نقش مهم تعاون در نهضت ملی مسکن

محمود محمودزاده امروز در آئین‌ افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در محل نمایشگاه‌های تهران اعلام کرد:‌برای تحقق نهضت ملی مسکن و ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال نیاز به تأمین مالی 4 هزار هزار میلیارد تومان است که البته این به غیر از هزینه تأمین زمین و خدمات و مصالح آن است.وی گفت:‌ از این رقم 2 هزار و 800 هزار میلیارد تومان گردش مالی برای تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز است.


تصویر نقش مهم تعاون در نهضت ملی مسکن

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود محمودزاده امروز در آئین‌ افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در محل نمایشگاه‌های تهران اعلام کرد:‌برای تحقق نهضت ملی مسکن و ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال نیاز به تأمین مالی ۴ هزار هزار میلیارد تومان است که البته این به غیر از هزینه تأمین زمین و خدمات و مصالح آن است.وی گفت:‌ از این رقم ۲ هزار و ۸۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی برای تأمین مصالح ساختمانی مورد نیاز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان، گفت: برای ساخت هر واحد مسکونی ۱۱۰ متری حدود ۲.۲ نفر اشتغال ایجاد می‌شود که در ساخت ۴ میلیون مسکن پیش‌بینی می‌شود ۸.۵ میلیون فرصت شغلی ایجاد و یا پایدار شود. بنابراین نهضت ملی مسکن تنها ساخت مسکن نیست و آثار اقتصادی از جمله ایجاد اشتغال هم دارد.
به گفته محمودزاده، در نهضت ملی مسکن ۳.۵ میلیون نفر متقاضی هستند تا کنون ۲۵ تفاهم‌نامه مختلف با دستگاه‌های مختلف ایجاد شده است.
وی گفت:‌نهضت ملی تنها ساخت مسکن نیست بلکه مصالح هم باید فراهم شود و در وزارت راه آمادگی برای تأمین زنجیره تولید مصالح ایجاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: در پروژه‌های نهضت ملی مسکن از خدمات بیمه کیفیت ساختمان به مدت ۳ تا ۱۰ سال برخوردار خواهند شد که اجزای اصلی ساختمان تحت پوشش این بیمه کیفیت قرار می‌گیرد.
در این مراسم همچنین مهدی مسکنی معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: بخش تعاون سهم مهمی در نهضت ملی مسکن بر عهده دارد بگونه‌ای که از ۲ میلیون مسکنی که در ۶ سال گذشته در کشور ایجاد شده است یک میلیون و ۹۰ هزار واحد مسکونی در قالب مسکن گروهی و تعاونی احداث شده و ۸۴۰ هزار واحد مسکونی هم به وسیله تعاونی‌های مسکن احداث شده است و الگوی تعاون اینگونه است که مردم به صورت مشترک و جمعی به منزل می‌رسند.
معاون وزیر تعاون همچنین گفت:‌اتاق تعاون ایران امسال جزء هیأت مدیره مجمع جهانی تعاون قرار گرفته است و ما می‌توانیم تجربه کشور را در ساخت مسکن مهر با کشورهای دیگر به اشتراک بگذاریم.
بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان از ۲۱ تا ۲۴ مرداد ماه در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در ۹۰ هزار مترمربع برگزار می‌شود که در این نمایشگاه ۸۶۰ شرکت داخلی وخارجی از کشورهایی مانند چین، آلمان، ایتالیا، برزیل، ترکیه، افغانستان، اسپانیا و اقلیم کردستان عراق مشارکت دارند.

