به گزارش سایت خبری پرسون، خط ریلی اردبیل در بیست سال اخیر در دورههای مختلف مطرح بوده و برخی مقامات و نمایندگان استان اردبیل خواستار احداث خط ریلی اربیل- پارس آباد هستند اما به نظر میرسد این پروژه ریلی توجیه اقتصادی نداشته باشد. در حالی که دولت برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن دست به دامن بانکها شده است اما به نظر میرسد که مقاومت بانکها در این بخش همچنان ادامه داشته باشد.
راهآهن اردبیل- پارس آباد طرحی پرهزینه و دشوار بدون توجیه اقتصادی
کارشناس حمل و نقل گفت: احداث راه آهن اردبیل به پارس آباد به دلیل اینکه در پارسآباد قطب بار در مقیاس ترابری انبوه ندارد که از قطار استفاده شود، توجیه اقتصادی نخواهد داشت.
خط ریلی اردبیل در بیست سال اخیر در دورههای مختلف مطرح بوده و برخی مقامات و نمایندگان استان اردبیل خواستار احداث خط ریلی اربیل- پارس آباد هستند اما به نظر میرسد این پروژه ریلی توجیه اقتصادی نداشته باشد.
مرتضی ناصریان؛ کارشناس ارشد سرمایه گذاری در طرحهای حمل و نقل درخصوص احداث ریل اردبیل به پارس آباد به خبرنگار مهر گفت: اصولاً راه آهنها برای ترابری انبوه بار و مسافر ساخته می شوندو به ویژه اگر محوری کوهستانی باشد دقت مضاعفی در باره هزینه نمودن و احداث آنها لازم میشود. ابتدا جا دارد راهآهن میانه به اردبیل را اشاره کنیم که از سال ۸۳ در دست احداث است و مسیر این خط ریلی کوهستانی است، در نتیجه هزینه سنگین و دشواریهای فنی بسیاری را داشته و اکنون بیش از ۹۰% پیشرفت دارد و گفته میشود در سال ۱۴۰۲ به بهرهبرداری میرسد البته به علت کمبود منابع مالی احتمالاً تکمیل آن در سال آینده مقدور نمیشود.
طرح خانههای ویلایی طرحی نو اما نه برای همه مناطق کشور
عضو کمیسیون مجلس گفت: ساخت ۱میلیون واحد در هر سال کمبودهای مسکن را برطرف نمیسازد اما میتواند کمی مشکلات را کمتر کند و طرح خانههای ویلایی طرحی برای حل مشکلات در شهرهای کوچک است.
مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران در خصوص ساخت مسکن در دولت سیزدهم گفت: در حوزه ساخت و ساز بحثهایی انجام شده است با توجه به اینکه ۶ میلیون ۵۰۰ کمبود مسکن در سال ۶۵ بوده است و با ساخت ۱میلیون واحد در هر سال باز هم نمیتواند کمبودهای مسکن را برطرف سازد.
این عضو کمیسیون عمران در خصوص ساخت خانههای ویلایی و مشکلات این طرح گفت: ساخت خانههای ویلایی میتواند کمک باشد به شرط اینکه زمین مد نظر وجود داشته باشد البته درخصوص ساخت خانههای ویلایی در دهههای ۸۰ الی ۹۰ یعنی دولتهای نهم و دهم به خوبی انجام شد سه میلیون واحد از طریق مالکین صورت گرفت و در این پروژه انبوه سازاه نبودند اما در حوزه مسکن مدل خطی نمیتوان در همه مناطق کشور اجرایی شود از طرفی دیگر باید مصالح برای ساخت و ساز هم در اختیاز سازندگان قرار گیرد با توجه به اینکه قیمت مصالح روزانه تغییر میکند و از طرف دیگر تسهیلات در اختیارسازندگان قرار گیرد.
دست باز دولت برای شناسایی زمین ساخت و ساز
نماینده مجلس گفت: دولت با یک برنامه ریزی دقیق میتواند مشکلات نهضت ملی مسکن را برطرف سازد.
در حالی که دولت برای پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن دست به دامن بانکها شده است اما به نظر میرسد که مقاومت بانکها در این بخش همچنان ادامه داشته باشد.
