وقتی ما می‌شویم

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس گفت:‌ چقدر ایرانی‌ها به این شادی خیابانی و ملی نیاز داشتند
تصویر وقتی ما می‌شویم

به گزارش سایت خبری پرسون، فاجعه ورزشگاه «الخلیفه» و شکست تلخ با شش گل برابر انگلستان، کام مردم ایران را تلخ کرد؛‌شکستی که سال‌ها ممکن بود شرایط جامعه فوتبال دوست ایرانی را تلخ نگاه دارد و کمتر کسی آن اتفاقات شب بازی و پایکوبی عده‌ای با پرچم انگلیس را فراموش کند.

غیرت ایرانی فقط چند روز بعد خود را نشان داد و در روزی که کمتر کسی تصور داشت که تیم ملی فوتبال ایران مقابل یک حریف اروپایی (ولز) که بازی آن شبیه انگلستان است، با آن روحیه خراب نتیجه بگیرد، اما تیم ملی ایران مانند ققنوس افسانه‌ای از خاکستر خود سر برآورد و با دو گل (روزبه چشمی و رامین رضاییان) سومین برد تاریخ ایران در مسابقات مهم جام‌های جهانی را به رخ جهانیان کشید. این نتیجه از آنجا باعث حیرت کارشناسان فوتبالی و جامعه شناسان شد که کمتر کسی تصور این مسابقه با روحیه را می‌کرد و همین امر باعث شد دقایقی پس از این پیروزی غرورانگیز ایران خیابان‌های شهر مملو از جمعیتی شود که یک‌صدا «ایران» را فریاد می‌زدند. جشن خیابانی که اکثر اقشار جامعه با هر تفکر و دید حجاب و بد حجاب و... یک‌صدا به شادی پرداختند و برای ساعاتی، گرانی، تورم، سیاست، اعتراض و... به فراموشی سپردند. به باور کارشناسان این بُرد تاریخی تیم ملی فوتبال ایران، ناشی از «ما» شدن یک «ملت» بود و شادی خیابانی و ملی که توانست مرهمی بردل خسته مردم کشورمان در این روزهای سخت باشد.

ققنوس ایرانی در قطر

در این رابطه امیر محمود حریرچی، جامعه شناس نیز فوق را تایید می‌کند می‌گوید: «در مسابقه مقابل انگلیس، وقتی اعضای تیم ملی ایران وارد زمین شدند، اندوه، غم و مچ بندهای سیاهی که روی دستشان می‌دیدیم، نشانگر حال خراب آنها بود حتی برخوردی که دروازه بان ایران با دفاع‌مان داشت و باعث مصدومیت شد، نشات گرفته از غم و عدم تمرکز بود. همان غیرتی که بیرانوند نمی‌گذاشت تعویضش کنند، نشان دهند اثبات تیم ملی بود. همان اول پیش بینی همه ما این بود که بازی سخت و حتی بروز فاجعه در پیش است و اینگونه نیز شد، اما تیم ایران با 6 گلی که در دروازه‌اش می‌دید، همه چیز را نباخت. حتی شادی پس از 2 گلی که طارمی به ثمر رسانید، این امید را به آینده در دل مردم زنده نگاه داشت. ولی دیروز که بازیکنان تیم ملی ایران وارد زمین شدند، در چهره‌ تک تک‌شان اعتماد به نفس بالایی را می‌دیدیم و ثمره آن بازی درخشان مقابل تیم ملی ولز قدرتمند بود. اما بازیکنان غیرتمند ما با این تلاشی که مقابل ولز انجام دادند، نشان دادند که با غیرت و غرور ملی ایران در کنار یکدیگر را تمرین کردیم، نه در مقابل همدیگر. وقتی «ما» شدیم، خیلی‌ها می‌دانند با ایران و ایرانی‌ها چگونه رفتار کنند.»


وی معتقد است که به این تیم ملی فوتبال خیلی ستم شده و آنها قربانی جریاناتی شدند که اصلا در آن دخیل نبودند و در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید: «خیلی‌ها در فدراسیون تا رسانه‌های آن‌طرف آبی و مردم در فضای مجازی، یوزهای جوان ایران را اذیت کردند.

