ترکیه هم دنبال دانش آموزان نخبه ایرانی!

« فرار مغزها و استعداد‌های برتر موضوعی است که این روزها کشورهای کمتر توسعه‌یافته را تحت‌الشعاع قرار داده و برخی از کارشناسان و جامعه شناسان، خروج نخبه‌ها از کشور‌ها را مانند انفجار یک بمب اتم تلقی می‌کنند که نیروهای انسانی و مولد جوان‌که همان آینده‌سازان آن مرز و بوم است، را نابود می‌کنند.
تصویر ترکیه هم دنبال دانش آموزان نخبه ایرانی!

به گزارش سایت خبری پرسون، « فرار مغزها و استعداد‌های برتر موضوعی است که این روزها کشورهای کمتر توسعه‌یافته را تحت‌الشعاع قرار داده و برخی از کارشناسان و جامعه شناسان، خروج نخبه‌ها از کشور‌ها را مانند انفجار یک بمب اتم تلقی می‌کنند که نیروهای انسانی و مولد جوان‌که همان آینده‌سازان آن مرز و بوم است، را نابود می‌کنند. موضوع مهاجرت طی دو دهه اخیر در ایران، روبه‌ فزونی نهاده است.

آمار دقیقی از میزان مهاجرت نخبگان در کشور وجود ندارد و طبق آخرین اظهارنظر رسمی، از سال 2010 تا 2020 حدودا 500 هزار نفر به تعداد مهاجران ایرانی اضافه شده است. در واقع به‌طور متوسط، هر ساله 50 هزار نفر از شهروندان ایرانی مهاجرت کرده‌اند! در این شرایط، یک شرکت ترکیه‌ای برای جذب دانش‌آموزان ایرانی، تور بزرگی پهن کرده که به‌طور قانونی، بتواند سالانه صدها و شاید هزار دانش آموز نخبه و آینده ساز ایران را به وعده بورسیه، جذب کند.

نظر یک جمعیت‌شناس در رابطه با مهاجرت همین نظر است و شهلا کاظمی پور به خبرآنلاین گفته است: «ما این روزها با پدیده مهاجرت نخبگان مواجه هستیم، در کشورهای دیگر هم این وجود دارد، مثلاً هندی‌ها و چینی‌ها هم مهاجرت دارند اما وقتی تحصیل‌شان تمام شد به کشور برمی‌گردند، چیزی که در ایران اتفاق می‌افتد این است که حدود 10 تا 15 درصد نخبه‌ها بعد از مهاجرت به ایران برمی‌گردند، این را می‌شود به عنوان یک مساله اجتماعی مطرح کرد.

یکی از دلایل مهاجرت‌شان را این می‌دانند که مراکز پژوهشی و دانشگاهی ما نمی‌تواند سبب رشد آنها شود؛ این یک دافعه است، در عوض امکانات پژوهشی و بورس تحصیلی که می‌گیرند از عوامل جاذبه مقصد است. حتی دانشجویانی که در سال‌های قبل برای اعزام به خارج از کشور وثیقه گذاشته‌اند، خیلی‌های‌شان برنگشتند.» آنچه این روزها در شبکه‌های اجتماعی تبلیغات می‌شود، یک موسسه فرهنگی ترکیه با برگزاری آزمون در تهران، دانش‌آموزان ایرانی را برای تحصیل در ترکیه بورسیه می‌کند! این موضوع را خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز تایید کرده و طبق گفته‌های این خبرگزاری موسسه فرهنگی «یونس امره» ترکیه با برگزاری آزمون در تهران، دانش‌آموزان ایرانی را برای تحصیل در دبیرستان‌های ترکیه بورسیه می‌کند! بر اساس این خبر، اغلب این دانش‌آموزان که از مناطق محروم و دورافتاده ایران برای شرکت در آزمون به تهران آمده‌اند، برای تحصیل در دبیرستان‌های امام خطیبق ترکیه رقابت می‌کنند.

درخواست از وزارت امور خارجه

در این شرایط، واکنش مهدی فیاضی، رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، ابراز بی‌اطلاعی است و وی در گفت‌وگویی، می‌گوید: «ما از این مرکز بی‌اطلاع هستیم و این اقدام بدون مجوز ایران و توسط موسسه یونس امره انجام گرفته است. این موسسه رایزن فرهنگی سفارت ترکیه در تهران است و مرکز بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش نامه اعتراض، هشدار و اخطار خود را به آنجا ارسال خواهد کرد ضمن اینکه دانش‌آموزان را از این‌کار نهی می‌کنیم چون به مالباخته تبدیل خواهند شد!»

در این میان و به گفته فیاضی، نامه‌ای به اداره کل کنسولگری وزارت امور خارجه نوشته تا از فعالیت این موسسه جلوگیری کند. در این نامه آمده است: « نظر به اینکه هرگونه فعالیت آموزشی غیر دولتی در داخل کشور مطابق قانون تأسیس مراکز و مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش مصوب 14 آذر 1395 مجلس شورای اسلامی باید با اخذ مجوز قانونی از سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی صورت پذیرد، اما بر اساس اطلاعات واصله، اخیرا برخی از مؤسسات خصوصی خارجی بدون اخذ مجوز قانونی برای فعالیت‌های آموزشی نسبت به جذب و ثبت‌نام دانش‌آموزان ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی در مدارس کشور‌های خارجی مبادرت نموده‌اند که این امر با منویات مقام معظم رهبری در خصوص جلوگیری از فعالیت‌های مؤسسات و مراکز آموزشی داخل کشور که موجب مهاجرت جوانان ایرانی (مهاجرفرستی) به مدارس و دانشگاه‌های خارجی می‌گردند، مغایرت دارد. لذا مستدعی است موضوع به سفارت ترکیه منعکس و از آنها خواسته شود فعالیت اعزام دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه از طریق موسسه «ی. ا» و بنیاد م ترکیه متوقف گردد و امتحانات اخیر دانش‌آموزان و خانواده‌های ایرانی کان لم یکن اعلام شود و با هیچ یک از مؤسسات ایرانی دیگر در اینگونه اعزام‌های بدون مجوز دانش‌آموزان ایرانی به مدارس ترکیه همکاری ننمایند.»

منبع: روزنامه آرمان ملی

400892