افتتاحیه جشنواره فیلم شهر با بزرگداشتی از جعفر دهقان

امشب هشتمین دوره جشنواره فیلم شهر با بزرگداشتی از جعفر دهقان آغاز به کار می کند.
تصویر افتتاحیه جشنواره فیلم شهر با بزرگداشتی از جعفر دهقان

به گزارش سایت خبری پرسون، جشنواره فیلم شهر به هشتمین دوره خود رسید، امشب (۲۶ تیر ماه) آیین افتتاحیه این جشنواره در پردیس ملت برگزار می شود و در این مراسم بزرگداشت جعفر دهقان برگزار خواهد شد.

در حاشیه این مراسم هم نمایشگاه تبلیغات سینمای ایران ساعت ۲۰ کار خود را شروع می‌کند. در مراسم افتتاحیه جوایز ۳ بخش محله، اقلام تبلیغات سینمای ایران و آفرینشهای هنری شهر و سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی اهدا خواهد شد.

در این دوره از جشنواره، علاوه بر داوری آثار بخش ملی، ۳ داور بین المللی هم بخش مسابقه سینمای بین الملل را داوری می کنند. مصطفی سرور فاروقی از بنگلادش، میلیاوشا آیتوگانوا از جمهوری تاتارستان روسیه و عبدالعلیم طاهر از عراق به عنوان ۳ داور خارجی بخش «مسابقه سینمای بین‌الملل» داوران این بخش هستند.

۱۴ اثر از آثار بخش‌های مختلف مسابقه ایران در بخش «بین‌الملل» هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر داوری می‌شود. ۴ اثر از بخش پویانمایی، ۳ اثر از بخش داستانی، ۵ اثر از بخش مستند و ۲ اثر از بخش سینمایی در بخش بین‌الملل این جشنواره داوری می‌شود. علاوه بر بخش بین الملل در این ۵ روز فیلم‌های ایرانی هم نمایش داده می شوند. آفتاب گرگ و میش، خورشید، شنای پروانه، موقعیت مهدی، دسته دختران، بدون قرار قبلی، مرد بازنده، یدو، شب طلایی، پروا، ملاقات خصوصی، هناس، منصور، وانتافه، ایمو و آبادان یازده۶۰، با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در بخش مستند هم ۲۷ اثر رقابت دارند.

۱۹ مستند کوتاه و نیمه‌بلند و ۸ مستند بلند به بخش «مستند» به این بخش راه یافتند. این آثار توسط محسن یزدی، محسن اسلام‌زاده و حامد شکیبانیا انتخاب شدند. اکران فیلم‌های این دوره از ۲۷ تیر ماه به مدت ۵ روز در سالن‌های شماره یک و ۴ پردیس ملت آغاز می‌شود. فیلم ها در بخش های مستند، فیلم‌های بلند داستانی، فیلم های بلند ویدئویی، ‌فیلم‌های کوتاه، نیمه بلند داستانی، مجموعه های تلویزیونی و انیمیشن‌ها اکران دارند.

برزو نیک نژاد، کارگردان سینما و تلویزیون از فرهنگسازی در قالب تولید سریال های تلویزیونی و سینمایی می گوید و این که تلویزیون به عنوان جمعی‌ترین رسانه در دسترس همیشه به عنوان یکی از ارکان مهم سریال‌سازی محسوب می‌شود، این سریال‌ها همیشه در فرهنگ‌سازی جامعه نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره های موضوعی و در عین حال تخصصی مانند فیلم شهر توضیح می دهد: «جشنواره بستری است که علاوه بر فیلم های سینمایی، تله فیلم ها هم می‌توانند با مضامین شهری و اجتماعی به رقابت بپردازند. جشنواره فیلم شهر یکی از مهم‌ترین رویدادهایست که در ایران داریم، مخصوصا برای اهالی تلویزیون بسیار مهم محسوب می‌شود زیرا چند سالیست که جشنواره جام‌جم برگزار نمی‌شود و آثار تلویزیونی دیگر جایی برای نقد شدن و حتی تشویق شدن ندارند به همین دلیل بسیارخوشحالم که سریالم در این جشنواره حضور دارد، این سال‌ها در حق سریال‌های تلویزیونی اجحاف شده است از یک سو منتظر ساخت سریال‌های شگفت‌انگیز هستیم و از سوی دیگر جایی برای بروز تفکراتمان در تلویزیون نداریم. مگر هرساله اهالی سینما در جشنواره فیلم فجر باهم رقابت نمی‌کنند؟ این بین تکلیف سریال‌ سازان تلویزیون چه می‌شود؟»

این کارگردان با سریال «دودکش ۲» در جشنواره حضور دارد که درباره سریالش می گوید: «دودکش یک مجموعه طنزی بود که در بستر حرف‌های طنز درباره کنش‌هایی که زندگی اجتماعی این روزهای افراد در سطح‌ها وبه خصوص کلان شهرهایی مانند تهران صحبت کرد. بدیهی است که چنین سریالی در جشنواره‌ای با موضوع فیلم‌های اجتماعی در بستر زندگی شهری حضور داشته باشد.

برخی از افراد تصور می‌کنند که فیلم‌های اجتماعی باید در فضای درام و حتی تلخ ساخته شود تا با مخاطب هم‌ذات پنداری کند، اما باید بگویم زمانی که چاشنی خنده را با حرف‌های جدی در هم می‌آمیزیم آن وقت گل طلایی را زده‌ایم چون مخاطب با فیلم همراه خواهد شد.»

منبع: همشهری آنلاین

406074