اسماعیل مجللی، پژوهشگر و شببه خوان و نویسنده تعزیه:

مالکیت تعزیه برای ایران است

اسماعیل مجللی، پژوهشگر و شببه خوان و نویسنده تعزیه گفت: مالکیت تعزیه برای کشور ایران است و در استان مرکزی به دو زبان فارسی و ترکی اجرا میشود
تصویر مالکیت تعزیه برای ایران است

به گزارش پرسون از مرکزی، اسماعیل مجللی، پژوهشگر و شببه خوان و نویسنده تعزیه : طبق بررسی و پژوهش های صورت گرفته تعزیه توسط ایرانی ها طراحی و راه اندازی شده و مالک حقیقی و حقوقی آن کشور ایران است.

وی افزود: متاسفانه در حوزه نشر و معرفی این هنر دینی کم کاری صورت گرفته و آنطوری که باید در دنیا معرفی میشده نشده است .

وی افزود این هنر نمایشی قابلیت تبلیغ مذهب شیعه و فرهنگ عاشورایی و انتقال آن به کشورها و فرهنگ های دیگر است که میطلبد روی این مسئله بیشتر کار شود .

این پژوهشگر دینی گفت: تغزیه میتواند در تمام کشورهای مسلمان و غیره نمایش و اجرا شود که نیازمند برنامه ریزی و کمک سازمان ها و نهادهای مرتبط است .
وی افزود ما در کشور عراق اجرا داشتیم که مورد استقبال مردم آنجا قرار گرفته شد و این راه میتواند ادامه پیدا کند تا باعث نشر و گسترش فرهنگ و هنر تعزیه باشد .

مجللی خاطر نشان کرد: پس از دو سال رخوت کرونایی که تعزیه ها و عزاداری ها محدود شده بودند امسال آنچه که از تبلیغات فضای مجازی دیده می‌شود در تمامی شهرها و روستاهای استان مراسم تعزیه برپاست.

نویسنده کتاب شبیه نامه با اشاره به اینکه هنر تعزیه در دنیا به نام ایران ثبت شده است، اظهار کرد: با وجود شیوع کرونا تعزیه باز هم تعطیل نبود؛ چرا که هنر مردمی است و روحیه توسل جویی و مذهبی بین مردم دارد و به نوعی با فرهنگ مردم آمیخته شده و متناسب با فرهنگ بومی هر منطقه ای اجرا می شود.

وی گفت: در حال حاضر هر جایی بخواهند از ایران نمایشی را معرفی کنند حتی خارج از کشور متوسل به تعزیه می شوند چون اختصاصا تعزیه متعلق به ایران و مالکیت آن برای ایران است که باشعر و موسیقی ایرانی آمیخته است و گفتمان شبیه خوان مخالف با موافق فرق دارد و این هنر به اسم ایران ثبت شده است و این افتخاری برای تاریخ ایران بشمار می رود.

این پژوهشگر تعزیه با اشاره به اینکه بهتر است هیچ ارگان و نهادی در تعزیه و ساماندهی آن ورود نکند، بیان کرد: اگر هر ارگانی بخواهد به قصه تعزیه ورود کند و آن را انحصاری نماید به طور حتم بصورت سلیقه ای انجام می شود که نمونه های آن را در جشنواره ها شاهد هستیم و این امر با موضع گیری مواجه خواهد شد؛ چرا که تعزیه متعلق به مردم است.


مجللی با اشاره به اینکه طی سال های اخیر از نظر برخی هنرمندان و اهالی فرهنگ اقدامات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نسبت به تعزیه خیلی گسترده شده است افزود به نحوی این موضوع چشم گیر شده که با گوشه و کنایه از هنرمندان میشنوم که کادر جدید ارشاد به تعزیه توجه ویژه ای دارد و همه چیز به نفع شما تمام می‌شود که بنده ضمن رد این مطلب باید بگویم اینگونه نیست و این اقدامات ارشاد فقط به نفع یکی دو نفر تعزیه خوان تمام شده نه به نفع هنر تعزیه و خواهشی که دارم با این اظهارات هنر شبیه خوانی را زیر سوال مبرید زیرا چیزی عاید ما نشده. امروزه شاهد آن هستیم برای هر مناسبتی اعم از بزرگداشت شعرای کلاسیک و یا شهدای انقلاب و رویدادهای دفاع مقدس تعزیه هایی توسط یکی دو گروه اجرا می‌شود با وجودی که همه عوامل را شبیه خوانان تشکیل می‌دهند اما این موارد با واژه های جدیدی معرفی می‌شوند که در ادبیات نمایشی و تعزیه هیچ جایگاهی برای آنها نمی‌توان یافت به نوعی در این کار با واژه سازی هم مواجه شده ایم وظیفه اصلی اداره ارشاد رفع مواردی همچون بیمه هنرمندان و...است اما متاسفانه در ورودی اداره با تراکتی مواجه می‌شویم که هیچ فعالیتی برای تعزیه خوانان صورت نمی‌گیرد که همین موضوع نیاز به بررسی است این مورد درحالی وجود دارد که در کنار مدیران ارشاد در بسیاری از جلسات یکی دوتا تعزیه خوان حضور دارند که همین حضور نیز یک معما برای ما شده چرا که هر گونه تصمیمی برای این هنر قرار است گرفته بشود باید به به تایید همه شبیه خوانان برسد که متاسفانه این چنین امری را نمی‌بینیم و در بحث صندوق هنر نیز در خیلی از محافل شبیه خوانان متهم به جعل سند شده اند که این موضوع نیز باید پیگیری بشود تعزیه هنری لست که بسیاری از مردم استان را درگیر خود کرده و در فحوای آن برکت نام حسین علیه السلام دیده می‌شود لذا از هنرمندان و اهالی فرهنگ عاجزانه تقاضا میکنم خدماتی که توسط یک اداره دولتی به یک ی دو نفر داده می‌شود را به پای جمع حساب نکنند.

وی گفت: از امتیازات تعزیه استان مرکزی این است که تعزیه در استان مرکزی با دو نوع زبان فارسی و ترکی اجرا می شود که در نقاطی مانند ضامنجان و کمیجان به زبان ترکی تعزیه را اجرا می کنند و ۴ فضای اختصاصی برای زمان اجرای تعزیه در تکیه محلات، فرمهین، باغ شیخ در استان وجود دارد و شاعر ملا آخوند آمره ای نیز از استان مرکزی اشعار تعزیه را به زبان ترکی سروده است و بسیاری از تعزیه های استان ثبت شده و در واقع اولین پله پایه تعزیه در زمان امیرکبیر اتفاق افتاد و این نشان می دهد استان مرکزی در تعزیه حرف برای گفتن دارد.

این پژوهشگر تعزیه افزود: عده ای از مردم بنابر نذری که دارند تعزیه را انجام می دهند و این روحیه توسل جویی را در بین مردم ایجاد کرده که امید داریم در آینده صحبت از زوال این هنر پیش نیاید، چرا که تعزیه نمایش ایران است و پله پایه آشنایی ایرانیان با نمایش با نسخه تعزیه شکل گرفته است.

مجللی بیان کرد: در نسل‌های قدیمی افرادی بانی برپایی مجلس تعزیه می‌شدند و یک گروه تعزیه‌خوانی را با هزینه شخصی به شهر یا محل سکونت خود دعوت می‌کردند ولی در سال های اخیر این سنت‌ها به فراموشی سپرده شده و تعزیه‌خوان‌ها با هزینه شخصی خود اقامه تعزیه می‌کنند.

408042