4 فایده شگفت انگیز گلابی

وقتی که صحبت از میوه‌های مفید برای سلامت بدن می‌شود، بیشتر ما یاد سیب می‌افتیم. اما همین شهرت و محبوبیت سیب باعث شده تا بعضی افراد از میوه‌های مفید دیگر غافل شوند و کمتر آنها را مصرف کنند.
تصویر 4 فایده شگفت انگیز گلابی

به گزارش سایت خبری پرسون، یکی از میوه‌هایی که مزیت‌های شگفت‌انگیزی دارد اما کمتر مورد توجه قرار گرفته، گلابی است.

هر یک عدد گلابی متوسط حدودا 101 کیلوکالری انرژی، صفر گرم چربی،‌ 27 گرم کربوهیدرات، 6 گرم فیبر، 17 گرم قند، 1 گرم پروتئین، 12 میلی‌گرم منیزیم، 206 میلی‌گرم پتاسیم و 8 گرم ویتامین C دارد. وجود فیبر زیاد در گلابی هم به احساس سیری کمک می‌کند و هم برای سلامت قلب و روده‌ها مفید است. البته استفاده ترکیبی از گلابی در کنار منابع پروتئینی باکیفیت مانند پنیر و مغزهای خام می‌تواند یک میان‌وعده سالم را در اختیار تان قرار دهد. در ادامه این مطلب به 4 مورد از فواید عادت به خوردن این میوه اشاره خواهیم کرد که به ترتیب عبارتند از:

1. مفید برای دستگاه گوارش

وجود 6 گرم فیبر در گلابی یعنی میزان فیبر در این میوه حتی از یک لیوان کلم کیل هم بیشتر است. دریافت فیبر هم اهمیت ویژه‌ای در یک رژیم غذایی متعادل دارد، به حفظ وزن در محدوده سالم کمک می‌کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را هم کاهش می‌دهد. به‌علاوه، دریافت فیبر بیشتر باعث می‌شود که مدفوع نرم‌تر و حجیم‌تر شده و درنتیجه دفع راحت‌تر و منظم‌تر انجام بگیرد.

2. شاخص گلایسمی پایین

حتی با اینکه مقادیری از قند طبیعی در گلابی وجود دارد اما فیبر زیاد موجود در این میوه باعث می‌شود که قند خون پس از خوردن گلابی به‌هیچ‌وجه ناگهانی افزایش پیدا نکند. به همین دلیل هم گلابی می‌تواند یکی از میان‌وعده‌های باکیفیت برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باشد. پایین بودن شاخص گلایسمی گلابی هم یعنی اینکه پس از خوردن گلابی خیلی زود احساس گرسنگی نخواهید کرد.

3. محافظت از قلب

محققان بارها تاکید کرده‌اند که افزودن مواد غذایی سرشار از فیبر به رژیم غذایی، فواید مختلفی برای سلامت بدن دارد. دریافت فیبر زیاد به‌طور منظم به کاهش فشار و کلسترول خون کمک می‌کند، درحالی که همین ویژگی هم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد. از آنجایی که گلابی‌ سرشار از فیبر و پتاسیم است، سدیم اضافی را از بدن دفع می‌کند و درنتیجه یک میان‌وعده باکیفیت و عالی برای سلامت قلب محسوب می‌شود.

4. سرشار از آنتی اکسیدان

ویتامین C موجود در گلابی با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند درحالی که همین رادیکال‌های آزاد می‌توانند سلول‌های بدن را دچار استرس اکسیداتیو کنند و زمینه بروز بیماری‌های مزمن را فراهم کنند. بنابراین، مصرف منظم گلابی و دیگر میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان‌، دیابت، بیماری‌های قلبی و حتی بیماری‌هایی مثل زوال عقل را هم کاهش دهد.

412103