نشانه های اختلالات روانی در کودکان

در گذشته تصور بر این بوده که اختلالات روانپزشکی نظیر افسردگی، اضطراب یا وسواس مختص بزرگسالان است و کودکان کمتر به این دسته اختلالات مبتلا می شوند.
تصویر نشانه های اختلالات روانی در کودکان

به گزارش سایت خبری پرسون، اما امروزه می دانیم که این اختلالات در کودکان نیز بروز می یابد. اختلالات روانی کودکان به دو گروه اختلالات «برونی ‌سازی» و «درونی‌ سازی» تقسیم می‌شود. اختلالات برونی‌سازی اختلالاتی است که به آسانی می‌توان آن‌ها را در کودکان مشاهده کرد. اختلالات برونی‌سازی دربرگیرندهٔ رفتارهایی است که بیرون از وجود کودک هدایت می‌شود. در این حالت کودک با پرخاشگری، گریه، نافرمانی، بیش‌فعالی و دیگر رفتارها وجود اختلال را نشان می‌دهد.

اختلالات درونی‌ سازی اختلالاتی است که بیشتر به درون کودک هدایت می شود و کودک به دلیل وجود این اختلالات دچار گوشه ‌گیری و پرهیز از فعالیت ‌های اجتماعی و روابط میان‌ فردی می‌شود. این اختلالات ممکن است به سادگی در کودک شناسایی نشود، زیرا والدین علت دقیق رفتارهای کودک را نمی ‌دانند.

به همین خاطر ا افسردگی در کودکان ممکن است از سوی والدین به عنوان نشانهٔ آرام بودن کودک به نظر برسد.

این در حالی است که تشخیص و درمان به موقع و مناسب اختلالات روانپزشکی در کودکان، از آسیب های جدی و قابل توجه در عملکرد فردی و اجتماعی و تحصیلی کودکان جلوگیری می کند.

علایم اختلالات اطفال و نوجوانان در سنین مختلف این رده سنی می تواند متفاوت باشد و کودکان ممکن است مشکلاتی در رابطه با رفتارها یا احساساشان بروز دهند.

در این میان مشکلات رفتاری اغلب به سادگی قابل مشاهده است، این رفتارها به صورت پر تحرکی پرخاشگری، لجبازی، عدم همکاری و مواردی از این قبیل بروز می یابد.

اما ممکن است مشکلات احساسی یا هیجانی مانند مشکلات رفتاری به راحتی قابل مشاهده نباشد. این مشکلات شامل اضطراب و ترس های فراگیر و مداوم، افسردگی و مواردی از این دست می شود.

از این رو با آموزش های به موقع در مدارس و جامعه می توانیم به والدین و آموزگاران کمک کنیم تا علائم اولیه را در کودکان تشخیص داده و با ارجاع و درمان به موقع به روانپزشکان و روانشناسان، از پیامدهای جبران ناپذیر آن جلوگیری شود.

418361