این روزهای رئیسی

سازمان ملل متحد آوردگاهی است که دولت‌ها در آن رویکرد سیاست خارجی و تعامل بین‌المللی خود را مطرح می‌کنند و از طرفی با لیست دیدارهایشان به خود امتیاز می‌دهند.
تصویر این روزهای رئیسی

به گزارش سایت خبری پرسون، طی 43 سال گذشته و به عبارت بهتر از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون ایرانیان خاطرات زیادی از سازمان ملل دارند؛

از اولین حضور شهید رجایی در مجمع عمومی، سرنگونی هواپیمای مسافربری توسط آمریکا، جنگ ایران و عراق، گفت‌و‌گوی تمدن‌ها، تا سخنرانی‌های جنجالی احمدی‌نژاد، روحانی و برجام و صلح هرمز تا لغو صدور ویزای دیپلمات‌های ایرانی، نیویورک همواره نقاط عطفی را رقم زده است.

از ابتدای انقلاب تاکنون روسای جمهور و نمایندگانی از کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل شرکت و سخنرانی کرده‌اند. با این وجود در یک نگاه کلی به نظر می‌رسد که هر کدام از روسای جمهوری کشورمان حداقل یک‌ بار در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل در شهریور و یا مهرماه هر سال شرکت کرده‌اند، شرایط اول انقلاب اسلامی و سال‌های بعد از جنگ، باعث شد که در برخی از سال‌ها ایران حضور کمرنگ‌تری در این مجمع سالیانه داشته باشد.

اولین مقام رسمی که به سازمان ملل رفت شهید محمد علی رجایی، نخست وزیر وقت ایران بود که در سال 59 به این سازمان رفت و در شورای امنیت نیز سخنرانی کرد. پس از وی مقام معظم رهبری در سال 66 به سازمان ملل رفت و به سخنرانی پرداخت.

اما شاید کمترین حضور به مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی برسد که حضور کمرنگی در سازمان‌های بین‌المللی داشته است. هر چند که با توجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی شاید این تصمیم از سر مصلحت اندیشی‌هایی اتخاذ شده باشد.

اما بر خلاف این دوران حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی، رئیس دولت اصلاحات دیپلماسی فعالی را در سازمان ملل دنبال کرد و در سال 2001 بود که طی سخنرانی خود در سازمان ملل پیشنهاد نامگذاری این سال به عنوان گفت‌وگوی تمدن‌ها را داد و با اکثریت آرا تصویب شد.

با این حال اما رکورد حضور روسای جمهور ایران در سازمان ملل به نام محمود احمدی‌نژاد است که به‌ عنوان رئیس‌جمهور ایران در تمام 8 سال دوران ریاست‌جمهوری‌اش به سازمان ملل رفت و در مجمع عمومی آن سخنرانی کرد.

طرح هلوکاست و اجرای دانشگاه کلمبیا از اتفاقاتی است که حضور او در نیویورک رقم زده است. پس از وی حجت‌الاسلام حسن روحانی حد فاصل سال‌های 92 تا 98 در سازمان ملل حضور یافته و سخنرانی کرد. جهان عاری از خشونت، تلاش برای دستیابی به برنامه جامع مشترک، وعده الگوسازی از برجام برای حل منازعات منطقه‌ای و طرح صلح هرمز نکات و طرح‌هایی بودند که روحانی در جریان سفرهایش به نیویورک و سخنرانی در سازمان ملل مطرح کرد.

حال باید دید سید ابراهیم رئیسی که سال گذشته به دلیل شیوع کرونا موفق به حضور در سازمان ملل نشد در اولین حضور خود در مجمع عمومی چه نکات و مطالبی را بیان خواهد کرد.

سفر به نیویورک

رئیس‌جمهور صبح دوشنبه به منظور شرکت در هفتادوهفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در راستای تامین منافع ملت ایران تلاش برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه گرایی اقتصادی» صبح دوشنبه عازم نیویورک شد. آیت‌ا... سید ابراهیم رئیسی در این سفر علاوه بر سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تعدادی از سران کشورهای شرکت کننده در این نشست نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد و دیدارهای جانبی دیگری نیز خواهد داشت. وی اخیرا در گفت‌وگویی با خبرنگار CBS آمریکا در مورد احتمال دیدار با بایدن در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفته: «فکر نمی‌کنم دیدار با بایدن فایده‌ای داشته باشد. نه.»

هر چند که طی چند وقت اخیر موضوع ممانعت از صدور ویزا برای رئیس‌جمهور کشورمان از سوی دولت آمریکا مطرح بود اما به هر جهت ویزای رئیس‌جمهور صادر شد و رئیسی نخستین سفر خود را به نیویورک انجام خواهد داد.

حال پرسش اینجاست که رئیس‌جمهور چه کسانی را همراه خواهد برد. در میان روسای جمهور ایران در این خصوص شاید محمود احمدی‌نژاد رکورددار باشد چرا که در هر سفر جمعی از اطرافیان، آشنایان و اقوام را با خود به سفر می‌برد.

اما به نظر نمی‌رسد که رئیسی چنین کند و با کاستن از هزینه‌های غیرضروری از جیب بیت المال اطرافیان کمتری را با خود به نیویورک ببرد. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه، محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر ریاست‌جمهوری و وحید جلال‌زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند. در همین راستا مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین در صفحه توییترش نوشت: با توجه به اینکه دکتر علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران قرار است همراه رئیس‌جمهور باشد، فرصت خوبی برای تروئیکای اروپا/ اتحادیه اروپا خواهد بود تا آمریکا را ترغیب کنند تا به گونه‌ای هدفمند، معدود مسائل باقی‌مانده را حل‌وفصل کند.»

منبع: آرمان ملی

417158