خبر مهم برای برندگان خودرو در سامانه یکپارچه

​درپی ایجاد ابهام‌ها و اخلال‌های ایجاد شده در رابطه با منتخبان ثبت‌نام کننده در اولین دوره سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، در حالیکه مهلت واریز وجه ابتدا تا ۱۸ خرداد ماه تمدید شده بود، مجدد این مهلت تا ۲۵ خرداد ماه تمدید شده و ادامه خواهد داشت.

تصویر خبر مهم برای برندگان خودرو در سامانه یکپارچه

به گزارش سایت خبری پرسون، اولین قرعه‌کشی طرح فروش یکپارچه خودرو در قالب سامانه یکپارچه، دوشنبه هفته گذشته (۹ خردادماه) انجام شد و پس از قریب به ۳۰ ساعت پس از آن، نتایج مشخص و بر روی سایت رسمی سامانه پکپارچه تخصیص خودرو بارگذاری شد.

پس اعلام نتایج این دوره از فروش، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در این فرآیند که به منظور ثبت‌نام، قرعه‌کشی و اعلام اسامی افراد با هدف صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان و راستی آزمایی‌های ثبت‌نام کنندگان انجام شده است، نحوه پرداخت هزینه‌های مرتبط با خرید هر خودرو نیز از طریق درگاه الکترونیکی شرکت مربوط انجام می‌شود. در این مرحله تمامی واجدین شرایط از تاریخ ١۴٠١/٠٣/١٢ (پنجشنبه) به مدت سه روز کاری تا پایان ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه (١٧ خرداد ماه) مهلت خواهند داشت تا نسبت به واریز وجوه اقدام کنند.

براین اساس مهلت واریز وجه تا ابتدای بامداد روز سه‌شنبه تعیین شده بود اما این در حالی بود که سامانه دچار اختلال شد و تعداد کثیری از افرادی که در باتدا به عنوان برنده اول (اصلی) معرفی شده بودند، زمانیکه مبلغ خودروهای برنده شده را فراهم کرده و قصد واریز وجه را داشتند، با پیام "شما جزو منتخبین رزرو قرعه‌کشی هستید" مواجه شدند.

آن طور که مشخص است، مشکل پیش آمده به‌سبب عدم تفکیک برندگان اصلی از منتخبان رزرو ایجاد شده بود؛ براین اساس با توجه به اینکه برای تعداد زیادی از مشتریان که با تلاش بسیار و با فروش بسیاری از دارایی‌های خود مبلغ خودرو را فراهم کرده بودند و بگونه‌ای (ابتداً برنده اصلی و سپس در لیست رزروها) بلاتکلیف شده بودند، فردای همان روز (سه‌شنبه ۱۷ خردادماه)، مجدد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه مشخص نشدن منتخبان ذخیره از منتخبان اصلی، علت اصلی مشکل پیش آماده در اعلام نتایج اولین دوره فروش خودرو یکپارچه بوده است، اعلام کرد به منتخبان ذخیره این دوره نیز در قالب طرح‌های مشخص خودرو تخصیص داده خواهد شد.

بدین ترتیب مهلت واریز وجه، یک روز دیگر (۱۸ خرداد ماه) تمدید شد.

علیرغم اینکه مهلت واریز وجه روز گذشته (چهارشنبه) به اتمام می‌رسید اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این مهلت تا روز ۲۵ خرداد ماه مجدد تمدید شده است.

براین اساس، در سامانه مذکور (سامانه تخصیص یکپارچه تخصیص خودرو) به آدرس sale.iranecar.com اطلاع‌رسانی شده است که "با توجه به پرسش‌ها و ابهامات متقاضیان ثبت‌نام کننده در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو، در رابطه با منتخبان اصلی و رزرو، به اطلاع می‌رساند در راستای شفاف سازی موضوع، پس از بررسی و اعمال نظارت‌های لازم، اسامی منتخبین اصلی و رزرو در این سامانه درج شده و ازطریق پیامک نیز به متقاضیان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

لازم به ذکر است چنانچه نفرات اصلی به هر دلیل فرآیند تکمیل خرید خود را در زمان‌های تعیین شده انجام ندهند، براساس اولویت از افراد رزرو نسبت به جایگزینی آن‌ها اقدام خواهد شد. هم‌اکنون فرآیند واریز وجه از سوی منتخبان اصلی توسط شرکت‌های خودروسازی آغاز شده و تا تاریخ ۲۵ خرداد ماه جاری ادامه خواهد یافت. پس از تکمیل ثبت نام منتخبان اصلی، در صورت وجود ظرفیت، به منتخبان رزرو بر اساس اولویت اطلاع‌رسانی خواهد شد. "

لازم به یادآوری است که طبق اعلام سازمان حمایت، براساس هماهنگی‌های لازم در راستای رفع دغدغه‌های ایجاد شده برای کسانی که به عنوان منتخب ذخیره مشخص شده‌اند، مقرر شد که در قالب سازو کار مشخصی، فرآیند تحویل خودرو با طرح‌هایی همچون فروش‌فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش که توسط خودروسازان اعلام شده است و منتخبان نیز برای آن‌ها ثبت نام کرده‌اند، پیگیری شود و برای آنان از سوی وزارت صمت تخصیص خودرو در قالب این طرح‌ها، انجام شود.

اما باتوجه به اینکه هنوز این سازوکار مشخص نشده است، همچنان تعداد بسیاری از ثبت‌کنندگان که در وهله اول، برنده اصلی بوده‌اند، اما سپس به لیست رزرو منتقل شده بودند، در تماس با از بلاتکلیفی خود گلایه دارند.

منبع: ایسنا

400607