به گزارش سایت خبری پرسون، در این گزارش به این موضوع پرداخته شد که برخی از شرکتهای تولیدی داخلی، بدون اخذ نمایندگی از شرکتهای خارجی، تولیدات خود را با نام و نشان آن شرکتها به فروش میرسانند، به طور مثال شاهد فروش تلویزیون سونی و تلفن همراه نوکیا هستیم که از قرار معلوم بدون کسب مجوز از شرکت مجوز از شرکت مرجع، در داخل کشور مونتاژ میشوند.
این اقدامات در حالی صورت میگیرد که در ایران قوانین مخصوصی در ارتباط با حمایت از نامهای تجاری وجود دارد؛ از سوی دیگر ایران، یکی از کشورهای عضو موافقتنامه مادرید در خصوص ثبت بینالمللی علائم و حمایت از نامهای تجاری است و بر همین اساس شرکتها حق ندارند بدون اخذ مجوز، تولیدات خود را با برندهای غیر به فروش برسانند.
فارغ از این مسئله، در ایران قانونی تحت عنوان «حمایت از حقوق مصرفکنندگان» وجود دارد که در سال ۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. مطابق ماده ۲ این قانون، کلیه عرضهکنندگان کالا و خدمات، مسئول صحت و سلامت کالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرایط مندرج در قوانین و یا مندرجات قرارداد مربوطه یا عرف در معاملات هستند. همانطور که در این بند قانونی آمده است، عرضهکنندگان کالا، مسئول صحت کالا بوده و در صورت عدم انطباق کالا باید به مشتری، خسارت پرداخت کنند.
ازآنجاییکه در موضوع مورد اشاره، برخی تولیدکنندگان، محصولات خود را بدون تأیید و اخذ نمایندگی از شرکتهای مرجع و با نام و نشان برندهای خارجی توزیع میکنند، در نتیجه شاهد عدم انطباق کالا هستیم و مشتریان میتوانند از عرضهکننده کالا خسارت بگیرند.
با این حساب، جای سوال است که چرا برخی دستگاههای دولتی که شأن مجوزدهی و نظارت بر محصولات تولیدی دارند، به این مسئله ورود نمیکنند؛ موضوعی که البته، مسئولان وزارت صمت پاسخ قانعکنندهای در خصوص آن ارائه نمیدهند.
معاون هماهنگی و محیط کسبوکار صمت: این موضوع به ما مربوط نمیشود!
سید مهدی نیازی، معاون هماهنگی و محیط کسبوکار صمت در واکنش به اعطای مجوز به برخی شرکتهای داخلی مبنی بر تولید محصولات خود با برندهای خارجی بدون نیاز به موافقت و تأیید شرکت مرجع گفت: این موضوع مربوط به معاونت ما نیست اما صدور مجوز فعالیت این شرکتها نیز طبیعتاً تحت قاعده و قانونی بوده است؛ متولی امر این موضوع سازمان حمایت است و در این زمینه پاسخ بیشتری ندارم.
اظهارنظر عجیب معاون هماهنگی و محیط کسبوکار در حالی است که این مقام مسئول از شرکت تولیدکننده نوکیای ایرانی! بازدید مفصلی هم داشته است؛ با این وجود به نظر میرسد هنوز هم برخی از مسئولان وزارت صمت در جریان تخلف بزرگی که توسط این شرکتها صورت میگیرد، قرار ندارند.
واکنش دبیر ستاد رفع موانع تولید: ما تحریم هستیم؛ این چه سوالی است که میپرسید؟!
علاوه بر این، صدیف بیکزاده، دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، اقدام یک شرکت داخلی نسبت به تولید نوکیای ایرانی بدون اخذ مجوز از شرکت مرجع را منطقی عنوان کرد؛ وی درحالیکه چندان حاضر به پاسخ به سوالات نبود، گفت: تاکنون تقلب این چنینی در تولیدات این شرکت و یا سایر شرکتها ملاحظه نشده است.
وی ادامه داد: مگر برندهای مختلفی که محصولاتشان در حوزه تلفن همراه وارد کشور میشود، مشخص است که در چه محلی و توسط چه شرکتی تولید شده است؛ مثلاً شما از کجا میدانید که شرکت سامسونگ، واقعاً این محصولات وارداتی را تولید کرده است؟
دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید همچنین افزود: در شرایط تحریمی که با مشکلات مواجه هستیم و نامهای تجاری نظیر سامسونگ از ایران رفتهاند، شما با مطرحکردن این موضوع، دقیقاً دنبال چه چیزی هستید؟
معاون وزارت صمت: سازمان حمایت باید پاسخگو باشد!
وی ادامه داد: اگر محصولات شرکت فوق با مشکل خدمات پس از فروش مواجه شود و یا شکایتی از برند صورتگیرد، سازمان حمایت باید در این زمینه پاسخگو باشد.
بیکزاده در انتها گفت: در حال حاضر ۷۰ هزار واحد تولیدی داریم که در حال فعالیت هستند، حالا اگر واحدی داریم که در حال تخلف است باید رسیدگی شود، همچنین صدور جواز تأسیس و بهرهبرداری از طریق سازمان تجارت صنایع استان صورتگرفته و این سازمان باید دراینخصوص پاسخگو باشد.
همچنین محسن شکراللهی، مدیرکل صنایع لوازمخانگی و اداری صمت حاضر به گفتوگو با خبرنگار مهر در این خصوص نشد و موضوع فیکفروشی شرکتهای داخلی را به کارشناسان ارجاع داد، جالب اینجاست که شماره تماس ارسال شده توسط این مقام مسئول برای خبرنگار مهر به صورت بیوقفه مشغول بوده و امکان برقراری تماس با آن وجود ندارد.
آدرس غلط مسئولان وزارت صمت در خصوص فیکفروشی
نکته عجیب ماجرا این است که دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در اظهارات خود سعی دارد با تشکیک نسبت به اصالت گوشیهای وارداتی، انگشت اتهام را به سمت شرکتهای خارجی تولیدکننده گوشیهای تلفنهمراه برده و به نوعی صورتمسئله تقلب شرکت تولیدکننده نوکیای ایرانی را حذف کرده و با به حاشیه ببرد.