در این مواقع نگران تپش قلب باشید

تپش قلب می‌تواند موجب احساس ناخوشایند در ناحیه قفسه سینه شود که یکی از مهمترین دلایل آن اضطراب است.
تصویر در این مواقع نگران تپش قلب باشید

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر حسن ریاحی درمورد تپش قلب در بین افراد گفت: تپش قلب به این معنا است که ضربان قلب بیشتر از حدمعمول و نرمال باشد که این مشکل ممکن است هرچند وقت یکبار به واسطه اضطراب ایجاد شود، البته این اتفاق لزوما به معنای وجود مشکل در ساختار قلب نیست.

وی علل تپش قلب را شامل دو دسته عمده می‌داند و افزود: دسته اول ناشی از اضطراب و مسائل روحی و دسته دوم بیماری‌های قلبی است که به طور کلی به آنها آریتمی‌ گفته می‌شود؛ یعنی ریتم قلب تند، کند یا نامنظم است.

این متخصص قلب و عروق به علائم تپش قلب اشاره کرد و گفت: درد قفسه سینه، تنگی نفس، تب، سرگیجه، تعرق زیاد، بی‌حالی، غش و سردرد از علائم تپش قلب است که در صورت مشاهده این علائم باید توجه داشته باشیم که پشت این مشکل، چه بیماری زمینه‌ای وجود دارد. همچنین تشخیص اینکه آیا فرد به تپش قلب دچار شده یا مشکل مرتبط با بیماری‌های قلبی دیگر است فقط از طریق معاینه توسط پزشک متخصص مشخص می‌شود.

ریاحی در ادامه تصریح کرد: تعداد نرمال ضربان قلب بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است و تعداد ضربان پایین در حین استراحت وضعیت نرمال قلب و عروق را نشان می‌دهد.

چه زمانی نگران تپش قلب باشیم؟

ریاحی در ادامه اظهار کرد: تپش قلب ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما به ندرت اتفاق می‌افتد و در صورتی که شاهد آن در چندین مرتبه باشیم، باید به پزشک مراجعه کرد.

وی با بیان اینکه اغلب تپش قلب خطرناک و جدی نیست، گفت: گاهی فرد سابقه‌ای از این اتفاق نداشته و به صورت ناگهانی دچار آن می‌شود. بنابراین بهترین اقدام در این مواقع مراجعه به اورژانس است تا ضربان قلب را بررسی کنند و در صورت نیاز، اقدامات لازم را انجام دهند.

ریاحی عنوان کرد: افزایش ضربان قلب نمی‌تواند حتما نشانه‌ای برای حمله قلبی باشد چراکه ضربان قلب هر فرد می‌تواند در حین حمله قلبی افزایش یابد یا ثابت بماند.

پیشگیری از تپش قلب

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: کاهش استرس، کاهش مصرف چای، قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا، داشتن خواب کافی، کاهش مصرف دخانیات، عدم مصرف موادمخدر، کاهش مصرف الکل، کنترل فشارخون و کلسترول بدن و تهیه رژیم غذایی سالم و مغذی می‌تواند به پیشگیری از تپش قلب کمک کند.

ریاحی با اشاره به اینکه به طور معمول، تپش قلب ضرری برای فرد ندارد و بهبود می یابد، عنوان کرد: این مساله در برخی موارد می‌تواند نشانه ‌ای از شرایط مهم و تهدیدکننده حیات در قلب همچون بیهوشی، غش‌کردن، نارسایی قلبی و سکته قلبی باشد که علل با انجام آزمایشات تشخیصی بررسی می‌شود.

این متخصص قلب و عروق گفت: پزشکان به طور معمول تدوین یک برنامه درمانی و تغییر سبک زندگی را برای به‌عنوان یکی از راه‌های درمانی توصیه می‌کنند.

وی در خصوص نوع درمان تپش قلب را بستگی به علل آن عنوان کرد و گفت: اگر تپش قلب ناشی از مشکلات زمینه‌ای قلبی باشد، پزشک با توجه به میزان شدت آن می‌تواند ازروش ‌های دارودرمانی، جراحی قلب، پیوند قلب و ... استفاده کند.

این متخصص قلب و عروق یادآورشد: تشخیص علت تپش قلب به عنوان چالش جدی برای پزشک معالج به حساب می آید.

399609