اما دیروز که مسابقه را دیدم با خودم بارها فکر می‌کردم که چطور شد که آنها روحیه‌شان را دوباره به‌دست آوردند و اینقدر قوی ظاهر شدند که مانند ققنوس دوباره از خاکسترشان سربرآوردند؟ یکی از دلایل این اتفاق از دید من، بازیکنان ایران می‌خواستند به ملت عزیز ما هدیه‌ای بدهند و نشان دهند که ما با شما هستیم (با شاد کردن دل مردم). آنها به‌جای اینکه آن غم، اندوه و دلسردی ناشی از بازی قبل در زمین حضور داشته باشند، با یک هیجانی بازی کردند که این هیجان نشانگر غیرت و همبستگی ملت ایرانی است. عده‌ای معدودی از مردم که واژه‌های زشتی به کار می‌بردند، یا افرادی که با پرچم انگلستان رقصیدند، از ملت ایران نبودند، چون اکثر کسانی که دیروز می‌دیدیم و حتی به شرایط موجود اقتصادی و سیاسی هم اعتراض داشتند، همه با هم خوشحالی می‌کردند.

چون تلاش بازیکنان را دیدند و این تلاش نشان دهنده، تلاش یک ملت بود که با تمام تضعیف‌هایی که برای آن ایجاد کردند اینگونه غرور آفرین، تصمیم دیگری را بگیرند و با اراده قویتر اینگونه نه قهرمانانه بلکه پهلوانانه بازی خود را به جهانیان نمایش می‌دهند. وقتی مربی تیم ملی ولز می‌گوید: «قطعا ایرانی‌ها آمریکا را شکست می‌دهند.» این نشانگر غیرت ایرانی هستند. من مطمئن هستم که ایران پرغرور ما، برنده بازی مقابل آمریکا خواهد بود و آن زمان چهره افرادی که با پرچم انگلیس در خیابان‌ها می‌رقصیدند، دیدنی است، آن زمان چطور می‌خواهند پرچم آمریکا را در دست بگیرند و برقصند؟! بازی دیروز تیم ملی، «ما»ها را به هم خیلی نزدیک کرد و نشان داد که وقتی مردم می‌خواهند به اشکال مختلف به برخی از مسئولان که قصد تضعیف آنها را دارند، نشان دهند ما ملت ایران همیشه قهرمان ‌ و توانمند در برابر مشکلات هستیم. من این برد را یک چسبی می‌دانم که مردم را دوباره به همدیگر چسباند.
چقدر به این شادی نیاز داشتیم


«چقدر ایرانی‌ها در این روزهای سخت به این برد و شادی خیابانی نیاز داشتند» حریرچی با تایید این موضوع، می‌افزاید: سوالی که در اینجا و خطاب به افرادی که مخالف حضور ایرانیان در جام جهانی بودند، مطرح می‌شود این است که هر کشوری که می‌خواهد در سطح جهان می‌خواهد مطرح شود، به جز عرصه فوتبال و هنرمندان چه ابزار دیگری وجود دارد؟

الان که میلیاردها نفر که در سراسر جهان بازی ایران مقابل انگلیس و ولز دیده‌اند، راجب ملت ایران چه تصور و فکری می‌کنند؟ قطعا آنها دیدند که اگر پایش بیفتد این ملت چقدر سخت‌کوش خواهد بود. اراده کنیم چگونه می‌توانیم ببریم، چگونه می‌توانیم با هم هماهنگ شویم، پس از باخت با شش گل چند روز پیش. تیم ملی این پیام‌ها را نه تنها به جهانیان، بلکه در اصل به ملت ایران دادند. این شادی خیابانی مرهم و شادی برای مردم بود که نشان داد سرزمین عزیزمان، اینگونه می‌تواند سرفراز باشد و غرور ملی ایران را در زمین به نظاره گذاشتند.

منبع: آرمان امروز

429213