آیا می‌توان شانس بارداری را در سنین مختلف تخمین زد؟

چگونه می‌توان سطح تخمدان ها و شانس بارداری در سنین مختلف را سنجید؟ آزمایش AMH چیست؟
تصویر آیا می‌توان شانس بارداری را در سنین مختلف تخمین زد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، آزمایش AMH به شما کمک خواهد کرد که از میزان شانس بارداری خود آگاه شوید. بدن زنان در طول مدت عمر تغییرات زیادی می‌کند و یکی از این تغییرات شانس بارداری است. به طور متوسط سنین ۱۵ تا ۴۹ سال را سن باروری زنان در نظر می‌گیرند. اما در طول این مدت نیز احتمال باروری زنان متفاوت است. به کمک این آزمایش می‌توانید از مشکلات احتمالی خود مطلع شوید و برای درمان اقدام کنید. همچنین می‌توانید از ذخایر تخمدان خود اطمینان حاصل کنید و با خیال راحت‌تری برای بارداری در آینده برنامه‌ریزی کنید. در این مقاله به بررسی جامع این آزمایش می‌پردازیم.

آزمایش amh

آزمایش AMH چیست؟

AMH یا آنتی مولرین هورمونی است که نقش کلیدی در رشد اندام‌های جنسی جنین در دوران بارداری دارد. سطح AMH در نوزادان پسر بالاتر است، زیرا این هورمون مانع از رشد اندام‌های تناسلی زنانه می‌شود. نوزادان دختر برای رشد خود فقط به مقدار کمی AMH نیاز دارند.

بعضی از سلول‌های داخل تخمدان زنان هورمون AMH را تولید می‌کنند. میزان AMH با تعداد تخمک‌ها یا ذخیره تخمدان زنان ارتباط دارد و می‌تواند به عنوان شاخصی برای اندازه‌گیری میزان باروری مورد استفاده قرار گیرد. آزمایش AMH میزان این هورمون را در بدن زنان اندازه می‌گیرد و می‌تواند نشان‌دهنده موارد زیر باشد:

  • سطوح بالاتر AMH به معنای تخمک بیشتر، ذخیره تخمدان بالاتر و امکان باروری بیشتر است.
  • سطوح پایین AMH به معنای تخمک کمتر، ذخیره تخمدان کمتر و امکان باروری کمتر است.

چرا آزمایش AMH تجویز می‌شود؟

آزمایش آنتی مولرین اغلب به عنوان یک «تست باروری» در نظر گرفته می‌شود، اما در واقع این آزمایش بیشتر یک تست غربالگری است. این تست یک شاخص مفید برای تشخیص تعداد تخمک‌های باقی مانده در تخمدان زنان است. میزان این هورمون با توجه به سن زنان می‌تواند متفاوت باشد.

میزان پایین AMH به این معنی نیست که فرد نابارور است. بلکه فقط می‌تواند یک زنگ هشدار برای بررسی‌های بیشتر باشد. تست AMH زمانی مفید است که توسط یک آزمایشگاه مجرب انجام شود و نیاز به تفسیر با توجه به شرایط جسمی و سنی فرد دارد. در واقع این آزمایش نشان می‌دهد که در شرایط سنی شما چقدر احتمال باروری وجود دارد. این آزمایش زمانی تجویز می‌شود که در مورد باروری شخصی نگرانی وجود داشته باشد.

amh چیست

میزان نرمال AMH چقدر است؟

میزان AMH بسته به سن شما متفاوت است. در زنان، سطح AMH در دوران نوجوانی شروع به افزایش می‌کند و در حدود ۲۵ سالگی به اوج خود می‌رسد. پس از آن، سطح AMH به طور طبیعی کاهش می‌یابد. پزشکان میزان هورمون AMH را بر حسب نانوگرم بر میلی‌لیتر (ng/ml) اندازه‌گیری می‌کنند. محدوده میانگین برای باروری نرمال به شرح زیر است:

  • میانگین: بین ۱ تا ۳ نانوگرم در میلی‌لیتر
  • زیاد: بالاتر از ۳ نانوگرم در میلی‌لیتر
  • کم: کمتر از ۱ نانوگرم در میلی‌لیتر
  • بسیار کم: ۰.۴ نانوگرم در میلی‌لیتر

میزان نرمال این آزمایش بسته به آزمایشگاهی که این تست را انجام می‌دهید، می‌تواند کمی متفاوت باشد. برای تفسیر آزمایش ذخیره تخمدان لازم است که با پزشک خود مشورت کنید.

