انتشار ترجمه «انگلستان عصر ویکتوریا»

کتاب «انگلستان عصر ویکتوریا» نوشته جان اف. ووکوویتس با ترجمه فرید جواهرکلام توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

تصویر انتشار ترجمه «انگلستان عصر ویکتوریا»

به گزارش سایت خبری پرسون،کتاب «انگلستان عصر ویکتوریا» نوشته جان اف. ووکوویتس به‌تازگی با ترجمه فرید جواهرکلام توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این‌کتاب هشتادوچهارمین عنوان از مجموعه «تاریخ جهان» است که این‌ناشر چاپ می‌کند و نسخه اصلی آن، سال ۲۰۱۳ توسط انتشارات لوسنت منتشر شده است.

کتاب‌های «مجموعه تاریخ جهان» برای عرضه چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ منتشر می‌شوند. این‌مجموعه زمینه‌های فرهنگی رخدادهای تاریخی، اندیشه‌های سیاسی، فرهنگی و فلسفه‌های تاثیرگذار را در گذر تمدن بین‌النهرین، مصر باستان، یونان، روم، اروپای قرون وسطی و ... معرفی می‌کند.

«انگلستان عصر الیزابت» و «پادشاهی بریتانیا» دو کتاب دیگری هستند که ترجمه‌شان همزمان با این‌کتاب در قالب «مجموعه تاریخ جهان» توسط این‌ناشر منتشر شده است.

عصر ویکتوریا از دید انگلیسی‌ها یکی از باشکوه‌ترین و انقلابی‌ترین دوران‌های تاریخ این‌کشور است. در این‌دوره،‌ تغییرات گسترده‌ای در شیوه کار کردن و جمع‌آوری ثروت و نحوه زندگی مردم بریتانیا پدید آمد و مردم از رفاه و آسایش برخوردار شدند. دانشمندان ارتش بریتانیا هم در جهان پرآوازه شدند و نظام طبقاتی که از قرون وسطی و فرمانروایی شاهان و بارون‌ها در انگلستان وجود داشت،‌ برچیده شد.

اما سال ۱۹۰۱ که سال پایان عصر ویکتوریاست،‌ شرایط با ابتدای این‌دوران فرق کرده بود و شهروندان انگلیسی واقعا می‌توانستند به دستاوردهای علمی، صنعتی، تحصیلات، حق رای، پیروزی‌های نظامی و ادبیات ببالند؛ دستاوردهایی که نسل‌های بعدی این‌کشور حسرتش را خوردند. در عصر ویکتوریا، انگلستان به‌خاطر همگامی و همراهی سرخوشانه دو قدرت نظامی و صنعتی، خود را محق می‌دانست که امپراتوری وسیع و نیرومندی در سراسر جهان بر پا کند که هم قدرت مهیب خود را به رخ بکشد و هم کنترل خود را بر منابع عمده مواد خام حفظ کند. سربازان و ماجراجویان انگلیسی به سرزمین‌های دوردست جهان سرازیر شدند: هند، آفریقا، آسیا و جزایر پراکنده در اقیانوس اطلس، و در اواخر حکومت ملکه ویکتوریا انگلستان در هر گوشه‌ای از کره زمین مستعمراتی داشت و بر یک چهارم مردم جهان حکومت می‌کرد.

کتاب «انگلستان عصر ویکتوریا» به‌جز دو بخش ابتدایی «رویدادهای مهم عصر ویکتوریا» و «پیشگفتار: جهانی نو»‌، ۶ فصل اصلی دارد که به این‌ترتیب‌اند: «فناوری و صنعتی‌شدن»، «جلال و شکوه انگلستان دوران ملکه ویکتوریا»، «پیامدهای صنعتی‌شدن در دوران ویکتوریا»، «اصلاحات دوران ویکتوریا»، «زندگی و فراغت در دوران ویکتوریا» و «افول انگلستان دوران ویکتوریا».

بازه زمانی اتفاقات این‌کتاب از سال ۱۸۳۷ یعنی زمانی که پس از مرگ ویلیام چهارم،‌ ویکتوریا ملکه انگلستان شد، آغاز می‌شود و در نهایت در مقطع ۲۲ ژانویه ۱۹۰۱ که با مرگ ملکه ویکتوریا، عصر ویکتوریا به پایان رسید، تمام می‌شود.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:

دولت بریتانیا هنوز جنگ با روسیه را به طور کامل به پایان نرسانده بود که درگیر شورش هند شد. هند که نگین امپراتوری بریتانیا شناخته می‌شد، از قرن هفدهم با انگلستان مرادوه داشت؛ از زمانی که کمپانی هند شرقی در آن‌جا حضور تجاری یافت.

پخش شایعاتی مبنی بر این‌که فشنگ‌های مخصوص یک سلاح جدید با چربی گاو روغن‌کاری می‌شود،‌ حیوانی که نزد هندوها مقدس بود، باعث آزردگی خاطر هندوها شده بود. در ژانویه ۱۸۵۷ سه هنگ از سربازان هندی دست به شورش زدند. خیلی زود عده دیگری از سراسر کشور به آن‌ها پیوستند، و جرقه کشتار گسترده خانواده‌ها و سربازان انگلیسی زده شد.

این‌کشتار، مخصوصا کشتار زنان و کودکان، انگلستان را تکان داد و دولت مجبور شد نیروهایی برای سرکوب شورش به آن‌جا گسیل کند. ویکتوریا در اول ژوئیه ۱۸۵۷ در دفتر خاطراتش نوشت: «خبرهای ناخوشایندی از هند به گوش می‌رسد، شورش در حال گسترش میان سربازان بومی، کشتار غم‌انگیز اروپاییان در میروت و بدتر از آن در دهلی.» او بعدها در این باره به لئوپولد پادشاه بلژیک نوشت: «ما در اضطراب حزن‌انگیزی در خصوص هند به سر می‌بریم، که همه توجه ما را به خود معطوف کرده است. نمی‌توان به‌سرعت یا به تعداد کافی سرباز فراهم آورد.» و به لئوپولد گفت که کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که یکی از اعضایش را در هند از دست نداده باشد.

این‌کتاب با ۱۲۷ صفحه مصور، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۶۵ هزار تومان منتشر شده است.

منبع: مهر

417413