم در کرمان، نشان داد که شهید سلیمانی چه محبوبیتی در بین ملت بزرگ ایران دارد، اظهار داشت: پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی، مطالبه مقام معظم رهبری و مطالبه جدی ملت ایران از حقوقدانان کشور است.

وی با اشاره به اینکه پیگیری این پرونده کار فنی، تخصصی و با اهمیتی است، بیان کرد: ابعاد مختلف این جنایت بزرگ آمریکا باید بررسی و تقاضای مجازات عاملان و مسببان این جنایت در دادگاه عادلانه‌ای در سطح بین‌الملل و کشور انجام شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه به تعبیر مقام معظم رهبری، دوران بزن در رو گذشته است، ادامه داد: تاکنون جنایتی با چنین ابعادی را شاهد نبودیم و با محاکمه عاملان حادثه، باز هم حق مطلب ادا نمی‌شود.

وی بیان کرد: اینکه امیدوار باشیم مجامع بین‌المللی در این مسئله ورود کرده و این پرونده را به نتیجه برسانند، محقق نمی‌شود، زیرا قاضی این دادگاه خودش عامل این جنایت است و مجامع بین‌المللی تحت سیطره آمریکا هستند.

حمیدی با بیان اینکه ما وظیفه داریم پیگیری‌های پرونده را در سطح ملی دنبال کنیم، افزود: البته نباید از پیگیری بین‌المللی مطالبه این پرونده غفلت کرد و به مرور زمان این مطالبه را رها کنیم و پیگیری پرونده باید از سوی دستگاه دیپلماسی و معاونت بین‌الملل قوه قضائیه به شکل جدی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه دو پرونده در موضوع ترور شهید سلیمانی و همرزمانش تشکیل شده، گفت: یکی از این پرونده‌ها در دستگاه قضایی عراق است و در مستندسازی، هماهنگی بین ایران و عراق انجام شده است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه پرونده دیگر در ایران است، ادامه داد: در دادسرای تهران نیز برای این جنایت پرونده‌ای تشکیل و مستندات فراوانی جمع‌آوری شده و وکلای حقوق بین‌الملل و قضات متخصص در این زمینه کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه برای 94 نفر از عاملان، مسببان و مباشران این جنایت در دادسرای تهران پرونده تشکیل شده و در حال طی تحقیقات نهایی است، گفت: در روزهای آینده برای عاملان این جنایت که عمدتاً آمریکایی هستند کیفرخواست صادر و رای نهایی صادر می‌شود.

حمیدی با بیان اینکه طبیعی است که نسبت به بسیاری از آنها رای و محکومیت غیابی خواهد بود، افزود: اما این محکومیت بار حقوقی داشته و محکومان توسط پلیس بین‌الملل تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمان نیز اقداماتی در زمینه مستندسازی پرونده، گرفتن شکایت خانواده‌ها و همرزمان شهید و ضررهای مادی و معنوی شهادت سردار سلیمانی انجام و برای دادگاه ارسال شود، بیان کرد: دبیرخانه پیگیری ابعاد حقوقی ترور شهید سلیمانی در کرمان و دبیرخانه ملی در کشور شکل گرفته است.

منبع:تسنیم

455202