شورای حکام و مسئولیت تاریخی

تلاش سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در حقیقت برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام علیه ایران تحت تاثیر و فشار آمریکا صورت گرفته. اغلب اعضای شورای حکام بر این عقیده هستند که جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های اخیر صادقانه با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای همکاری داشته و هیچگونه گزارشی که متضمن ارتکاب خلاف ایران باشد، مشاهده نشده.
تصویر شورای حکام و مسئولیت تاریخی

به گزارش سایت خبری پرسون، حسن هانی‌زاده تحلیلگر سیاسی در یادداشتی نوشت: در طول بازرسی‌های صورت گرفته، گزارش‌هایی که توسط مدیرکل آژانس آقای رافائل گروسی به شورای حکام در طول دوسال اخیر ارائه شده، نشان می‌دهد که ایران به تمام تعهدات خودش در چارچوب برجام عمل کرده.

اما از آنجا که آمریکا به صورت غیرمستقیم در روند مذاکرات 1+4 و ایران در وین کارشکنی کرده و روند مذاکرات را متوقف ساخته، طبیعی است که آمریکایی‌ها سیاست خودشان را با رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیستی هماهنگ می‌کنند و با توجه به شکست‌هایی که اخیرا اسرائیل در داخل و منطقه متحمل شده، بیشتر فشارهای لابی صهیونیستی برای تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام و سپس ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت است که به نظر می‌رسد چنین رویکردی در میان شورای حکام وجود ندارد اما به هر حال آمریکا و سه کشور اروپایی که تابعی از سیاست‌های آمریکا هستند در پی تصویب قطعنامه در شورای حکام و حداقل صدور بیانیه در محکومیت ایران خواهند بود و تلاش هم صورت خواهد گرفت که پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت بازگردد و این می‌تواند مشکل بزرگی به لحاظ سیاسی برای ایران ایجاد کند. به همین دلیل به نظر می‌رسد اعضای شورای حکام در حال حاضر در حال رایزنی هستند و خروجی این رایزنی هنوز مشخص نیست اما به نظر می‌رسد که اعضای شورای حکام نخواهند توانست قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کنند بلکه در حد بیانیه اکتفا خواهند کرد.

به همین دلیل شرایط همچنان مبهم است به‌ویژه اینکه برخی کشورها مانند چین و روسیه به‌شدت حتی با صدور بیانیه علیه ایران مخالف هستند. آنچه مسلم است تلاش سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به نیابت از آمریکا صورت می‌گیرد تا به خیال خود ایران را در سطح جهان منزوی کنند.

این درحالی است که پنجره مذاکرات همچنان باز است و از نظر ایران روند مذاکرات متوقف نشده بلکه یکسری مشکلات وجود دارد که خارج از مذاکرات وین بر روند مذاکرات تاثیر گذاشته است. مذاکرات در حال پیشرفت بود و خروجی قابل قبولی به‌همراه داشت اما در آخرین لحظه آمریکا ورود پیدا کرد و سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان را وادار کرد که یکسری پیش شرط‌های جدیدی برای ایران قرار دهد. به ویژه اینکه آمریکایی‌ها حاضر نیستند برخی نهادهای نظامی ایران را از لیست سازمان‌های تروریستی خارج کنند و این می‌تواند یک بن‌بستی در روند مذاکرات ایجاد کند اما با توجه به تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد این امید وجود دارد که در آینده باب مذاکرات ایران و کشورهای1+4 در وین گشوده شود و خروجی قابل قبولی در مذاکرات وین به دست‌ آید.

منبع: روزنامه آرمان ملی

400222