واکنش کارکنان پایگاه‌های میراث ملی و جهانی خوزستان به قراردادهای استخدامی جدید

کارکنان پایگاه‌های میراث‌ ملی و جهانی استان خوزستان به وضعیت قراردادهای استخدامی جدید خود اعتراض دارند.
تصویر واکنش کارکنان پایگاه‌های میراث ملی و جهانی خوزستان به قراردادهای استخدامی جدید

به گزارش سایت خبری پرسون،این کارکنان که در پنج ماه گذشته قراردادی نداشتند و هیچ‌گونه حقوقی دریافت نکرده بودند به تازگی قرارداد جدیدی از وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای‌شان ارسال شده که در پایه حقوق این قرارداد توجهی به مدرک تحصیلی و پایه سنوات آن‌ها نشده و از قرار معلوم در قرارداد جدید حتی از افزایش حقوق ۵۷ درصدی مصوبه هیات دولت خبری نیست.

در این خصوص عاطفه رشنویی مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با بیان این‌که قرارداد جدیدی هفته گذشته برای کارکنان پایگاه‌های میراث ملی و جهانی از جمله استان خوزستان ارسال شده به ایسنا گفت: در این قرارداد نحوه محاسبه‌ حقوق کارکنان پایگاه‌ها معادل قانون کار به گونه‌ای بوده که آیتمی با عنوان حداقل دستمزد برای سایر کارکنان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که این قرارداد با شرکت توسعه گردشگری که زیرمجموعه وزارت‌خانه است منعقد شده توضیح داد: براساس سیاست‌های وزارت‌خانه و از ابتدای شهریور تا پایان سال جاری تعیین شده که باید تمام پایگاه‌های کشور نیروهای خود را در قالب قرارداد با شرکت‌های نیروی انسانی سامان‌دهی دهند.

او با اشاره به این‌که تا پایان مرداد سال جاری وزارت‌خانه میراث فرهنگی از طریق اعتبارات امانی حقوق کارکنان پایگاهی را پرداخت می‌کرد خاطرنشان کرد: کارکنان پایگاه چغازنبیل تا پایان مرداد سال جاری کلیه حقوق و مزایا خود را از وزارت‌خانه دریافت کردند.

وی اضافه کرد: در قرارداد جدید نحوه محاسبه حقوق کلیه پرسنل، چه پرسنلی که بالای ۲۰ سال سابقه دارند و چه پرسنلی که چهار سال سابقه کار دارند، در یک سطح در نظر گرفته شده و حتی با مزایایی همچون حق عایله‌مندی برای کارکنانی که یک فرزند دارند حقوقی در حدود هفت میلیون تومان حساب شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با تاکید بر این‌که در قرارداد جدید حداقل باید برای افراد باسابقه و متخصص محاسبات جداگانه‌ای لحاظ می‌شد افزود: این مساله باید از طرف معاونت و مدیریت میراث فرهنگی بررسی شود و لازم به ذکر است که ما هرگز نمی‌خواهیم چه از بیت‌المال و چه از کارکنان زحمت‌کش این حوزه حقی ضایع شود.

او با اظهار این‌که رییس اداره کار شهرستان شوش از طرف پایگاه نامه‌ای را به فرماندار و نماینده این شهرستان ارسال کرد گفت: علاوه بر آن بنده نیز به اداره کل استان خوزستان و اداره کل امور پایگاه‌ها نامه‌ای را مبنی بر مغایرت قرارداد کنونی با حقوق سال گذشته کارکنان تنظیم و خواسته و اعتراض نیروی پایگاه را اعلام کردم.

رشنویی متذکر شد: اعتراض نیروی پایگاه و خواسته اصلی آن‌ها این است که بر اساس قانون کار باید نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد افزایش حقوق داشته باشند اما در قرار داد جدید حدود ۴۰ درصد نسبت به سال قبل کسری حقوق دارند.

وی با اشاره به این‌که نخستین پایگاهی که در کشور تاسیس شد چغازنبیل بود خاطرنشان کرد: در پایگاه چغازنبیل ۶۲ نیروی کار براساس فراخوان نیاز کاری از نیرویی دارای مدرک تخصصی این حوزه تا زیر دیپلم در حال فعالیت هستند.

رشنویی ادامه داد: در این پایگاه کارکنانی با بالای ۲۰ سال سابقه در حال فعالیت هستند و در طول این‌ سال‌ها حتی طبقه‌بندی مشاغل انجام نشد و اکنون نیز کارکنان مستاصل و نگران هستند که باید کجا این مساله را پیگیری کنند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره به این‌که در چهار ماه گذشته جداول اطلاعات پرسنلی را به وزارت‌خانه ارسال کرده است، خاطرنشان کرد: براساس توافقی که با کارفرما صورت گرفته بود پایه حقوق و میزان مزایا براساس نحوه و زمان استخدام، مدرک تحصیلی و خدمتی که کارکنان پایگاه انجام می‌دهند تعیین شده بود.

منبع:ایسنا

442870