‎یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

‎وزارت بازرگانی گره گشای اقتصاد / صادرات موجب رونق تولید

‎یک کارشناس و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه این روزها مشکلات بسیاری زیاد در حوزه اقتصادی وجود دارد که با راه اندازی وزارت بازرگانی این مشکلات برطرف خواهد شد؛ گفت: دولت و مجلس از هزینه راه اندازی وزارتخانه جدید هراس دارند؛ اما باید به این فکر کنند که راه درآمدزایی کشور، افزایش تولید، اشتغالزایی و ارز آوری ایجاد یک وزارت خانه مستقل بازرگانی است.
تصویر ‎وزارت بازرگانی گره گشای اقتصاد / صادرات موجب رونق تولید

همزه جلالی در گفتگو با خبرنگار حوزه اقتصادی پایگاه خبری سایت خبری پرسون اظهار داشت: یکی از شاخص های بالا بردن تولید ملی صادرات است، به همین منظور مهم ترین وزارتخانه در کشور وزارت بازرگانی است و می توان گفت بعد از وزارت کشاورزی و صنعت و معدن نقش بسزایی در تولید، کسب درآمد و اشتغالزایی دارد، چرا که تولیدات سایر وزارت خانه ها را وزارت بازرگانی باید به بازار فروش هدایت کند و موجب به دست آوردن درآمد ارزی آن هم با ارزش افزوده مناسب خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر اگر کشور نیاز به واردات کالا از آن سوی مرز داشته باشد این وزارت بازرگانی است که می تواند این کالا را با قیمت مناسب و با کیفیت از کشورهای دیگر فراهم کند؛ بنابراین نقش وزارت بازرگانی بسیار مهم و کلیدی است، که جا دارد دولت مستقل باشد.

یکی از دلایل کاهش ارزش پول ملی کاهش میزان صادرات و کاهش تولید و بیکاری است که با ایجاد یک وزارتخانه قوی می توان ارزش پول ملی را بالا بریم، چرا که این وزارت بازرگانی است که تولیدات وزارت صنعت، معدن و کشاورزی را صادر‌ می کند و درآمدزایی به وجود خواهد آمد.

جلالی ادامه داد: دولت های گذشته با هدف کوچک کردن دولت دست به کار شدند و سه وزارت خانه صنعت ، معدن و بازرگانی را ترکیب کردند و وزارت صمت تشکیل شد، این در حالی است که وزارت بازرگانی یکی از مهم ترین وزارت خانه ها به شمار می رود و اگر این روزها نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال آن هستند که این وزارتخانه را مجددا تاسیس کنند نگرانی از بالا بودن هزینه آن نداشته باشند چرا که درآمد بسزایی این وزارتخانه برای کشور فراهم خواهد کرد.

این تحلیلگر اقتصادی تصریح کرد: با راه اندازی این وزارتخانه بسیاری از مواضع کاری ها در حوزه واردات و صادرات برطرف خواهد شد و یک نهاد مستقل در حوزه تجارت به وجود می آید و برنامه ریزی برای توسعه صادرات و تراز مثبت تجارت به وجود خواهد آمد.

وی اظهار کرد: یکی از دلایل کاهش ارزش پول ملی کاهش میزان صادرات و کاهش تولید و بیکاری است که با ایجاد یک وزارتخانه قوی می توان ارزش پول ملی را بالا بریم، چرا که این وزارت بازرگانی است که تولیدات وزارت صنعت، معدن و کشاورزی را صادر‌ می کند و درآمدزایی به وجود خواهد آمد.

جلالی در پاسخ به این سوال که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به تازگی عنوان کردند که دولت برای ایجاد وزارت بازرگانی اقدام به ایجاد لایحه کند؛ اما سخنگوی دولت عنوان کرد که تشکیل وزارت بازرگانی از سوی مجلس مطرح شده است، سوال اینجاست که چرا هیچ کدام از نهادها تمایل ندارند به نام خود این وزارتخانه تاسیس شود؟ گفت: دلیل اینکه چرا دولت و مجلس هر کدام به شکل علنی تمایل ندارند این وزارتخانه تشکیل شود، بنده معتقدم مربوط به اعتبارات مالی تاسیس وزارتخانه است، به هر حال تشکیل وزارتخانه بازرگانی یا هر وزارتخانه دیگر هزینه جدیدی به دوش دولت خواهد بود؛ در مجموعه این روزها اقتصاد کشور به بازرگانی گره خورده که باید مجلس و دولت هر دو برای راه اندازی این وزارتخانه مهم دست به کار شوند.

این مدرس دانشگاه گفت: البته در حال حاضر وزارت بازرگانی منحل نشده و فعالیت وزارت بازرگانی در مجموعه وزارت صمت در حال انجام است و تنظیم بازار کالاهای اساسی در وزارت صمت در حال انجام است، حال اینکه ارز دولتی کالاهای اساسی 4200 تومان باید در دولت روحانی صورت می گرفت که در دولت سیزدهم این موضوع صورت گرفته و موجب شوک در‌بازار شده و موجی از گرانی دربازار رخ داده است، در مجموع تنظیم بازار را می توان با ایجاد وزارت بازرگانی انجام داد.

412163