پخش مکرر «مختارنامه» به آن لطمه زده است

گفت و گو با جعفر دهقان را درباره مشکلات و سختی های موجود برای ساخت آثار سینمایی با مضامین عاشورایی بخوانید.
تصویر پخش مکرر «مختارنامه» به آن لطمه زده است

به گزارش سایت خبری پرسون، جعفر دهقان، بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه عاشورا معنا و مفهوم خاصی دارد که نمی‌توان آن را در یک قالب خلاصه کرد، توضیح داد: با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی در سینمای ایران شمار آثاری که به صورت مستقیم به عناوین عاشورایی پرداخته باشد به تعداد انگشتان دو دست هم نمی‌رسد و این درصورتی است که انقلاب اسلامی به سبب تمسک به فرهنگ عاشورا به پیروزی رسید و همین موضوع باعث شد در طول هشت سال جنگ تحمیلی ما به پیروزی‌های بسیاری برسیم.

او ادامه داد: برخی حساسیت‌ها در زمینه تولید چنین آثاری وجود دارد که اجازه کار کردن در این زمینه را به هنرمندان سینمایی نمی‌دهد و از این رو این اتفاق به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. برای نمونه چند سال پیش شهریار بحرانی کارگردان سینما٬ فیلمی را مبتنی بر داستان زندگی امام حسین (ع) و قیام عاشورا برای ساخت تدارک دیده بود اما با گذشت کمتر از یک ماه، از فیلمبرداری کار جلوگیری شد. دلیل این اقدام را هم برخی حواشی‌هایی که پیرامون کار به وجود آمده بود عنوان کردند در صورتی که آن کار می‌توانست یکی از اتفاقات خوب سینما باشد و این پیشامد به نوعی دیگر نیز برای فیلم «رستاخیز» رخ داد. فکر می‌کنید که در چنین شرایطی آیا فیلمساز دیگری جرات می‌کند که به ساخت اثر در این حوزه اقدام کند؟ برای اینکه چنین حساسیت‌هایی مانع از ساخت و تولید فیلم‌هایی از این قبیل نشود٬ قطعا حضور و کمک حوزه‌های علمیه می‌تواند عامل مهمی در پیشبرد این آثار باشد. برای رسیدن به این خواسته نیز اهالی سینما باید پیش قدم شوند تا بتوانیم در این زمینه کارهای خوبی را تولید کنیم. همچنین مشکل دیگری که بر سر راه تولیدات عاشورایی قرار گرفته٬ این است که دولت در زمینه سخت‌افزار سرمایه‌گذاری نمی‌کند و از طرفی نیز بخش خصوصی قادر به تامین‌ هزینه‌های این قسمت از کار نخواهد بود زیرا هنگامی که در یک فیلم قرار است واقعه عاشورا به تصویر کشیده شود قطعا به امکانات پیشرفته سخت‌افزاری نیازمند خواهد بود و بنابراین بدیهی است که در چنین شرایطی فیلم‌های عاشورایی، تولید نشود و در این باره نیز پیشنهاد من این است که بودجه‌ای مجزا برای ساخت و تولید این فیلم ها در نظر گرفته شود تا ما حداقل سالانه شاهد یک کار فاخر در حوزه تاریخ اسلام باشیم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «یوسف پیامبر» عناوین عاشورایی موجود در فیلم‌های سینمایی را اینگونه تشریح کرد: برای ساخت یک فیلم با مضامین عاشورایی حتما لازم نیست که به صورت مستقیم به قیام عاشورا پرداخته شود در واقع آثاری که در آن به فلسفه و پیام عاشورا توجه شده باشد نیز می‌تواند کاری عاشورایی حساب شود. بهترین مثالی که در این رابطه می‌توانم بیان کنم٬ فیلم سینمایی «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلی‌پور که موضوعاتی چون ایثار و شهادت‌طلبی را به شکل بسیار زیبایی به تصویر کشیده است.

دهقان افزود: در فیلم «پرواز در شب» حتی در موسیقی ای که به کار گرفته شده است نیز می توانیم شاخصه‌های عاشورایی را مشاهده کنیم. نکته جالب‌تر اینکه دیدن این فیلم هنوز هم برای مخاطب بسیار لذت بخش است چراکه تمام افرادی که در آن کار حضور داشتند با تمام باورشان در فیلم بازی کرده بودند و به همین علت نتیجه کار بسیار مطلوب و شیرین شد. نکته دیگری که پیرامون فیلم‌هایی که به صورت غیرمستقیم به عاشورا می پردازند این است که در این آثار دیگر حساسیت‌های خاصی که قبل‌تر بیان کردم وجود نخواهد داشت و طبیعتا حاشیه‌ای هم پیش نخواهد آمد.

وی با بیان اینکه لازمه ساخت فیلم‌های عاشورایی باور قوی است و در غیر این صورت ساخت چنین آثاری غیرممکن است، تاکید کرد: اینکه فکر کنیم تنها با تکیه بر ویژگی‌های فنی می‌توان یک اثر فاخر عاشورایی تولید کرد یک اشتباه محض است چراکه این دسته از تولیدات حتما باید کاری دلی و با تکیه بر ایمان قوی باشد که البته این امر به معنای نادیده گرفتن تخصص نیست بلکه هدف اصلی این است که در کنار داشته‌های فنی باید به موضوع هم دلبستگی خاص خود را داشت. این موضوع تنها به تولیدات داخلی خلاصه نمی‌شود بلکه در آثار خارجی هم وجود دارد. برای نمونه مصطفی عقاد فیلم «محمد رسول الله» را با باور قوی که داشت٬ تولید کرد و از این رو نیز دیدیم که نتیجه کار جهانی شد. این موضوع را در سریال «مختارنامه» هم شاهد بودیم.

این بازیگر سینما و تلویزیون در پایان درباره تکرار بی‌رویه پخش آثار و فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی که منجر به از بین رفتن تاثیر آن‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل برخی بی‌ملاحظه گی‌ها ما رفته رفته داشته‌های خود را از بین می‌بریم که مثال بارز آن سریال «مختارنامه» است. این کار یکی از مفاخر تلویزیون است که هر سال شاهد این هستیم که این اثر از چندین شبکه مختلف پخش می‌شود و در حقیقت با انجام چنین کاری بیننده را از کار دلزده می‌کنیم و قطعا این امر همانند خیانت به آثار ماندگاری چون «مختارنامه» است.

منبع: صبا

409609