درِ خروج به نخبگان و ورود به اتباع برای فرزندآوری

در این شرایط مجلس در جهت افزایش «طرح جوانی جمعیت» قانون جدیدی را در دست تصویب دارد که براساس آن، اتباع غیرمجاز کارت ملی یک ساله بدهند و اگر شخص جرمی مرتکب نشد، یک سال اقامت را به 3 سال تبدیل شود، در این میان، این شخص از برخی از حقوق شهروندی از جمله امکان باز کردن حساب در بانک، تشکیل پرونده در محاکم قضایی و امکان اشتغال و غیره داده می‌شود؛ پس از 3 سال اگر بازهم جرمی مرتکب نشد این اقامت به 5 سال افزایش می‌یابد.
تصویر درِ خروج به نخبگان و ورود به اتباع برای فرزندآوری

به گزارش سایت خبری پرسون، بعد از 5 سال وارد مجوز 7 ساله می‌شود که اتباع در این مرحله باید خواندن و نوشتن ایرانی بلد باشند، محل سکونتشان مشخص باشد، در این مرحله امکان خرید و فروش خودرو نیز به آنها داده می‌شود. برکسی پوشیده نیست که این قانون مجلس برای افزایش فرزندآوری و در باغ سبز به مهاجران کشورهای همسایه است که بتوانند از طریق آنها و در شرایطی که مشکلات اقتصادی، مانع بزرگی برسر راه ازدواج جوانان ایرانی است که هر روز از تمایلشان به تشکیل خانواده کاسته می‌شود. دوشنبه شب بود که ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی از این طرح مجلس در جهت ساماندهی اتباع بیگانه سخن گفت.

وی با تایید برجزئیات مذکور در گزارش، معتقد است که «تمامی کشورهای مهاجرپذیر، مهاجرت را که یک تهدید است به فرصت تبدیل کرده‌اند و با این اقدام هم مساله کاهش جمعیت را حل کرده و هم نیروی کار مورد نیاز خود را تأمین کرده‌اند.» البته ایشان به این موضوع اشاره نکرد که در کشورهای مهاجر پذیر دنیا که نمونه بارز آن کشور آلمان است، یک فرد مهاجر باید از هفت خوان رستم عبور کند تا به مرحله اقامت و پاسپورت این کشور پس از 10 سال برسد. فردی که می‌خواهد در این کشور اقامت داشته باشد باید در این 10 سال، هم برای کشور میزبان از نظر اقتصادی و جمعیتی مفید باشد و سال‌ها عمرش را در اقامتگاه‌های مخصوص پناهجویان زندگی کند.

در این میان کشورهای دیگر نیز به مهاجرت اقتصادی مانند ترکیه و کانادا می‌پردازند. ترکیه با فروش خانه‌های بی‌کیفیت و سود سرشار از مالیات و کانادا با اقامت استارت‌آپی، به مهاجران و نخبگان تابعیت می‌دهند.

با 250 هزار دلار نیامدند، ولی‌...

با این حال، نمایندگان از قید 250 هزار دلار که کمتر از میزان سرمایه‌گذاری در کشور کانادا است، گذشتند که قصدشان فرزندآوری است. این قانون در شرایطی در دستور کار قرار گرفته که بیش از دو میلیون نفر اتباع افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند. در این بین، ابوترابی معتقد است که «ما هم می‌توانیم از تجربه کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند، استفاده کنیم و یکی از راهکارهای افزایش جمعیت علاوه بر اقدامات تشویقی و حمایتی استفاده از فرصت و جذب مهاجران است که برخی از کشورها از این فرصت بهره برده‌اند. با توجه به شرایط فوق لازم است ما نگاه‌مان به مهاجران را به رویکرد اجتماعی تغییر دهیم، با این نگاه است که ما می‌توانیم تهدید مهاجران را به فرصت تبدیل کنیم.

البته همه مجوز افزایش اقامت‌ها در هر مرحله با انجام مصاحبه و کسب اطلاعات از محل سکونت، شغل، پرداخت مالیات و بیمه و غیره انجام می‌شود. شورای‌عالی مهاجرت که رئیس‌جمهور، مسئولان ستادکل و وزرا در آن عضویت دارند باید این شخص را به‌عنوان شهروند افتخاری قبول کنند.»

جذب نخبگان ایرانی

این روزها، مقصد برخی از جوانان ایرانی، رسیدن به یک زندگی مرفه در کشورهای دیگر است و خود را آواره کوه و بیابان برای رسیدن به سراب خوشبختی کرده‌اند. در شرایطی که امروزه با افزایش آمار مهاجرت نسل جوان روبه‌رو هستیم که چندی پیش یک شرکت ترکیه‌ای با احداث یک مؤسسه فرهنگی اقدام به بورسیه کردن، دانش آموزان ایرانی می‌کرد. مجلس در شرایطی به‌دنبال فرزندآوری مهاجران غیرایرانی است که بر اساس آخرین آمارهای رصدخانه مهاجرت ایران، 37 درصد از دارندگان مدال در المپیادهای دانش‌آموزی، 25 درصد از مشمولان بنیاد نخبگان و 15 درصد از رتبه‌های زیر هزار کنکور سراسری مقیم کشورهای دیگر هستند. تفسیر رضا عامری، عضو هیات علمی دانشگاه تهران از این آمار، عملکرد بد دستگاه‌های متولی امور نخبگان است.

او می‌گوید: «کاش چنین ارگان‌هایی را نداشتیم. به عنوان مثال المپیادهای دانش‌آموزی که برای شناسایی نخبگان و تشکیل سازمان نخبگان برگزار می‌شود به نظر پروسه ناقصی است.» طی ماه‌های اخیر، اقدام یک مؤسسه فرهنگی ترکیه با برگزاری آزمونی در تهران برای دانش‌آموزان ایرانی، بار دیگر موضوع مهاجرت را به سرخط خبرها آورد. خبرگزاری آناتولی ترکیه در این باره گزارش داد: «دانش‌آموزان ایرانی که خواستار تحصیل در مقطع دبیرستان هستند، در آزمون گزینش دانش‌آموزان خارجی که توسط بنیاد معارف و وزارت آموزش‌وپرورش ترکیه در چارچوب بورسیه‌های بین‌المللی دانش‌آموزی در تهران برگزار شد، شرکت کردند» و در ادامه نوشت این آزمون به دو صورت کتبی و شفاهی در شعبه ایران مؤسسه یونس امره برگزار شده است. بر اساس این گزارش، اغلب شرکت کنندگان، دانش‌آموزان مناطق محروم و دورافتاده بوده‌اند.آزمونی که گویا بدون اطلاع و مجوز ایران برگزار شده است!

منبع: روزنامه آرمان ملی

403255