تامین مالی مهمترین مسئله نهضت ملی مسکن

اقبال شاکری نماینده مجلس امروز در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی، گفت: یکی از مهمترین مسائل نهضت ملی مسکن روش تأمین مالی آن است بگونه‌ای که تونل زیردریایی بین فرانسه و آلمان مهمترین ویژگی که داشت تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بود،‌در بخش مسکن هم مهمترین روش تأمین مالی و بیمه و تضمین کیفیت ساخت و ساز است.
شاکری همچنین گفت:‌ یکی از مهمترین موانع برای ساخت ۴ میلیون مسکن شبکه بانکی است که این ۴ میلیون مسکن فقط مربوط به وزارت راه و شهرسازی نیست و کل دولت باید کمک کند تا مشکلات سر راه احداث ۴ میلیون مسکن حل شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: آورده مردم در نهضت ملی مسکن باید به تدریج و حداکثر ۲۰۰ میلیون تومان باشد و اقساط وام طرح ملی مسکن هم نباید بیش از ۲، ۳ میلیون تومان باشد. بانک‌ها باید به تعهدات خود در اینکه ۲۰ درصد تسهیلات را به مسکن اختصاص دهند عمل کنند.
این نماینده مجلس گفت:‌ هم دولت، مجلس و شورای شهر باید کمک کنند و مسؤولیت نهضت ملی مسکن فقط بر عهده دو وزارتخانه راه و شهرسازی و تعاون نیست و این وظیفه همه است که در این طرح بزرگ مشارکت کنند.
وی افزود: جهش مسکن از ۶۰۰ هزار واحد مسکونی به ۴ میلیون یک رکورد بی‌نظیر به شمار می‌رود و مهمترین مشکل آن تأمین مالی است که باید حل شود.
عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین گفت: لایحه مشارکت عمومی ـ خصوصی در کمیسیون عمران تمام شده و ظرف دو سه هفته آینده به صحن مجلس می‌رود. بر اساس این لایحه باید برای سازندگان مسکن تسهیل‌گری انجام شود همچنین قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که در مجلس تصویب شده است و بر اساس این قانون شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید کالا و خدمات خود از قانون مناقصه مستثنی می‌شوند و دستگاه‌های اجرایی می‌توانند کالاها و خدمات دانش‌بنیان را بدون تشریفات مناقصه خریداری کنند.
وی همچنین گفت:‌ نظر کمیسیون عمران این است که تکلیف وزارت راه و شهرسازی باید مشخص و این دو وزارتخانه از هم تفکیک شوند که تبدیل به دو وزارت راه و عمران و وزارت حمل و نقل شوند. عده‌ای می‌گویند دولت ممکن است بزرگ شود اولاً که اجزای آن تغییر پیدا نمی‌کنند و همچنین اگر تفکیک وزارتخانه‌ها به نفع مردم باشد ۱۰۰ درصد باید انجام شود.
این نماینده مجلس گفت:‌وزارت راه تا حد ممکن باید از تصدی‌گری خودداری کند و کارها را به مردم واگذار کند.برای طرح ملی مسکن آورده مردم در حد ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان آن هم به تدریج باشد. اگر مردم آورده نقدی نداشته باشند مثلا مبالغ ودیعه مسکن متقاضی پذیرفته شود که ظرف یکی دو سال وصول خواهد شد.
شاکری این را هم گفت: صندوق ملی مسکن به جز رقم اندکی منابع ندارد و از دولت و معاون اول رئیس‌جمهور تقاضا داریم ردیف‌های بودجه‌ای که برای صندوق ملی مسکن در نظر گرفته شده است را اختصاص دهند وگرنه طرح نهضت ملی مسکن موفق نخواهد شد.
در این مراسم رضا تقی‌پور نماینده دیگر مجلس و عضو کمیسیون صنعت نیز گفت:‌ برای ساخت مصالح ساختمانی و شیرآلات باید صنعتی‌سازی در پیش گرفته شود و مدل انبوه‌سازی قطعات ساختمان مانند انبوه‌سازی قطعات خودرو دنبال شود.
تقی‌پور گفت:‌ برای ساخت ۴ میلیون مسکن نیاز به اصلاح رویکرد تولید مسکن داریم که باید به روش صنعتی انجام شود و کارگروه‌های مسکن در دولت و مجلس به مسأله صنعتی‌سازی ساختمان و قطعات مورد نیاز باید توجه کنند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن ظرف ۴ سال در دنیا بی‌سابقه است و ما چاره‌ای جز صنعتی سازی نداریم و باید مسائل ساخت مسکن را در نظر بگیریم وگرنه تأمین ۴ میلیون مسکن نیاز به ۴ میلیون میلیارد تومان دارد که این رقم عددی نیست که با اقتصاد کنونی کشور بتوانیم تهیه کنیم.
تقی‌پور گفت:‌علم مهندسی مالی می‌گوید باید تأمین مالی ۴ میلیون مسکن با کمک بانک‌ها، بازار سرمایه و حتی منابع خارجی تأ»ین شود.

صنعت ساختمان می‌تواند چرخ اشتغال کشور را به حرکت درآورد

در این مراسم احمد نادری عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: چاره‌ای نداریم جز به سمت صنعتی‌سازی پیش برویم و صنعت ساختمان می‌تواند چرخ اشتغال کشور را به حرکت درآورد.
وی همچنین گفت: برای شرکت‌های دانش‌بنیان در کمیسیون آموزش و تحقیقات قانونی تصویب شد که می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان را فعال کند و تحول ایجاد کند و تصویب چنین قانونی در ۴۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.
به گفته وی، در ساخت مسکن باید از شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی‌سازی ساختمان استفاده کنیم.
همچنین احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه صنعت ساختمان گفت:‌ صنعت ساختمان چندین هزار شغل را می‌تواند به حرکت درآورد از منابع انسانی تا معدن را می‌تواند فعال کند. بانک‌ها باید به کمک نهضت ملی مسکن بیایند.
عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: مجلس یازدهم چند قانون خوب از جمله تسهیل فضای کسب و کار و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کرد.
به گفته امیرآبادی فراهانی، قانون جهش مسکن که دولت را مکلف می‌کند سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود دولت هم اهتمام ویژه‌ای دارد باید از فعالان بخش مسکن استفاده کند الان در بخش مسکن مهر مشکلات چندانی نداریم و دولت در سال جاری باید یک میلیون مسکن تحویل دهد و این نیاز به همکاری بانک‌ها، بازار سرمایه و سایر بخش‌ها دارد.
وی همچنین گفت: ساخت ۴میلیون مسکن طی ۴ سال یک تکلیف قانونی است و صنعت ساختمان موتور محرک سایر صنایع کشور است باید هم در تولید هم در صنعتی‌سازی باید توجه کنیم.
وی گفت:‌ مجلس امسال بر اساس قانون مالیات بر شرکت‌های تولیدی و صنعت ساختمان را ۵ درصد کاهش داد که بخش عمده این تولید مربوط به صنعت ساختمان است.

410084