مثلث تبانی و فساد در متروپل؛ دادگاه را علنی برگزار کنید

6 روز از حادثه تلخ فروریختن ساختمان «متروپــل» در آبـادان گذشت؛ حادثـه‌ای که از آن بوی فساد و تبانی در صدور مجوزهای ساخت و ساز می‌آید و رهبــر معظم انقــلاب اسلامی در پیامی و دستـوری که صادر کردند، به این امر و شناسایی مقصران اذعان دارند.
تصویر مثلث تبانی و فساد در متروپل؛ دادگاه را علنی برگزار کنید

به گزارش سایت خبری پرسون، در پی فرو ریختن بزرگ‌ترین سازه اداری شهر آبادان که بنا به باور محسن شریعتی، استاندار وقت خوزستان (که بعدها در قامت رئیس موسسه استاندارد کشور (از بهمن 99 تا آبان 1400)، تعیین کننده ایمنی‌زایی و اصالت هر نوع سازه‌ای یا وسیله‌ای است که در کشور تولید می‌شود) این ساختمان یکی از عوامل رونق اقتصادی و خروج شهر آبادان از بن‌بست اقتصادی خواهد بود، اما شاهکار هلدینگ عبدالباقی که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسید، فقط تا لحظه تنظیم گزارش 24 کشته و ده‌ها مصدوم و مفقودی زیر آوار، برای مردم این استان به ارمغان آورد.

موضوعی که حتی مرگ احتمالی مالک متروپل، باعث نشد که از مطالبه مردم کاسته شود. طی روزهای اخیر، مسئولان کشوری مانند وزیر کشور و سران قوه قضائیه و قوه مقننه، هر کدام بر شناسایی و محاکمه افرادی که در ساخت این سازه 10 طبقه دخالت داشته‌اند، تاکید کردند و فصل الخطاب این صحبت‌ها، پیام و دستور مقام معظم رهبری بود. در متن پیام و دستور رهبر انقلاب در جلسه فوق‌العاده‌ای در حضور رئیس‌جمهور با موضوع بررسی گزارش‌های هیات‌های اعزامی به آبادان و پیگیری آخرین اقدامات انجام شده قرائت شد، به این شرح است: «بسم ا... الرّحمن الرّحیم، حادثه‌ تأسف‌بار آبادان، علاوه‌ بر نیاز به سرعتِ عمل و استفاده‌ از همه‌ ظرفیت‌ها برای کاستن از تلفات که اکنون در درجه‌ اول اهمیت است، وظیفه‌ پیگرد مقصران حادثه و مجازات عبرت‌آموز آنان با همکاری قوه‌ قضائیه و نیز تلاش گسترده برای جلوگیری از تکرار آن در همه‌ نقاط کشور، بر عهده‌ همه‌ ما مسئولان کشور است. لازم می‌دانم با تشکر از فعالیت چندروزه مسئولان دولت، پیگیری و جدیت کامل در این باره را مطالبه نمایم و به بازماندگان مصیبت‌دیده‌ این حادثه تسلیت عرض کنم.»

شهرداری آبادان متهم ردیف اول

در این میان نیز طبق اظهار نظر دادستان عمومی و انقلاب اهواز «تاکنون 11 نفر را به عنوان مسببین و متخلفین دستگیر کرده‌ایم که با قرار تامین مناسب، تحت بازداشت هستند و تحقیقات در حال انجام است.» دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان گفت: حسین حمیدپور شهردار فعلی، دو شهردار قبلی و ناظران پروژه در میان افرادی که بازداشت شده‌اند، حضور دارند. گزارش مهندس ناظر برج‌های متروپل آبادان نشان می‌دهد که شهرداری‌ها با بی‌توجهی به گزارش‌های مهندسان ناظر، خدمات مهندسی نظارت و از طریق کمیسیون ماده 100 خدمات مهندسی طراحی، را عملا بی‌اثر کرده‌اند.

در تعریف این ساختمان آمده است، سازه بتنی، ضد زلزله! این ساختمان باید در برابر زلزله مقاومت می‌کرد، اما حتی نتوانستند وزن سازه ساختمان را تحمل کنند. مطب‌های پزشکی و کافی شاپ‌ها نیز که در طبقه اول افتتاح شده بود، ممکن است میزبان مردم در زمان خراب شدن باشند. بنا به گفته معاون دادستانی: «سه عنصر مالک، سازنده و ارگان‌هایی که مجوز داده‌اند، در میان آنها فساد وجود دارد.»

