جنجال ازدواج خارجی دختران در صحن مجلس

ماجرای ایده امیر حسین بانکی پور رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده محلس درباره ازدواج بین المللی در همایش «ایران جوان» در جامعه الزهرا (س) با موجی از انتقادات نمایندگان مجلس مواجه شد تا جایی که عده ای از بهارستان نشین ها خواستار عذرخواهی او به دلیل بیان چنین ایده ای شدند اما او عذرخواهی نکرد!
تصویر جنجال ازدواج خارجی دختران در صحن مجلس

به گزارش سایت خبری پرسون، جو مجلس در همان ساعات ابتدایی جلسه علنی متفاوت از سایر روزها و جلسات پارلمان بود که دلیل آن را باید در توصیه بانکی پور برای «ازدواج بین المللی» جستجو کرد.

اعتراضات به این صحبت از طرف نمایندگان زن مجلس شروع شد. آنها به صورت دسته جمعی مقابل صندلی بانکی پور نماینده اصفهان جمع شده و انتقادات خود را بیان می کردند؛ انتقاداتی که با دفاع بانکی پور مواجه شد.

شاید همین واکنش نمایندگان زن بود که باعث حساسیت نمایندگان مرد شد و تعدادی از آنها سوالات خود را از بانکی پور پرسیده و تعدادی هم با صدای بلند او را مورد عتاب قرار می دادند؛ حتی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی به او گفت: «آیا واقعا چنین حرفی زده‌ای؟ اصلا ... که چنین چیزی گفتی؟!» کمال علیپور نماینده قائمشهر هم با حالتی سوال برانگیز و متعجب به او گفت که آیا واقعا راه حل را چنین چیزی می دانی؟

همه این اتفاقات در میانه بررسی موادی از طرح اصلاح قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رخ می داد که با ورود تعدادی از اعضای هیات رییسه جو مجلس آرام شد.

کاش در مقابل ملت بزرگ ایران عذرخواهی می کردید؟

اما این پایان واکنش‌های نمایندگان نبود؛ در خلال بررسی دو فوریت طرح حذف تبصره بند ت ماده (۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مربوط به حذف موضوع نرخ باروری در استان‌ها برای ارائه تسهیلات در قانون جوانی جمعیت، معین الدین سعیدی نماینده چابهار در قالب تذکری گفت: چرا این مسائل را مطرح می‌کنید؟ کسی که یک جو غیرت دینی دارد مگر می‌شود بگوید که بانوان این سرزمین بروند با اتباع دیگر ازدواج کنند؟ کاش این را اصلاح می‌کردید و کاش در مقابل ملت بزرگ ایران عذرخواهی می کردید؟

وی تاکید کرد: ما چرا باید برای بانوان ایرانی تصمیم بگیریم؟ خواهش می کنم برادر عزیزم از پیشگاه ملت ایران عذرخواهی کند.

از ساحت مقدس مادران و خواهران ایرانی عذرخواهی شود

سپس غنی نظری نماینده خلخال گفت: اینکه برخی از دوستان درباره ازدواج دختران ایرانی با اتباع بیگانه به بهانه توسعه روابط فرهنگی صحبت کردند، کاملا غلط است.

وی افزود: انتظار داریم رئیس مجلس فرصت دهد تا این نماینده از ساحت مقدس خواهران و مادران ایرانی عذرخواهی کند.

حفظ منزلت زنان و دختران را بر خود واجب می دانیم

فاطمه قاسم پور رییس فراکسیون زنان و خانواده مجلس هم تاکید کرد که نباید با یکسری اظهارنظرها جامعه را ملتهب کرده و جامعه زنان را که کریمانه به دنبال احقاق حقوقشان هستند ملتهب کنیم، این کار در شأن مجلس نیست؛ از این تریبون به تمام زنان و دختران و مردان غیور سرزمین خود اعلام می‌کنم که حفظ شأن و منزلت آنها را بر خود واجب می‌دانیم و در این مسیر گام برمی‌داریم.

دفاع بانکی پور از ایده «ازدواج بین المللی»

در واکنش به تمامی این تذکرها بانکی پور با استناد به ماده ۷۵ آیین نامه در تذکری ابتدا توپ را در زمین رسانه ها انداخت و گفت: همه ما مجلسی ها می دانیم رسانه های معاند سخنان به خصوص سخنان نمایندگان را تقطیع می کنند و به تخریب مجلس می پردازند. از نمایندگان مجلس که خودشان زمانی قربانی تقطیع شده اند، انتظار دارم هر وقت در پیامکی اظهارنظری را می خوانند ابتدا صحبتهای کامل طرف مقابل را شنیده و بعد قضاوت کنند.

آخرش هم عذرخواهی نکرد!