احسان ارکانی؛ نماینده مجلس در خصوص ساخت نهضت مسکن گفت: نهضت مسکن ملی و ساخت ۴ میلیون در ۴ سال وعده انتخاباتی بوده و برای رسیدن به این وعده از دولت پرسید. اما برای ساخت مسکن چند کار اولویت است اول شناسایی زمین برای ساخت مسکن است که دولت باید زمینهای خالی را شناسایی کند و در اختیار انبوه سازان این طرح قرار دهد.
وی در ادامه بیان کرد: دومین کاری که دولت باید انجام دهد تسهیلات بانکی است که تاکنون فقط بانک مسکن برای پرداخت تسهیلات پیش قدم شده است و دیگر بانکها اعم از خصوصی و دولتی از پرداخت تسهیلات برای ساخت نهضت ملی سر باز زدند در صورتی که دولت میتواند با جریمه کردن بانکها یا اینکه مبلغی که بانکها قرار است برای تسهیلات مسکن پرداخت کند را بلوکه کند تا بانکها از پرداخت تسهیلات سر باز نزدند از سوی دیگر دولت صفر تا صد تسهیلات را باید در نظر بگیرد.
نگهداری خودروهای وارداتی در بنادر به صورت امانت
حسین خوشبخت گفت: خودروهای وارداتی در بنادر نگهداری میشود و آمار دقیق این واردات را وزارت صمت میداند.
نخستین محموله وارداتی خودرو در مسیر دریایی به گمرکات جنوب کشور رسیده است و این خودروها هم اکنون در بنادر موجود است.
حسین خوشبخت، مدیر ارتباطات و بین الملل سازمان بنادر و دریانوردی درخصوص خودروهای وارداتی در بنادر گفت: خودروهای وارداتی وارد بنادر شده است آمار دقیق تعداد و مدلهای این خودروها را وزارت صمت و گمرک میداند.
وی در ادامه بیان کرد: بنادر امانت دار است و این خودروها تا وقتی که مدارک ترخیص از سوی گمرک و وزارت صمت داده نشود در بنادر خواهد ماند.
حسین خوشبخت در پایان اظهارداشت: آما دقیق خودروهای وارداتی را میتوان از وزارت صمت دریافت کرد چرا که بنادر نگهداری از این خودروها را برعهده دارد
ساخت وساز ربطی به تحریمها ندارد
اکبر نیکزاد با اشاره به اینکه نهضت مسکن ملی توسط مردم میتواند به شکوفایی برسد گفت: مدیریت مردم در بخش ساخت و ساز موفق عمل کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، خود مالکی طرحی است که در نهضت ملی مسکن عملی شده است و به گفته کارشناسان این طرح میتواند در ساخت و سازهای مسکن کمک بزرگی به نهضت مسکن ملی باشد.
اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن درخصوص ساخت و ساز نهضت ملی مسکن توسط مردم گفت: در خصوص ساخت و ساز هر جا مسکن را مردم به تنهایی شروع به ساخت و ساز کردند موفق بودهاند و مدیریت بهتری داشتند. وقتی یک زمین و یک ملک را شخصی دارد و میتواند بدون دخالت ساخت و ساز کند موفق بوده است چرا که ساخت و سازهای مشارکتی سخت است و چرا که هماهنگ بین چند نفر سخت است.
وی در ادامه بیان کرد: در حوزه ساخت و ساز مسکن در روستاها خود مردم این کار را انجام میدهند میبینید که موفق بودهاند و البته هر شهری که زمین داده شده است ساخت ساز انجام شده و هیچ مشکلی نداشته است اما در شهرهای بزرگ نمیتوان کار را به دست مردم چرا که زمین مردمی به اندازه کافی برای ساخت نهضت ملی وجود ندارند که بخواهند ساخت و ساز انجام دهند بنابراین این طرح خودمالکی بیشتر در شهرهای کوچک و روستاها امکان پذیر و موفق بوده است.
رئیس بنیاد مسکن در خصوص ساخت و ساز در شهری مثل تهران گفت: در تهران مسکن سازی توسط افراد در شهرکهای جدید و اطراف تهران صورت میگیرد البته ساخت ساز یک طبقه به دست مردم انجام میشود به طور مثال در قم، شیراز و چهارمحال بختیاری ساخت و سازها صورت میگیرد و محوریت اصلی این ساخت و سازها مردم هستند.