در میان، وزیر کشور معتقد است: «در متروپل یک جنایت اتفاق افتاد. مردم هم مطمئن باشند که دستگاه قضا در خصوص کسانی که عامل بروز فاجعه تلخی بوده‌اند، رسیدگی محکمی خواهد کرد» و محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور نیز با بیان اینکه در ماجرای متروپل آبادان فساد گسترده‌ای بین سازنده بنا، پیمانکار، ناظر و دستگاه‌های ارائه‌دهنده مجوز اتفاق افتاده، گفت: «باید طوری به مسأله رسیدگی شود که دیگر تکرار نشود.» البته متروپل، تنها ساخته هلدینگ عبدالباقی نیست و تاکنون چندین ساختمان در استان خوزستان ساخته است و به‌باور کارشناسان مافیای این استان زرخیز، به عبدالباقی کمک کرده‌اند. کما اینکه در روزهای آینده باید در انتظار بازداشت‌های گسترده مسئولانی باشیم که زیر مجوزهای ساحتمانی که 10 طبقه آن ساخته و 3 طبقه آن قرار بود پارکینگ شود، بدون هیچ دلیلی فرو می‌ریزد.

اعلام اسامی متهمان به طور شفاف

اما موضوعی که جای سوال برای مردم آبادان و استان خوزستان دارد، چرا نام افرادی که در این اتفاق دخیل بوده‌اند، به‌طور شفاف گفته نمی‌شود و این امر که یک دادگاه علنی برای مقصران ساخت متروپل، برگزار شود یکی از خواسته‌های مردم آبادان و خانواده‌ ده‌ها متوفی داغدار است که هنوز جنازه فرزندان یا همسرانشان از زیر‌ آوار بیرون نیامده است.

آنچه که مسلم است، روابط بسیاری در ساخت اینگونه بناها میان اقشار سیاسی و شهرداری‌ها وجود داشته و دارد و حالا با فرو ریختن این ساختمان که حتی مجوز ناظر ندارد، مانند زخمی کهنه دهان باز کرده است. در این میان نام برخی در شبکه‌های اجتماعی به فامیلی حسین عبدالباقی به آنان اشاره دارند، اما آن‌طور که تسنیم گزارش داده این دو فرد هیچ‌گونه رابطه سببی و نسبی با شمخانی ندارد و طبق بررسی‌ ها این امر درست است، اما نمی‌توان از نقش فردی که قبلا معاون فنی منطقه آزاد و تجاری اروند بوده، برای پروژه‌های ساختمان سازی حسین عبدالباقی را معرفی می‌کند و مورد حمایت استاندار وقت برای دریافت بودجه و شهرداران وقت قرار می‌گیرد گذشت.

در شرایط فعلی نمی‌توان به راحتی از مسئولان منطقه آزاد تجاری اروند به‌راحتی عبور کرد. آنطور که کوروش خواجوی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان اظهار کرده: «روال قانونی صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده بود و ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستون‌های پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد.» غلامرضا شرفی نماینده سابق مردم آبادان در مجلس نیز درخصوص ارتباط مسئولان بالارتبه در پروژه‌های حسین عبدالباقی، گفته بود: «هر مسئول و سرمایه‌گذاری که در سطح کلان و با پروژه‌های چند صد میلیاردی کار می‌کند حتما یکسری روابط هم دارد و این شاید لازمه کار باشد.

اما اینکه این رابطه، آشنایی و ارتباط جانبی و سیستمی با مسئولان خدایی نکرده منجر به تخلف قانون و تبانی شود، قابل بررسی است و باید پیگیری شود.» وی اعلام کرده: «عبدالباقی قسم خورد کاری را بدون مجوزات قانونی انجام نمی‌دهد، نظام مهندسی مجوز ساختمان متروپل را برای 6 طبقه داده بود» با این حال همه این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که باید در روزهای آینده در انتظار برگزاری محاکمه علنی، عاملان ساخت این ساختمان ناایمن باشیم، آنچه که این روزها می‌تواند تسکینی بر دردهای مردم مظلوم آبادان گردد.

منبع: رونامه آرمان ملی

399002