حرفه معلمی و سلامت شخصیت

خبر آزار جنسی یک معلم در فضای خارج از مدرسه و در جریان برگزاری کلاس‌های خصوصی نوک کوه یخی است که پرده از واقعیت‌های زیرپوست جامعه برمی‌دارد و این‌گونه خبرها هشداری است به مردم و مسوولان که تدابیر پیشگیرانه جدی در این‌گونه موارد داشته باشند.
تصویر حرفه معلمی و سلامت شخصیت

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد داوری در یادداشتی نوشت: خبر آزار جنسی یک معلم در فضای خارج از مدرسه و در جریان برگزاری کلاس‌های خصوصی نوک کوه یخی است که پرده از واقعیت‌های زیرپوست جامعه برمی‌دارد و این‌گونه خبرها هشداری است به مردم و مسوولان که تدابیر پیشگیرانه جدی در این‌گونه موارد داشته باشند.

آزار جنسی یکی از پدیده‌های فراگیر در جهان است و در ایران هم کم نیست و به دلایل فرهنگی بسیاری از این‌گونه آزارها سر به مهر می‌ماند و فرد آزاردیده، آسیب‌های ناشی از آزاری که به او رسیده را تا آخر عمر همراه خود می‌برد و به تبع آن آسیب‌های متعددی را تحمل یا بر دیگران تحمیل می‌کند.

اما آزار جنسی توسط یک معلم متفاوت و قابل تامل‌تر است، چراکه معلمان با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند و آزار جنسی در این سنین آسیب‌های روانی و ذهنی بسیار عمیق و گسترده‌ای برجای می‌گذارد که درمان و جبران آن بسیار سخت و زمانبر خواهد بود.

خبر آزار جنسی معلم به چند دانش‌آموز در نگاه نخست بیانگر رفتار بیمارگونه معلمی است که در 55 سالگی دست به چنین اقدامی زده است و این واقعیت بسیار تلخ و تاسف‌بار بیش از هر چیزی ما را متوجه فرآیند گزینش و نظارت بر کار معلمان توسط مدارس و خانواده‌ها می‌کند و از طرفی نشان‌دهنده یک خلأ بزرگ صنفی برای سازماندهی معلمان و حرفه معلمی است به ویژه در زمینه تدریس خصوصی و استفاده خانواده‌ها از معلمان رسمی و غیررسمی که هم از نظر شخصیتی و هم از نظر مهارتی از سلامت و توانمندی معلم باید اطمینان حاصل شود.

متاسفانه در گزینش معلمان برای معیارهای عقیدتی و سیاسی حساسیت بیشتری به خرج داده می‌شود تا معیارهای شخصیتی و مهارتی و یکی از عواملی که موجب ورود افراد بیمار به حرفه حساس و مهم معلمی می‌شود، اولویت نداشتن شاخص‌های سلامت ذهن و روان و سنجش اختلال‌های عاطفی و اجتماعی است که از اهمیت حیاتی در حرفه معلمی برخوردار است که ریشه آزارها و خشونت‌ها و ضعف‌های معلمان بیشتر مربوط به این دسته از شاخص‌های الزام‌آور حرفه معلمی است.

استخدام معلمان که در سنین جوانی صورت می‌گیرد و بیشتر معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان به استخدام در می‌آیند باید مورد تجدیدنظر جدی قرار گیرد و در طول دوران دانشجویی باید دانشجو معلمان مورد نظارت باشند تا بعد از فارغ‌التحصیل شدن از سلامت شخصیتی آنها اطمینان حاصل شود و در طول خدمت معلمان چه معلمان پذیرفته شده از طریق دانشگاه فرهنگیان یا سایر دانشگاه‌ها که از طریق دوره یک‌ساله ماده 28 به استخدام در می‌آیند، نظارت مستمری وجود داشته باشد که اطمینان حاصل شود معلمان همچنان از سلامت شخصیتی برخوردار هستند.

البته ناگفته پیداست که وضعیت معیشتی و متغیرهای اقتصادی و شرایط اجتماعی و فرهنگی را هم در این زمینه باید مدنظر قرار داد و به این موضوع عمیق‌تر و همه‌جانبه‌تر نگریست که لازمه این امر فراموش نکردن این زنگ خطرهاست و دیدن بخش عظیم این کوه یخی که ما فقط بخش کوچک روی آب آن را می‌بینیم.

منبع: روزنامه اعتماد

407352