اختصاص ردیف بودجه جداگانه به دانشگاه‌های برتر

دبیر اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور گفت: دانشگاه‌های برتر، امسال یک ردیف بودجه جداگانه می‌گیرند.
تصویر اختصاص ردیف بودجه جداگانه به دانشگاه‌های برتر

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مهدی شهبازی با بیان اینکه رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور در نشست اخیر با رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، بر استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها تاکید داشتند، گفت: منظور از استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها این است که دانشگاه‌ها خودشان از عهده مدیریت و رفع نیازهای مالی دانشگاه از طریق ارتباط با صنعت و جامعه برآیند.

دبیر اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور درباره درخواست‌های رؤسا در زمینه بودجه‌ریزی برای دانشگاه‌ها گفت: بودجه دانشگاه‌ها با ردیف‌های متفرقه‌ای که داشتند بیشتر از میزان فعلی بود؛ اما با تمرکزگرایی در بودجه، وجوه متمرکز باعث کاهش سهم دانشگاه‌ها از بودجه شده و همچنین آزادی عمل دانشگاه‌ها به دلیل اینکه باید به طور متمرکز از ستاد تبعیت کنند، کم شده است؛ به این ترتیب یک نوع کُندی در برنامه‌های دانشگاه‌ها رقم می‌خورد.

وی با اشاره به انتقاد رؤسای دانشگاه‌های بزرگ از حذف بودجه دانشگاه‌های برتر، خاطرنشان کرد: در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ به این موضوع اشاره شد که سهم عمده‌ای از تولیدات علمی و پیشرفت‌های کشور مرهون زحمات دانشگاه‌های برتر است. همچنین در این اجلاس عنوان شد که ۲۳۰۰ واحد دانشگاهی در کشور وجود دارد، در صورتی که کشورمان به بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد دانشگاهی نیاز ندارد.

وی با اشاره به تاکید رؤسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه و آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به منظور ایفای نقش دانشگاه‌ها در نگارش برنامه هفتم توسعه، خاطرنشان کرد: در نگارش فصل آموزش عالی در برنامه هفتم توسعه باید به سمت تحول آموزشی و ساماندهی واحدهای دانشگاهی حرکت کنیم؛ به این ترتیب که واحدهای کوچک ساماندهی و در دانشگاه‌های بزرگ هر استان تجمیع شوند. در این صورت به طور عملیاتی‌تر می‌توان به تزریق عادلانه بودجه به دانشگاه‌ها فکر کرد.

دکتر شهبازی افزود: در نشست اخیر رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور مقرر شد یک کارگروه ویژه تخصصی با مدیریت دانشگاه تهران و مسئولیت رئیس سازمان توسعه سرمایه‌گذاری دانشگاه و با حضور نمایندگان ۱۴ دانشگاه برتر تشکیل شود و بندهایی را راجع به فصل آموزش عالی برنامه هفتم توسعه تدوین کنند و در برنامه بگنجانند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دبیر اجلاس رؤسای دانشگاه‌های بزرگ کشور در پایان گفت: همچنین مقرر شد به محض آماده شدن این پیشنهادات، جلسات مشترک دولت و مجلس و رؤسای دانشگاه‌های برتر برگزار شود و بر سر موضوع تحول آموزشی با اولویت برنامه‌ریزی و استقلال اداری و مالی دانشگاه‌ها توافق صورت گیرد.

منبع: ایسنا

418323