وضعیت مخازن زباله تهران مناسب نیست

عضو شورای شهر ششم، در یکی از تذکراتش در صحن شورای شهر نسبت به رفت‌وروب در شهر تهران انتقاد کرد و گفت: موضوع مخازن زباله وضعیت نامناسبی دارد و شهرداری و شهرداران مناطق باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند و بازدیدهای روزانه‌ای از نحوه مدیریت پسماند در تهران داشته باشند.
تصویر وضعیت مخازن زباله تهران مناسب نیست

به گزارش سایت خبری پرسون، ضعف مدیریت پسماند تهران یکی از مهمترین موضوعاتی بود که در نخستین جلسات شورای ششم تهران از سوی اعضا مورد توجه قرار گرفت و بارها درباره آن به شهرداری تهران تذکر دادند.

سید جعفر تشکری هاشمی عضو شورای شهر ششم، در یکی از تذکراتش در صحن شورای شهر نسبت به رفت‌وروب در شهر تهران انتقاد کرد و گفت: موضوع مخازن زباله وضعیت نامناسبی دارد و شهرداری و شهرداران مناطق باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشند و بازدیدهای روزانه‌ای از نحوه مدیریت پسماند در تهران داشته باشند.

میثم مظفر دیگر عضو شورای شهر بر این باور است که در نحوه مدیریت پسماند باید به فکر روش‌های دیگر باشیم.

وی با بیان اینکه وقتی سر کوچه‌ها مخازن تفکیک شده نداشته باشیم و نمی‌توانیم، توقع تفکیک زباله از مبدا داشته باشیم؟ گفت: در دنیا مخازن جمع‌آوری زباله تفکیک شده است، باکس‌های مختلفی برای انواع زباله وجود دارد.

ناصر امانی نیز با اشاره به اینکه در دوره مدیریت شهری گذشته اقدامات لازم صورت نگرفته و اطراف سطل‌های زباله تبدیل به انباشت زباله شده است، گفت: هر ۱۰ سال یکبار جمع آوری پسماند باید بازنگری شود اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.

صدرالدین علیپور مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در جریان یک گفتگو اعلام کرده است که به تدریج باید شکل مخازن فعلی را عوض کنیم تا دسترسی به آن‌ها آسان نباشد و زباله گرد نتواند از مخزن زباله‌برداری کند و در چنین شرایطی آلودگی پیرامونی نیز اتفاق نمی‌افتد. این مساله در دستور کار سازمان است و مخازنی را طراحی کرده‌اند.

طراحی مخازن قفل دار برای پایتخت

علیپور در پاسخ به این سوال که این مخازن چه تفاوتی با مخازن فعلی دارند؟ گفت: کاوری دارند که مخزن داخل آن کاور می‌رود و قفل می‌شود و فقط توسط کلید و یا ابزاری که توسط کارگر و یا نیروی خدماتی شهرداری وجود دارد باز می‌شوند و مخزن دائماً باز نیست که هر کسی بتواند به آن دسترسی داشته باشد. در نتیجه در جاهایی که امکان‌پذیر است مخازن تفکیکی می‌گذاریم و به موازات آن مقداری می‌توان مخازن فعلی را جمع کرد.

باید به سمت مخازن دفنی بزرگ برویم

اما وحید نوروزی کارشناس محیط زیست و مسائل شهری در توئیتی در واکنش به این اظهار نظر گفته است: اگر مخازن قفل دار شوند هم به نظر معضل زباله گردی تهران حل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه زباله گردها به راحتی کلید این مخازن قفل دار را خواهند ساخت، گفته است: حدود ۵۰ هزار مخزن در سطح شهر پراکنده شده‌اند و باید همه این مخازن جمع شود.

این کارشناس تاکید کرد: باید یک بار برای همیشه همانند تمام دنیا به سمت مخازن بزرگ دفنی غیر قابل دسترس برویم.

منبع: مهر

352119