سپس بانکی پور گفت که صبحتهای من در یک محیط علمی و آکادمیک بود آن جا ضمن تحلیل آماری، تاکید کردم که بحث رسانه ای نیست و مربوط به حوزه نظری و صاحب نظران است، گفتم آمارهای غلطی در جامعه مطرح شده که باید اصلاح شود.

وی مجددا همان حرف های قبلی اش را تکرار کرد و گفت: توجه به این شرایط توصیه ای درباره ازدواج همسالان کردم و گفتم که روانشناسان تایید می کنند، سن عقلی و ظاهری در ازدواج ملاک است و نه سن شناسنامه ای؛ اگر بخواهیم طبق فرهنگ غلطمان دختران با پسرانی ازدواج کنند که سنشان بیشتر از آنها است، ضربه به دختران وارد می شود در آن جلسه تاکیدم به ازدواج همسالان بود.

وی افزود: بحث دیگر که در آن محیط علمی صحبت کردم این بود که مراجعاتی داشتیم از خانم هایی که با برخی از اندیشمندان خارج از کشور ازدواج کرده بودند اما شناسنامه ایرانی به فرزندانشان داده نشده با اینکه مجلس از سالها پیش قانونی در این باره تصویب کرده بود. در آن جا تاکید شد که مشکل قانونی نداریم و نباید مانع شویم. وقتی اندیشمندانی داریم که از نظر اخلاقی و اعتقادی با فرهنگ ما جور هستند و به انقلاب ما علاقه مند هستند و با یک بانوی ایرانی ازدواج کردند ما نباید شرایط را برای آنها سخت کنیم.

بانکی پور گفت: در آن محفل علمی تاکید کردم که این بحث بیشتر تحلیل آماری است. اما صحبتهایم را تقطیع کرده و جو منفی ایجاد کردند. به نوبه خودم از بانوانی که ممکن است این تقطیع ذهن آنها را آزرده کرده باشد از طرف آن رسانه های غلط عذرخواهی می کنم اما معتقدم نباید صورت مسئله را پاک کرد.

اما بانکی پور در نهایت عذرخواهی نکرد که همین موضوع با اعتراض مجدد نمایندگان زن و تعداد انگشت شماری از نمایندگان مرد مواجه شد که یکی از همین نمایندگان با فریاد به او گفت:«آخرش هم عذرخواهی نکردی!».

بانکی پور چه گفته بود؟

اما بانکی پور چه گفته بود؟ او در همایش «ایران جوان» که در یکم خرداد در جامعه الزهرا شرکت کرده بود برای ازدواج دختران با سنین بالا ایده‌هایی مانند ازدواج بین‌المللی و ازدواج هم سالان را مطرح کرده بود که در زیر بخشی از صحبت های او را می خوانید:

تعداد دختران و پسران در آستانه ازدواج و زیر ۳۰ سال ما فعلاً به هم می‌خورد؛ اما در خصوص نسل گذشته منظور دختران مجرد بالای ۳۰ سالی هستند که آمار آنها با توجه به سرشماری صورت گرفته در سال ۹۵ چیزی در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر را نشان می‌دهد و خانم‌های بالای ۳۰ سال مجردی که در این سن یا مطلقه هستند و یا به هر دلیل همسر خود را از دست داده‌اند هم بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر هستند، یعنی روی هم دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مجرد ۳۰ تا ۵۰ ساله وجود دارد که اگر بخواهند طبق عرف ازدواج‌ها با فردی متوسط پنج سال بزرگ‌تر از خود ازدواج کنند، این تعداد پسر مجرد وجود ندارد، بیشترین نگرانی ما مخصوص این گروه سنی از جمعیت است. وگر نه نگرانی برای دختران ۱۶ تا ۳۰ سال که عموماً با پسران ۲۰ تا ۳۵ سال ازدواج می‌کنند چون نسبیت وجود ندارد.

برای این گروه دو پیشنهاد وجود دارد؛ اول ازدواج هم سالان است، به این مفهوم که بنا به گفته روان‌شناسان که پایبند به این مسئله هستند که سن شناسنامه‌ای ملاک تصمیم نیست، بلکه ملاک سن ظاهری و عقلی افراد است، افراد به ازدواج هم‌سالان که از گذشته نیز وجود داشته و اتفاقاً ازدواج موفقی هم است روی بیاورند. دختر حتی می‌تواند با فردی یک یا دو سال کوچکتر خود نیز ازدواج کند به شرط آنکه شکسته نشده باشد و نشاط خود را حفظ کرده باشد.

و توصیه دیگر هم می‌تواند ازدواج بین‌المللی باشد، به این معنی که این قشر از دختران مجرد با توجه به کمبود پسر مجرد در کشور با مسلمانان و شیعیان علاقه‌مند به ایران ازدواج کنند؛ از این طریق نه تنها توسعه فرهنگی اتفاق افتاده است و ارتباطات بین‌المللی تقویت می‌شود، بلکه این نسبیت به هم ریخته در کشور نیز بر طرف می‌شود.

402102