آرزوی کارگردان «روزی روزگاری» چیست؟

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون گفت: سه دهه است در آرزوی ساخت «تولد» هستم.

تصویر آرزوی کارگردان «روزی روزگاری» چیست؟

به گزارش سایت خبری پرسون، امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون از فقدان همکاری مسئولان با هنرمندان و نتایجی که این اتفاق با خود به همراه می‌‌‌‌‌‌آورد اینگونه گفت: اشتیاق من برای فیلمسازی همانند گذشته است اما حالا دیگر برای ساخت یک فیلم یا سریال تنها خواست تولیدکننده کافی نیست بلکه مسئولانی که در این باره تصمیم‌گیری می‌کنند نیز در این جریان دخیل هستند و لازم است که این افراد با ما همراه شوند که اگر این اتفاق رخ ندهد نتیجه همانی خواهد شد که برای امثال من رخ داده است و شخصی مانند من سال‌هاست که در انتظار ساخت کار دلخواه خود مانده است. چندین سال است که فیلمنامه‌ سریالی در حوزه دفاع مقدس با نام «تولد» را در دست ساخت دارم و برای این کار نزدیک به ۳۰ سال است زحمت کشیده‌ام. جالب اینجاست که سناریوی این کار سال ۱۳۷۱ از سوی شبکه یک سیما خریداری شد ولی متاسفانه بعد از گذشت سه دهه هنوز جواب مثبت برای شروع ساخت این کار را دریافت نکرده‌ام. درباره این سریال نیز باید اضافه کنم که تولید این مجموعه برایم آرزویی شده است که مدت‌‌ها در انتظار برآورده شدنش هستم.

او ادامه داد: همچنین سال‌ها پیش نسخه سینمایی این کار را به بنیاد سینمایی فارابی ارائه دادم اما با وجود اینکه این متن مورد تحسین قرار گرفت و تصویب هم شد اما مجددا شرایطی پیش نیامد تا کار را جلوی دوربین ببرم. من هیچگاه نخواستم به هر قیمتی کار کنم زیرا سابقه کاری من اقتضا می‌کند تا اثری را جلوی دوربین ببرم که کارهای گذشته مرا زیر سوال نبرد. با این توضیح تا زمانی که امکانات لازم برای ساخت فیلم یا سریالم فراهم نباشد ترجیح می‌دهم کاری را جلوی دوربین نبرم.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا کیفیت تولیدات نمایشی تلویزیون نسبت به گذشته رشد داشته است، بیان کرد: تنوع موضوعات در سینما وجود دارد و آثار مختلفی هم در ژانرهای متفاوت ساخته می‌شود و برای همین بی‌انصافی است که بگوییم در شرایط حاضر کارهای با کیفیت کمتر ساخته می‌شوند در همین رابطه نیز به شخصه آثاری را در سال‌های اخیر مشاهده کردم که از آنها می‌توان به نیکی یاد کرد. به عنوان مثال به پروژه‌ای که با نام «سلمان» در این چند سال اخیر توسط داوود میرباقری در حال ساخت است اشاره می‌کنم که بنده نیز در این پروژه افتخار همکاری با میرباقری را داشتم. «سلمان» یکی از کارهای ماندگار تلویزیون خواهد بود و برای این گفته چند دلیل محکم دارم؛ ابتدا اینکه ساخت این پروژه توسط داوود میرباقری صورت گرفته است و این فیلمساز با آثاری چون «امام علی» و «مختارنامه» نشان داده است که اثر تصویری تاریخی را به خوبی می‌شناسد و همچنین وجود متن و سناریو خوب که حاصل مطالعات این کارگردان است برای ساخت این سریال در نظر گرفته شده است. و در آخر اینکه گروه بسیار قوی در ساخت این اثر حضور داشتند که با تلاش و پشت‌کارشان و با وجود اشرافی که به کار خود داشتند در نتیجه یک کار خوب آماده شد.

احمدجو درباره آثار خانوادگی و اجتماعی بیان کرد: برای سریال‌های نمایشی یک توصیه دارم آن هم اینکه سریال‌هایی که قرار است در آن‌ها به موضوعات خانوادگی یا اجتماعی پرداخته شود ۲ مورد مهم را در نظر بگیرند؛ ابتدا اینکه در آن کارها به دغدغه‌های مردم توجه شود و دوم اینکه امید در این تولیدات حتما دیده شود چراکه در شرایط فعلی٬ جامعه به شدت نیازمند این امر است.

وی درباره شرایط جدید فیلمسازی در پلتفرم‌ها عنوان کرد: هر فرصتی که برای ساخت آثار نمایشی فراهم شود به نظرم می‌تواند اتفاق خوبی باشد به‌ویژه که در زمینه این پلتفرم‌ها ما شاهد ساخت کارهای متنوعی بودیم که البته در این حوزه هم همانند تلویزیون کار خوب و ضعیف وجود دارد. البته تفاوت در اینجاست که در این پلتفرم‌ها مخاطبانی هستند که اثر مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند و برای تماشای آن هزینه‌ای را متقبل می‌شوند که خب طبیعتا فیلمساز این تلاش را می‌کند تا کارش بالاترین کیفیت را داشته باشد تا بتواند مخاطب را به سمت خود بکشاند.

سازنده سریال «روزی روزگاری» با تاکید بر اینکه اگر شرایط مهیا شود علاقه‌مند است تا در عرصه جدید کار کند، توضیح داد: سینماگر تا زمانی که شرایط برای کارش فراهم باشد دوست دارم تا حوزه‌های جدیدی را بیازماید که من نیز از این قاعده مستثنا نیستم. نکته دیگر اینکه کار کردن در عرصه جدید مشکلات خاص خود را دارد یعنی نباید برای اینکه سرمایه بازگردانده شود دست به ساخت کارهای بازاری زد. این گفته به معنای نادیده گرفتن جذابیت در سریال‌سازی نیست بلکه در کنار این نکته حتما پیام و کیفیت نیز باید مدنظر قرار گیرد. سرمایه‌گذاری بر آثار نمایشی هیچگاه به مثابه دور ریختن سرمایه نیست زیرا بارها فرصت نمایش آن پیش می‌آید. سریال «روزی روزگاری» تا به امروز بارها از شبکه‌های مختلف روی آنتن رفته است. «مختارنامه» یا سریال «امام علی» نیز همینطور، برای همین هرگاه در این عرصه سرمایه گذاری لازم انجام شده است جواب دریافتی نیز رضایت بخش بوده است.

منبع: صبا

411799