نعمت باران برای فارس نقمت می‌شود

استان پهناور فارس با اقلیم‌های متفاوت و آب و هوایی گوناگون همه ساله به جهت بروز بحرانی تلخ و دردناک و البته تکراری به‌نام «سیلاب‌های مخرب و کشنده» که با تلفات انسانی و خسارات فراوان طبیعی همراه بوده‌، در رنج است.
تصویر نعمت باران برای فارس نقمت می‌شود

به گزارش سایت خبری پرسون، سیدمحی‌الدین حسینی ارسنجانی روزنامه‌نگار در یادداشتی نوشت: استان پهناور فارس با اقلیم‌های متفاوت و آب و هوایی گوناگون همه ساله به جهت بروز بحرانی تلخ و دردناک و البته تکراری به‌نام «سیلاب‌های مخرب و کشنده» که با تلفات انسانی و خسارات فراوان طبیعی همراه بوده‌، در رنج است. کم‌‌توجهی برخی مدیران استانی و شهرستانی و از دیگر سو سهل‌انگاری برخی از مردم به عدم توجه به هشدارهای متعدد برای قرار نگرفتن در مسیر مسیل‌ها، رودها و سیلاب‌ها در مواقع احتمالی مواجهه با نزول بلایای طبیعی، کار تصمیم‌گیری‌ها یا پیشگیری‌ها از بروز بحران‌هایی مانند سیل ویرانگر استهبان که منجر به کشته، مفقود و مصدوم شدن ده‌ها نفر از مردم این شهرستان شد را سخت و سخت‌تر می‌کند.

برابر تحقیقات خبرنگاران و بر اساس گفته‌های مردم بومی و مسئولان، بروز ناگهانی سیل در روز جمعه عصر(31تیرماه1401) و تعطیلی ادارات و ارگان‌ها، کار مقابله سریع‌تر با بحران سیل تابستانی استهبان را مشکل‌تر کرد اما انتظار می‌رفت هشدار‌های هواشناسی شهرستان استهبان و استان فارس و همچنین رسانه‌هایی مثل صدا و سیما و... جدی‌تر و قاطع‌تر می‌بود تا از حجم خسارات و تعداد تلفات و عدد مفقودی‌ها و تعداد مصدومین بکاهد.

به‌راستی دراین شرایط اول کار و اول وظیفه ستادهای مقابله با بحران‌ها در مناطق و استان‌ها چیست؟ آیا نوعی هماهنگی سریع و به‌موقع در این زمینه صورت گرفته است؟ آیا نیروهای امدادی واکنش سریع خود را به این سیل و این مشکل پیش آمده در استهبانات فارس به نمایش گذاشتند؟ چرا باید در یک شهرستان کوچکی همچون استهبان در یک جغرافیای محدود چند هکتاری شاهد جان باختن 22 نفر عزیز هموطن باشیم؟ جای تابلوهای هشداردهنده ادارات متولی در زمینه اعلام عدم حضور مسافران یا بومیان در وقوع مسیر سیل کجاست؟ ‌این پرسش‌ها و سوالاتی از این دست را باید مدیر ارشد استان فارس و نماینده دولت در این شهرستان و ستاد مقابله با بحران فارس پاسخگو باشند.

رسانه‌ها و مخصوصا صدا و سیما تا به چه اندازه در این زمینه کمک کرده‌اند؟ وقوع سیل درست بین سه شهرستان داراب، استهبان(ایج) و فسا قرار دارد و بیشتر مسافرها طبیعتا از این سه شهرستان و احتمالا از نی‌ریز و بخش رونیز استهبان بوده‌اند. پرسش دیگر اینکه بودجه ستاد‌های بحران استانی مثل استان فارس که آبستن حوادث و بلایای گوناگون است به چه مقدار است؟ این بودجه کم یا زیاد صرف چه اموری و در چه زمانی هزینه می‌شود؟ آیا بهتر نیست وزارت کشور برای مقابله با بحران‌هایی همچون سیل و زلزله این مهم را به گروه‌های مردمی و تشکل‌های غیردولتی و نیروهای مسلح محول کند و این وزارتخانه تنها نقش پشتیبانی تدارکاتی و مالی داشته باشد؟ از قرار اطلاع اداره کل هواشناسی استان فارس چهارشنبه 29 تیرماه 1401 اعلام داشته با توجه به نقشه‌های هواشناسی به‌تدریج در استان به‌ویژه در مناطق جنوبی احتمال وقوع بارش‌های رگباری و رعد و برق در بعدازظهرها پیش بینی می‌شود.

اما آیا مسئولان شهرستان استهبان و مدیران استان به این هشدار هواشناسی فارس توجه و تمکین کرده یا در این راستا برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌هایی داشته‌اند؟ نگاهی به صفحات سایت‌های خبری و روزنامه‌ها از چند سال اخیر تا به امروز به ما می‌گوید مرگ و میر مردم ما بر اثر حوادث طبیعی چه زود اتفاق می‌افتد! هرچند تعدادی ازمدیران ارشد کشوری و استانی از جمله وزیر کشور و استاندار فارس بعد از از وقوع این واقعه هولناک به محل واقعه رفتند و با مردم استهبان و خانواده‌های قربانیان سیل استهبان ابراز همدردی کردند، اما لازم بود هم نیروهای امدادی و اعضای ستاد مقابله با بحران و هم مدیران مسئول در کشور و استان فارس و شهرستان استهبان بسیار سریع‌تر در محل واقعه حاضر و چاره‌‌اندیشی می‌کردند.

منبع: روزنامه آرمان ملی

407319