خوراکی‌های انرژی زا برای رفع خستگی و بی حالی روزانه

برای اینکه احساس سلامتی داشته و باانرژی باشید، به مواد مغذی خاصی نیاز دارید.هرچند داشتن حال خوب به چیز‌های دیگر مانند داشتن سلامتی، دوستان خوب، پول و... مربوط می‌شود، اما برای اینکه در طول روز انرژی فراوان داشته باشید سعی کنید، تغییر کوچکی در برنامه غذایی تان بدهید و غذا‌های مناسبی برای خوردن انتخاب کنید.
تصویر خوراکی‌های انرژی زا برای رفع خستگی و بی حالی روزانه

به گزارش پرسون،هرچند داشتن حال خوب به چیز‌های دیگر مانند داشتن سلامتی، دوستان خوب، پول و... مربوط می‌شود، اما برای اینکه در طول روز انرژی فراوان داشته باشید سعی کنید، تغییر کوچکی در برنامه غذایی تان بدهید و غذا‌های مناسبی برای خوردن انتخاب کنید.

خوراکی‌ها و موادغذایی انرژی زا

آجیل:

بادام هندی، بادام زمینی و فندق دانه‌هایی سرشار از منیزیم هستند و نقش کلیدی در تبدیل قند به انرژی بازی می‌کنند. آن‌ها همچنین مقدار قابل توجهی فیبر دارند که قند خون را در سطح متعادلی نگه می‌دارد و پروتئین درون آن‌ها از گرسنگی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل سعی کنید همیشه یک کیسه مخلوط از انواع مغز‌های آجیل را با خود داشته باشید تا بتوانید انرژی خود را در طول روز حفظ کنید.

انگور سیاه:

انگور سیاه یک میوه فوق العاده برای کسب انرژی و نشاط است. هر ۱۰۰ گرم انگور حدود ۲۰۰ میلی گرم ویتامین C دارد. انگور سیاه منبع آنتی اکسیدان‌ها محسوب می‌شود و از پیری زودهنگام سلول‌ها جلوگیری کرده و به احیای سلولی کمک زیادی می‌کند.

عسل:

عسل ماده غذایی است که خاصیت آنتی باکتریال بالایی دارد و شما را از شر خستگی ناشی از ناخوشی‌های روزمره خلاص می‌کند. عسل سرشار از ویتامین‌های گروه ب مانند B ۶، B ۳ و B ۹ است که برای سرحال شدن و تقسیم سلولی فوق العاده اند و موجب احیای سلول‌های بدن شده و نقش موثری در رفع خستگی دارد. یک قاشق سر پُر عسل برابری می‌کند با یک بطری نوشیدنی انرژی زا. عسل یک شیرین کننده طبیعی است که می‌تواند به سوخت مورد نیاز عضلات و ماهیچه‌های شما را تامین کند. شما می‌توانید برای داشتن جسم و ذهنی شاداب و پُر انرژی یک قاشق عسل را به ماست یا چای عصرانه خود اضافه کنید.

جعفری:

جعفری نوعی سبزی معطر خوشمزه و در دسترس است که ویتامین C فراوانی دارد. هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ۱۹۰ میلی گرم ویتامین C به بدن می‌رساند. جعفری برای کسب انرژی و نشاط بسیار مفید است.

زردچوبه:

این ادویه خوش آب و رنگ حاوی مقدار قابل توجهی کورکومین است، ماده‌ای که بر اساس تحقیقات انجام شده به افزایش قدرت حافظه، شبیه سازی ژن‌های عصبی و ساخت سلول‌های جدید مغز کمک می‌کند. علاوه بر این، با کاهش التهاب‌های مغز از ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند. می‌توانید جعفری، بلغور، لیموترش و گوجه فرنگی خرد شده را با هم ترکیب کنید. پخت جعفری سبب می‌شود ویتامین‌های آن از بین برود.

گوشت:

گوشت بدون چربی گوساله، بوقلمون و پوست گرفته مرغ، از منابع پروتئین به شمار می‌روند و سرشار از اسیدآمینه‌ای به نام تیروزین هستند. این اسید آمینه تقویت کننده سطح دو ترکیب شیمیایی به نام‌های دوپامین و نوراپی نفرین است که در افزایش تمرکز نقش دارند. این گوشت‌ها ویتامین B ۱۲ نیز دارند و دریافتشان از بروز بی خوابی و افسردگی پیشگیری می‌کند بنابراین برای داشتن خلق و خوی بهتر، آن‌ها را در وعده‌های اصلی تان بگنجانید.

ماهی چرب:

ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون، سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند که از بدن در مقابل افسردگی و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند. به غیر از ماهی ها، مغز‌ها و انواع سبزی‌های برگ سبز تیره نیز چنین اثری دارند. به همین دلیل، توصیه می‌شود در هفته ماهی را نیز از قلم نیندازید.

شکلات تلخ:

تکه‌ای کوچک از شکلات تلخ نیز به باانرژی بودن کمک می‌کند، زیرا کافئین موجود در شکلات با داشتن ترکیبی تحریک کننده به نام تئوبرومین، باعث پرانرژی شدن مصرف کننده در طول روز می‌شود. کاکائوموجود در شکلات سرشار از منیزیم است که در واکنش‌های فیزیولوژیکی بدن و روح و روانمان تأثیر دارد. آنتی اکسیدان موجود در کاکائو در مقابله با خستگی نقش موثری دارد.

آووکادو:

این میوه حاوی چربی‌های خوب بوده و سرشار از پتاسیم نیز می‌باشد. آووکادو دارای چربی مفید غیر اشباع تک زنجیره‌ای به نام اسید اولئیک است که موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. علاوه بر آن، مصرف آووکادو موجب شفافیت پوست و مو نیز می‌شود. وجود چربی مفید و فیبر در آووکادو موجب شده تا سطح قند خون در بدن ثابت شود و در نتیجه عمل تمرکز راحت‌تر صورت گیرد.

سبزی‌های برگ سبز:

فولاتی که از طریق مصرف سبزی‌های برگ سبز مثل اسفناج و کاهو دریافت می‌شود، احتمال ابتلا به افسردگی را کم می‌کند. به همین دلیل مصرف سالاد تهیه شده از آن‌ها در طول روز توصیه می‌شود.

آب و پیشگیری از خستگی:

دریافت آب کافی نیز از بروز خستگی پیشگیری می‌کند. مطالعات نشان داده اند کم آبی (حتی در حد متوسط) می‌تواند به کاهش متابولیسم بدن منجر و موجب شود تا انرژی کمی در طول روز داشته باشید. راه حل این مشکل بسیار ساده است؛ نوشیدن کافی آب و دیگر نوشیدنی‌های غیرشیرین در طول روز.

کیوی:

کیوی جزو منابع خوب ویتامین C است. هر ۱۰۰ گرم از این میوه ۹۳ میلی گرم ویتامین C دارد. کیوی بخورید تا انرژی کافی به دست آورید و احساس خستگی نکنید اگر طرفدار آب میوه و نوشیدنی هستید، اسموتی کیوی بنوشید.

منبع:فرارو

442623