پیوند بافت تخمدان برای نخستین بار در یزد انجام شد

عضو هیئت علمی پژوهشکده طب تولیدمثل یزد گفت: پیوند بافت تخمدان برای نخستین بار در یزد در پژوهشکده طب تولید مثل انجام شد.
تصویر پیوند بافت تخمدان برای نخستین بار در یزد انجام شد

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر مریم افتخار اظهار داشت: بیمار، خانم ۲۸ ساله ای است که در سال ۱۳۹۴ به بیماری سرطان لوکمی مبتلا و بافت تخمدان قبل از شروع شیمی درمانی از طریق لاپاراسکوپ خارج و فریز شده بود.

وی ادامه داد: بیمار بعد از گذراندن دوره درمان و بهبودی کامل به توصیه پزشک معالج، برای انجام پیوند بافت تخمدان مراجعه کرد.

افتخار افزود: تیم پزشکی با کمک دکتر حقدانی و فلوشیب های بخش زنان تکه های ذوب شده بافت تخمدانی را به هم وصل کردند و در اتاق عمل مجهز پس از بیهوشی بیمار با عمل لاپاراتومی بافت های تخمدانی بر روی بقایای تخمدان باقی مانده پیوند زده شد.

وی با اشاره به مساعد بودن شرایط عمومی بیمار افزود: هم اکنون منتظر پاسخ هورمونی و بررسی نتایج جراحی هستیم که احتمالا حدود سه تا چهار ماه آینده مشخص خواهد شد.

مسئول فنی آزمایشگاه حفظ باروری نیز در مورد این پیوند اظهار داشت: قطعات قشری بافت تخمدان این بیمار در سال ۱۳۹۴ قبل از شروع پروسه درمان سرطان و اطمینان از نتیجه پاتولوژی فریز شده بودند که پس از خارج شدن قطعات از فریز، برای پیوند به تیم پزشکی تحویل داده شد.

دکتر انباری افزود: امکان باروری به دلایل مختلف از جمله نقایص ارگانیک و بیولوژیک مرتبط با سیستم تولیدمثل، نارسایی زودرس تخمدان، اندومتریوز، برخی بیماری های خود ایمن و ژنتیکی، بیماری های بدخیم مانند سرطان و روش های درمانی مرتبط با این بیماری به ویژه شیمی درمانی و پرتو درمانی، ازدواج یا تصمیم به فرزند دار شدن در سنین بالا، افراد ترنس جنسیتی که در صدد تغییر جنسیت با تایید مراجع قانونی هستند، ممکن است در معرض کاهش یا آسیب باشد.

وی گفت: با پیشرفت علوم و فناوری در حیطه طب تولید مثل، روش هایی شکل گرفته اند تا بتوانند از قدرت باروری فرد محافظت و امید به زندگی خانواده را افزایش دهد.

مسئول فنی آزمایشگاه حفظ باروری افزود: روش های حفظ باروری در حال حاضر شامل انجماد سلول های جنسی مانند تخمک، اسپرم، جنین و همچنین نمونه بافت های تولید مثلی مانند بافت بیضه و تخمدان است.

دکتر انباری تصریح کرد: با توجه به افزایش میزان سرطان طی سال های اخیر، روش پیوند بافت تخمدان روزنه امیدی برای دخترانی که قبل از بلوغ به سرطان مبتلا و نیاز به شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارند، می باشد و بعد از بهبودی می توان بافت تخمدان را به بیمار پیوند زد تا فرد به عملکرد هورمونی مناسب دست پیدا کند و با استفاده از بافت تخمدان خود بتواند صاحب فرزند شود.

جنین شناس وعضو هیات علمی پژوهشکده با اشاره به این که پیوند تخمدان در کشورهای اروپایی و امریکایی از سال ها قبل انجام شده، افزود: اولین تولد زنده در سال ۲۰۰۴ در بلژیک صورت گرفته و طبق آخرین اطلاعات، حدود ۲۰۰ تولد فرزند زنده با این روش حاصل شده است.

دکتر محمدعلی خلیلی گفت: در ایران، تاکنون فقط پژوهشگاه رویان پیوند بافت تخمدان را انجام داده است ولی در ایران و منطقه خاورمیانه تولد زنده ای ازاین جراحی صورت نگرفته است.

414885