طرح خودمالکی؛ طرحی برای تسریع در ساخت و سازهای مسکن
کارشناسان مسکن بر این باورند که طرح خودمالکی میتواند بخشی از کمبودهای مسکن را جبران کند و قیمت مسکن را نیز کاهش دهد.
پروژه خود مالکی در سال ۸۸ تا ۹۲ به تصویب رسید و در مسکن مهر این پروژه به کار آمد حدود ۲۶۰ هزار واحد مسکن مهر در بافتهای فرسوده ساخت و سازها آغاز شد در آن زمان در قالب طرح نوسازی خودمالک که با تسهیلات دولتی و روی زمینهای مالکان واحدهای فرسوده آپارتمانهای نوساز ساخته شد، مجموعاً ۶ بانک عامل به مالکانی که متقاضی نوسازی روی زمینهای خود بودند، تسهیلات پرداخت شد.
در بحث خود مالکی توانمندی ساکنان بافتهای فرسوده در همه حوزهها است و مهمترین ابعاد این توانمندی مالی است به این معنی که سیاستها باید به گونهای باشد که مالکان بافتهای فرسوده خودشان برای نوسازی اقدام نمایند.
عقب ماندگیهای حوزه مسکن جبران میشود
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نابسامان بازار مسکن گفت: عقب ماندگیهای انباشت شده در حوزه مسکن جبران میشود.
مهرداد بذرپاش عصر دوشنبه در اختتامیه همایش آموزههای زلزله بم و لزوم مقاوم سازی اظهارداشت: با توجه به زلزله خیر بودن اکثر استانهای کشور مقاوم سازی سازههای شهری و روستایی اهمیت بالایی دارد و در راستای نوسازی و بهسازی سازهها نیز باید اقدامات مناسبی انجام شود.
وی عنوان کرد: تشویق مردم به بازسازی بافتهای فرسوده با ارائه تسهیلات و وامهای بانکی و ارزان قیمت در دستور کار قرار دارد، هر چند در گذشته نیز اقدامات مطلوبی انجام شده است اما این امر باید شتاب گیرد.
وی گفت: وضعیت موجود در حوزه مسکن نیز باید اصلاح شود و عقب ماندگیهای انباشت شده در این حوزه نیاز به برنامه ریزی برای جبران دارد، کمبود تولید مسکن و قیمتهای سرسام آور باید جبران شود.
بذرپاش با اشاره به سیاست مردمی سازی کارها افزود: از حضور انبوه سازان و بخش خصوصی برای نوسازی و بهسازی حمایت میکنیم و دولت حمایتهای لازم را انجام میدهد.
رشد ۵۴ درصدی جابهجایی مسافر از طریق ناوگان ریلی
طی هشت ماهه ابتدایی سال جاری ۱۹.۵ میلیون نفر مسافر از طریق ناوگان ریلی جابهجا شدهاند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد رشد داشته است.
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی معاونت برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، عملکرد حوزه حملونقل ریلی طی هشت ماهه سال جاری رشد ۵۴ درصدی در جابهجایی مسافر را از طریق این ناوگان، کسب کرده است.
طبق این آمار میزان جابهجایی مسافر در هشت ماهه سال ۱۴۰۰، به میزان ۱۲.۷ میلیون نفر بوده و ناوگان ریلی طی سال ۱۴۰۰ در مجموع ۲۱ میلیون نفر مسافر را جابهجا کرده است.
همچنین عملکرد ناوگان ریلی حاکی از آن است که این بخش حملونقل در شاخص جابهجایی نفر کیلومتر مسافر با جابجایی بیش از ۱۰ میلیون و ۸۴۰ نفر کیلومتر طی ۸ ماهه امسال، رشد ۶۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.
این رقم در ۸ ماهه سال گذشته ۶ میلیون و ۷۹۴ هزار نفر کیلومتر ثبت شده و در ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰ مجموعاً ۱۱ میلیون و ۱۴۳ نفر کیلومتر مسافر از طریق ناوگان ریلی جابهجا شدهاند.
