پرسون از حادثه آبادان گزارش می دهد؛

امدادرسانی لاک پشتی / بی فایده بودن حضور مسئولان

نزدیک به یک هفته از فروریختن ساختمان ده طبقه در آبادان می گذرد و همچنان امداد رسانی بسیار به کندی پیش می رود.
تصویر امدادرسانی لاک پشتی / بی فایده بودن حضور مسئولان

به گزارش سایت خبری پرسون، اینکه به چه دلیل ساختمان ده طبقه و به نوعی بلند ترین ساختمان شهرآبادان فرو ریخت، مقصران چه کسانی بودند، مالک و مهندس ناظر چه می کردند و نقش شهرداری و شورای شهر آبادان و سایر نهاد های نظارتی چیست یک طرف ماجرا است، اما باید در مرحله نخست امدادرسانی به مورد بررسی قرار داد.

امداد رسانی ضعیف که در این حادثه رخ داده موجی از نارضایتی ها را به همراه داشته است، به طوری که روند امداد رسانی با وجود نظارت مستقیم وزیر کشور به عنوان بالاترین مقام مسئول در حوزه امداد و نجات در کشور نیز تاثیری در سرعت امداد رسانی نداشته است.

در گزارش پیش رو نگاهی انداخته ایم به روند امدادرسانی در این حادثه که همچنان در حال انجام است.

اعزام خودرو از تهران تا آبادان یک روز زمان می برد

اعزام خودرو و نیروی آتش نشانی از سایر شهرها نشان از ضعف در امداد رسانی در شهر آبادان می دهد؛ به طوری که چندین دستگاه و نیروی انسانی از تهران که صدها کیلومتر با آبادان فاصله دارد اعزام شده و تا رسیدن تجهیزات و نیرو از پایتخت به این شهر یک روز کامل زمان خواهد برد.

گویا خود مسئولان اجرایی هم بر این باور هستند که امدادرسانی بسیار ضعیف صورت می گیرد، به طوری که وحیدی وزیر کشور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور چند روزی بالای سر اجرای عملیات امداد رسانی بود و حتی مخبر معاون اول رئیس جمهور نیز به این منطقه رفت، اما باز هم امداد رسانی به کندی شکل می گیرد.

تنها و تنها در زمان تخلیه آوار ساختمان خبر تلخ می آید و متاسفانه تاکنون امدادگران نتوانستند حادثه دیده ای را زنده بیرون کشانند.

امداد رسانی مکانیکی

با استقرار ۲ دستگاه جرثقیل سنگین کار آوار برداری از ساختمان متروپل وارد مرحله جدیدی شده است. این ۲ دستگاه جرثقیل در ۲ جبهه شامل ساختمان رو به روی خیابان و ساختمان‌های پشت متروپل آواربرداری را انجام می‌دهند.

احمد وحیدی وزیر کشور هم روز جمعه در جمع خبرنگاران در محل ساختمان متروپل گفت: با استقرار ۲ دستگاه جرثقیل سنگین کار آوار برداری از ساختمان متروپل وارد مرحله جدیدی شده است. این ۲ دستگاه جرثقیل در ۲ جبهه شامل ساختمان رو به روی خیابان و ساختمان‌های پشت متروپل آواربرداری را انجام می‌دهند.

وزیر کشور افزود: با توجه به جلسات متعدد با گروه‌های کارشناسی و کسب اجازه تخریب برخی سازه های مجاور متروپل از سوی شهروندان، تصمیم بر آن شد که کار آوار برداری به صورت مکانیکی آغاز شود. برای کمک به توان و سلامت امدادگران علاوه بر حضور نیروهای تخصصی اقداماتی مانند اکسیژن رسانی به اعماق آوارها در حال انجام است تا با دسترسی به طبقات و لایه‌های زیرین بتوان به شرایط مسلط تر شده و از وضعیت مفقودان احتمالی باخبر شد. وی از مردم خواست تحت هیچ شرایطی به محوطه عملیاتی حادثه نزدیک نشوند زیرا شرایط خطرناکی وجود دارد ضمن اینکه تجمع افراد باعث کندی روند آواربرداری می‌شود.

امدادرسانی تا آخرین لحظه

اقدامات و عملیات براساس شرایط پروژه تغییر می‌کند، با توجه به اینکه هر لحظه ممکن است شرایط خاص و جدیدی ایجاد شود نیاز است متناسب با آن اقدام کنیم.

بسیاری توجه به کوتاهی زمان برای امدادرسانی ندارند، به طور نمونه پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه عملیات جست و جو و نجات در متروپل آبادان تا لحظه‌ای که مطمئن شویم کسی زیر آوار نیست ادامه دارد؛ گفت: نیروهای امدادی و هلال احمر همچنان در کنار مردم بوده و تلاش می‌کنیم عملیات امدادی به بهترین نحو پیش رود.

وی افزود: عملیات جست و جو و نجات با تمام توان در محل حادثه ادامه دارد و تیم‌های تخصصی از نقاط مختلف کشور در محل حضور دارند.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی جهت تسهیل در روند آوار برداری گفت: اقدامات و عملیات براساس شرایط پروژه تغییر می‌کند، با توجه به اینکه هر لحظه ممکن است شرایط خاص و جدیدی ایجاد شود نیاز است متناسب با آن اقدام کنیم. رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تفکیک بخش‌های مختلف ساختمان افزود: آوار برداری ضلع شرقی ساختمان توسط قرارگاه خاتم، ضلع شمالی توسط آتش نشانی و جست و جو و نجات توسط جمعیت هلال احمر با جدیت در حال انجام است. وی گفت: در تلاش برای رسیدن به طبقات زیرین و همکف ساختمان متروپل هستیم اما خطر ریزش ساختمان کناری وجود دارد ،به رغم رعایت تمامی شرایط ایمنی خطر پذیری وجود دارد.

متروپل کاملا بهره برداری نشده بود

به تازگی نیز در صدا و سیمای استان خوزستان با فردی در بیمارستان گفتگو شده که عنوان کرد ساعت ها در زیر آور این حادثه مدفون شده بود، در حالی که بعد از انتشار این موضوع کاربران فضای مجازی عکس از همین شخص به نمایش گذاشتند که وی بعد از فروریختن این ساختمان حضور داشت و بعد از این رسوایی همین فرد مجددا با رسانه ملی گفتگو کرد و گفت امدادگران گفتند که این فرد را زنده بیرون کشیده اند؛ گویا امدادگران دلایلی برای این سخن داشته اند.

اگر این مجموعه به شکل کامل راه اندازی می شد و بعد از راه اندازی با جمعیت بالا دچار حادثه قرار می گرفت، آن وقت فاجعه بزرگتر از این فاجعه فعلی رخ می داد.

مردم حق دارند

کافی است خودمان را جای بازماندگان این حادثه دلخراش بگذاریم،آن وقت حق می دهیم که مسئولان اجرایی را مقصر بدانند، چرا که سازمان آتش نشانی اهواز که زیر مجموعه شهرداری این شهر فعالیت می کند چطور مجوز ساخت بنای ده طبقه را داده اما خود این نهاد امدادی تجهیزات به روز برای وقوع این نوع حادثه را نداشته است.

موضوعی که مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته این است که چطور می شود مسئولان نمی توانند با یک برنامه ریزی و یک هماهنگی مناسب از نیروهای داوطلب مردمی بهره مند شوند تا امدادرسانی سرعت بیشتری به خود گیرد، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بی مدیریتی و بی تجربگی عامل روند کند امداد رسانی شده است.

399435