تجربه‌های نوجوانی در «اقیانوس آرام»

حامد قدیری نویسنده «اقیانوس آرام» از روایت‌هایی که در این برنامه از دوره نوجوانی گفته می‌شود سخن گفت.

تصویر تجربه‌های نوجوانی در «اقیانوس آرام»

به گزارش سایت خبری پرسون، حامد قدیری درباره نقش نویسنده در برنامه «اقیانوس آرام» که از شبکه دو سیما پخش می‌شود گفت: بدنه اصلی برنامه را روایت خود مهمان‌ها شکل می‌دهد اما برنامه یک سیر و روایت کلان‌تر دارد که بر همان روایت مهمان سوار می‌شود. درواقع، هر یک از مهمان‌ها نگاه خودش به زندگی و سیر آن را تعریف می‌کند اما «اقیانوس آرام» نیز دیدگاهی دارد که با افزودن پس و پیشی به روایت مهمان، آن را می‌سازد.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال، ممکن است «اقیانوس آرام» خودش را جای نوجوانی بگذارد که روایت مهمان را شنیده و با آن هم‌دلی یا ناهم‌دلی دارد. بروز این هم‌دلی، ناهم‌دلی، تردید، اشتیاق و به‌وجدآمدگی نوجوان‌ها در دل همان دیدگاه کلان برنامه شکل می‌گیرد.

قدیری افزود: نویسنده یکی از دست‌اندرکاران برنامه است که تلاش می‌کند محتوای متنی مکمل روایت مهمان را مهیا کند. این محتوای متنی در قالب‌های مختلفی به گفتگوی اصلی اضافه می‌شود و دست‌آخر، دیدگاه «اقیانوس آرام» را شکل می‌دهد.

این نویسنده با بیان اینکه روایت کردن یک مهارت است، تصریح کرد: هر کسی روایتی از زندگی خود دارد اما ممکن است نتواند آن را به شکلی جذاب روایت کند. روایت کردن تجربه زیسته، یک مهارت است که حتی ممکن است کسانی که بهترین تجربه‌های زیسته را از سر گذرانده‌اند هم نتوانند از پس آن بربیایند.

حامد قدیری همچنین گفت: در برنامه «اقیانوس آرام» این روایت‌ها در سه سطح پرداخته می‌شوند؛ سطح نخست آن‌جاست که مهمان‌ها از میان کسانی انتخاب می‌شوند که حتی‌الامکان قصه‌گوی خوبی باشد و بتواند از تجربه‌اش حرف بزند. اما گاهی کسانی هستند که تجربه‌های خوبی داشته‌اند اما قصه‌گوی خوبی نیستند. در این‌جا، سطح دوم مداخله برنامه آغاز می‌شود. اصطلاحاً در یک مرحله «گرم‌کردن»، گفتگویی با مهمان‌ها شکل می‌گیرد تا روایت‌شان را سروسامان داده، هسته آن حفظ و زوائد کنار گذاشته شود. در این سطح، ترجیح بر این است که روایت حاصل‌شده کاملاً از آن خود فرد باشد و تحمیل برنامه تلقی نشود. اما سطح سوم پردازش در مرحله پس‌تولید اتفاق می‌افتد؛ درواقع تدوین‌گر به‌عنوان کسی که درک روایی دارد تلاش می‌کند با حذف و تقویت برخی بخش‌های روایت مهمان آن را سرزنده و سرحال نگه دارد.

وی با اشاره به ضرورت جذابیت یک متن اظهار کرد: به‌نظرم متنی که به لحاظ فرمی روایی باشد برای مخاطب (چه نوجوان و چه غیرنوجوان) جذابیت خواهد داشت. این جذابیت هم عمدتاً به خاطر قرابت و انس ذهنی انسان به قصه و روایت است که بحث مستوفایی می‌طلبد. اما از حیث محتوایی، گمان می‌کنم اگر متن و محتوایی باشد که نقطه‌نظر بزرگ‌سالانه را تا حد امکان کم‌رنگ کند و با همان حیرت و کنجکاوی نوجوانانه با مسائل برخورد کند، احتمالاً می‌تواند هم‌دلی بیشتری در میان نوجوان‌ها برانگیزد.

حامد قدیری در پایان گفت: نقطه‌نظر نوجوانی با حیرت و کنجکاوی آمیخته است. علاوه بر این، کسی که در سنین نوجوانی قرار گرفته خود را در آغاز مسیرهای متعددی می‌بیند که هنوز میان آن‌ها انتخاب نکرده اما می‌داند که بالاخره باید یکی از آن‌ها را انتخاب کند. با این حساب، گمان می‌کنم یک برنامه خوب برای مخاطب نوجوان برنامه‌ای خواهد بود که این نقطه‌نظر نوجوانانه را محترم بشمارد و بتواند این دغدغه آنان را به رسمیت بشناسد و بیش از نصیحت و پند بزرگ‌سالانه در پی معرفی هم‌دلانه این مسیرها باشد.

«اقیانوس آرام» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که ساعت ۱۸ روزهای شنبه تا چهارشنبه از شبکه دو پخش می‌شود. این برنامه در هر قسمت میزبان چهره‌های مختلف می‌شود تا تجربیات دوران نوجوانی خود را با این گروه سنی به اشتراک بگذارند.

منبع: مهر

411097