تفسیر آزمایش AMH چگونه صورت می‌گیرد؟

اگر قصد باردار شدن دارید و تلاش شما بعد از مدتی نتیجه نداده است، نتایج تفسیر آزمایش ذخیره تخمدان می‌تواند به نشان دادن شانس باردار شدن شما کمک کند. همچنین اگر اکنون قصد فرزندآوری ندارید، این تست می‌تواند به شما کمک کند که تصمیم بگیرید چه زمانی را برای باردار شدن انتخاب کنید. میزان بالای AMH می‌تواند به این معنی باشد که شانس شما زیاد است و هنوز فرصت زیادی برای بارداری دارید.

میزان بالای AMH ممکن است به معنای ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز باشد. تاکنون هیچ درمانی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک کشف نشده است، اما علائم آن را می‌توان با دارو یا تغییر در سبک زندگی، مانند رژیم غذایی سالم و اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد بدن کنترل کرد.

میزان پایین این هورمون می‌تواند به این معنی باشد که ممکن است برای باردار شدن مشکل داشته باشید. البته برای تفسیر این نتیجه باید شرایط جسمانی شما را در نظر گرفت. همچنین AMH پایین می‌تواند به این معنی باشد که شما به یائسگی نزدیک هستید. میزان کم این هورمون در بین نوجوانان و در زنانی که به سن یائسگی رسیده‌اند جای نگرانی ندارد. همچنین اگر برای سرطان تخمدان تحت درمان هستید، آزمایش شما می‌تواند میزان موثر بودن روش‌های درمانی را مشخص کند.

amh در آزمایش خون

آیا میزان AMH برای پسران نیز اهمیت دارد؟

در یک نوزاد پسر، میزان خیلی کم AMH ممکن است به معنای یک مشکل ژنتیکی و یا هورمونی باشد که باعث ایجاد شکل خاصی از اندام تناسلی می‌شود که به وضوح شبیه مردان یا زنان نیست. اگر سطح AMH نرمال باشد، ممکن است به این معنی باشد که کودک بیضه‌های فعالی دارد، اما همچنان ممکن است که در محل مناسبی قرار نداشته باشند و نیاز به عمل جراحی یا هورمون درمانی داشته باشد.

نکات مهم پیش از انجام آزمایش AMH

پس از پاسخ به سوال "AMH در آزمایش خون چیست؟" بهتر است بدانید که به طور کلی این آزمایش نیاز به آمادگی خاصی مثل ناشتایی ندارد و در هر زمانی از شبانه‌روز قابل انجام است، اما بعضی داروها می‌توانند سطح عادی هورمون‌های شما را به هم بزنند. به همین دلیل لازم است پیش از آزمایش، پزشک خود را در جریان همه داروهای مصرفی خود قرار دهید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که مصرف بعضی داروها و مکمل‌های غذایی را برای مدتی متوقف کنید.

از لحاظ زمانی، تست AMH زمانی مفید است که:

  • بیش از شش ماه است که نمی‌توانید باردار شوید و به دنبال اطمینان از شانس باردار شدن خود هستید.
  • شما به IVF یا سایر درمان‌های باروری فکر می‌کنید، زیرا میزان کم AMH می‌تواند نشان دهنده پاسخ ضعیف بدن شما به روش IVF باشد.
  • می‌خواهید از شانس فعلی خود برای باردار شدن مطلع شوید و برای زمان مناسب باردار شدن برنامه‌ریزی کنید.
  • آزمایش amh چیست

تشخیص شانس بارداری در منزل با هومکا!

اگر برای بارداری به مشکل برخورده‌اید یا مایل هستید از میزان ذخیره تخمک در تخمدان خود مطلع شوید، می‌توانید با استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا، این آزمایش را به راحتی در منزل انجام دهید. با درخواست آزمایش در منزل، متخصصان هومکا به محل مورد نظر شما مراجعه می‌کنند و نمونه خون شما را در شرایط بهداشتی دریافت می‌کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن نتیجه و تفسیر آزمایش را به صورت آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهند.

برای ثبت درخواست آزمایش AMH یا هر نوع آزمایش پزشکی دیگر کافی است با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید و یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، از انواع خدمات آزمایش در منزل مطلع شوید. این خدمات تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی و در سراسر استان تهران و شهرهای کرج، تبریز، مشهد، رشت، اصفهان، شیراز و اهواز قابل ارائه است.

407992