خبر مهم درباره واردات بنزین

مصرف بنزین در خرداد ماه در حالی که هنوز مسافرت های تابستانه مردم آغاز نشده بود به ۱۰۲ میلیون لیتر در روز رسید اما حالا که در تابستان قرار داریم به احتمال زیاد مصرف بنزین از این مقدار بیشتر شده است.
تصویر خبر مهم درباره واردات بنزین

به گزارش سایت خبری پرسون، درحالی که مصرف و تولید بنزین کشور سربه‌سر شده و در برخی روزهای تابستان، مصرف از تولید پیشی می‌گیرد، احتمال بازشدن دوباره پرونده واردات بنزین واقعیتی است که مسئولان امر نیز نسبت به آن هشدار می‌دهند.

حدود یک‌ماه پیش بود که مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از احتمال آغاز واردات بنزین از سال‌آینده خبر داد.

طبق گفته این مدیر مسئول، متوسط مصرف بنزین در سه‌ماهه نخست امسال حدود ۹۶ میلیون لیتر در روز بوده و این رقم در خردادماه به طور متوسط به حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز رسیده است.

سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همچنین خردادماه در خصوص میزان تولید گفت: "باتوجه به اینکه در حال حاضر تعمیرات تاسیسات و برخی پالایشگاه‌ها را در دست اجرا داریم، متوسط تولید حدود ۹۵ میلیون لیتر در روز است و زمانی که دوره تعمیرات به پایان برسد، این عدد به حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز می‌رسد."

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاضر به ارائه آمار به‌روز تولید و مصرف بنزین و فرآورده‌های نفتی نیست و تلاش‌های ما نیز برای دستیابی به این آمار، تا امروز به نتیجه نرسیده؛ اما با فرض آنکه طبق گفته مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در تاریخ ۲۲ خردادماه امسال، تعمیرات دوره‌ای پالایشگاه‌ها به اتمام رسیده باشد، میزان متوسط تولید بنزین هم‌اکنون حدود ۱۰۲ میلیون لیتر در روز است و از آنجایی که متوسط مصرف بنزین در خردادماه که هنوز مسافرت‌های تابستانی آغاز نشده بود، به ۱۰۲ میلیون لیتر در روز رسید، این نتیجه‌گیری منطقی خواهد بود که درحال حاضر که در آغازین روزهای دومین ماه تابستان هستیم، در خوشبینانه‌ترین حالت، مصرف و تولید بنزین سربه‌سر شده و احتمال عبور میزان مصرف روزانه از میزان تولید روزانه نیز احتمالی قوی و قابل توجه است.

در این صورت، درحال حاضر میزان ذخایر بنزین کشور، جبران‌کننده فاصله بین تولید و مصرف است و بررسی‌های تسنیم نشان‌می‌دهد حتی در صورت ادامه روند نوسانی مصرف بیش از تولید تا پایان تابستان نیز، می‌توانیم با تکیه بر ذخایر بنزین، عرضه بدون وقفه این فرآورده استراتژیک نفتی را داشته باشیم. معمولا با کاهش ترددهای تابستانه و شروع فصل پاییز، از مصرف روزانه بنزین کشور کاسته می‌شود و فرصتی برای افزایش سطح ذخیره بنزین در مخازنی که تابستان سال جاری را به پشتوانه آن خواهیم گذراند، در پاییز به وجود خواهد آمد. اما رشد قابل توجه مصرف بنزین در سال جاری و ادامه این روند، سال آینده ایران را به واردکننده بنزین تبدیل خواهد کرد و امروز باید دولت و مسئولان، در اقدامی عاجل به اتخاذ راهکار و تدوین نقشه راه در این زمینه اقدام کنند تا دوباره به واردکننده بنزین تبدیل نشویم.

منبع: تسنیم

407207