ماجرای تاریخی فرمانده وقت سپاه خوزستان در یک کتاب

کتاب «به داد ما برسید» تلاش دارد با بررسی مجدد یک نامه مهم، به واکاوی حوادث و وقایع جبهه‌های جنگ در ابتدای حمله نیروهای عراق به خاک ایران بپردازد. این کتاب برای پنجمین‌بار از سوی انتشارات سوره مهر بازنشر شد.

تصویر ماجرای تاریخی فرمانده وقت سپاه خوزستان در یک کتاب

به گزارش سایت خبری پرسون، کتاب «به داد ما برسید» که با همکاری احد گودرزیانی و محمدمهدی بهداروند تدوین و نوشته شده، برای پنجمین‌بار از سوی انتشارات سوره مهر بازنشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

کتاب حاضر در واقع سندی است از وقایع اولیه جنگ و حوادثی که شرایط جبهه‌های ایران را تحت تأثیر خود قرار داده بود. «به داد ما برسید» برگرفته از یک نامه تاریخی است از فرمانده‌ای که در خط مقدم با دست خالی در حال مقابله با پیشروی دشمن است.

در معرفی این کتاب آمده است: همیشه و در شرایط جنگی هر کشوری نامه های زیادی رد و بدل می‌شود. گاه برخی از این نامه‌ها به دلیل محتوا و اهمیتی که در زمان انتشار و یا نگاشتن خود دارند، نقش مهمی پیدا می‌کنند و به واسطه تأثیرگذاری‌شان در ذهن همه ماندگار می‌شوند.

چند دهه پیش، هنگام وقوع جنگ تحمیلی در ایران هم یکی از این نامه‌ها توسط علی شمخانی، فرمانده وقت سپاه خوزستان نوشته شد. او در آن روزها در شرایطی قرار گرفت که ناچار شد نامه‌ای بنویسد و نسبت به نداشتن مهمات و نرسیدن آر پی جی و خمپاره اعتراض کند.

شمخانی در این نامه، مسئولان را مورد خطاب داده و نوشته‌اش را با جمله «مسئولین، مسلمین، به داد ما برسید» آغاز کرده است، اما این سؤال پیش می‌آید که چرا این نامه توانسته ماندگار شود؟

شمخانی این نامه را که خطاب به شورای عالی دفاع وقت، با ریاست بنی صدر به رشته تحریر درآورده، بی‌کفایتی، کارشکنی و خیانت‌های او را به نوعی مطرح کرده و موجب بروز اتفاقات بزرگی شده است. از مهمترین دستاوردهای این نامه می‌توان به عزل ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از فرماندهی کل قوا و رأی مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت سیاسی وی اشاره کرد.

کتاب «به داد ما برسید» در واقع تلاش دارد با مصاحبه با نگارنده این نامه، به واکاوی شرایط آن زمان در جبهه‌های ایران و توان نیروهای ایرانی در مقابله با دشمن بپردازد. کار مصاحبه را بهداروند برعهده داشته و پس از آن، گودرزیانی نیز تدوین اثر را انجام داده است. هرچند کتاب حاضر بر پایه مصاحبه با نگارنده این نامه شکل گرفته، اما برای تسهیل در مطالعه کتاب، ساختار کتاب از حالت سؤال و جواب خارج شده و روایتی یکدست دارد.

منبع: تسنیم

429076