لزوم فعال سازی ستادهای نوسازی مساکن بافت فرسوده
معاون قرارگاه جهادی نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: نوسازی ستادهای بازآفرینی شهری و نوسازی مساکن بافت فرسوده باید فعال شود.
فرهاد قلی زاده در همایش نوسازی مساکن بافت فرسوده اظهار داشت: کوتاه کردن فرآیند صدور پروانه ساختمانی و ارائه تخفیفات در عوارض پروانه و خدمات مهندسی و بهره مندی از بستههای تشویقی جدید ارائه شده باعث جذب سرمایه گزاران و انبوه سازان در بافتهای فرسوده خواهد شد.
وی تاکید کرد: بستههای تشویقی شهرسازی در شواری عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب و به تمام شهرداریها ابلاغ شده و این امکان فراهم گشته شهرداریها این مشوقها را بر اساس شرایط شهر خود و پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵، ارائه دهند.
اردشیر مدافع بهزادی سفیر نوسازی بم نیز در این نشست تاکید کرد: جلوگیری از بروز حادثه مهمترین مساله مورد تاکید است و باید قبل از بروز حادثه نسبت به نوسازی واحدهای مسکونی اقدام شود.
در راستای فرهنگ سازی و ایجاد وحدت رویه به منظور تسریع در نوسازی مساکن بافت فرسوده نشست سه روزه همزمان با سراسر کشور در شهرهای ارومیه، خوی و میاندوآب توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران با همکاری سفیران نوسازی شهر بم برگزار شد و در این نشست بر لزوم فعال سازی ستادهای بازآفرینی شهری و نوسازی مساکن بافت فرسوده در سطح استان تاکید شد.
راه اندازی اتاق پایش و داشبورد مدیریتی وزارت راه و شهرسازی
معاون توسعه مدیریت و منابع وزیر راه و شهرسازی از راه اندازی اتاق پایش و داشبورد مدیریتی وزارت راه و شهرسازی خبر داد.
ایمان اسلامیان در جلسه راه اندازی اتاق پایش و تهیه داشبورد مدیریتی گفت: به منظور نظارت بر وضعیت موجود، ارزیابی عملکرد مأموریتهای سازمانی با توجه به شاخصهای کلیدی عملکرد سازمان و کمک به تصمیم گیری سریع و بهینه، طراحی و ایجاد اتاق پایش و داشبورد مدیریتی در دستور کار معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی و معاونت برنامه ریزی و مدیریت منابع قرارگرفت.
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی افزود: این اقدام در دو فاز سخت افزاری و نرم افزاری برنامه ریزی شده است.
فاز سخت افزاری شامل ایجاد فضای مناسب، طراحی، استانداردسازی و تجهیزات لازم است که توسط مجموعه مدیران ستادی در دست اجرا میباشد.
اسلامیان گفت: برای عملیاتی شدن فاز نرم افزاری داشبورد مدیریتی، جلسهای با حضور نمایندگان مرتبط و مطلع سازمانها و شرکتهای تابعه، جهت طراحی و ایجاد پلتفرم واحد تهیه گزارشهای مدیریتی با تدقیق دادهها و کمترین انحراف معیار برگزار شد.
رکورد بازسازی ناوگان ریلی شکست
مدیرعامل شرکت راهآهن با اعلام تولید و بازسازی یک هزار و ۱۷۰ دستگاه ناوگان ریلی طی ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ گفت: شاهد عبور از رکورد تاریخی سالانه در نوسازی ناوگان ریلی هستیم.
میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راهآهن در صفحه شخصی خود نوشت: «به لطف الهی، در ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱، با تولید و بازسازی یک هزار و ۱۷۰ دستگاه ناوگان ریلی، شاهد عبور از رکورد تاریخی مجموع ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ در نوسازی ناوگان ریلی هستیم.»
گفتنی است مراسم ورود ۴۲۸ دستگاه ناوگان نو و بازسازی شده به شبکه ریلی کشور شامل لکوموتیو، واگن باری و واگن مسافری با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران صبح روز سه شنبه مورخ ۲۹ آذر ۱۴۰۱ در ایستگاه راهآهن تهران برگزار شد که این مراسم سومین مرحله نوسازی ناوگان ریلی در سال جاری بود.