چگونه از نفخ معده جلوگیری کنیم؟

کنترل نفخ معده با کنترل عادات غذایی اتفاق می‌افتد؛ یعنی نخوردن آب، مایعات و سالاد همراه غذا؛ البته منظور این نیست که مایعات و دوغ و ماست مصرف نکنیم بلکه باید با غذا میل نشود.
تصویر چگونه از نفخ معده جلوگیری کنیم؟

به گزارش سایت خبری پرسون، لیلا شیربیگی، متخصص طب ایرانی در گفت‌وگویی، درباره «نفخ معده و راه جلوگیری از آن»،بیان داشت: کنترل نفخ معده با کنترل عادات غذایی اتفاق می‌افتد؛ یعنی نخوردن آب، مایعات و سالاد همراه غذا؛ البته منظور بنده این نیست که مایعات و دوغ و ماست مصرف نکنیم بلکه باید با غذا میل نشود.

وی با بیان اینکه بهترین زمان خوردن مایعات یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از غذا است خاطرنشان کرد: باید از خوردن موادغذایی مختلف در یک وعده جلوگیری کنیم؛ یعنی برای نمونه در یک وعده غذایی پلو، خورشت و سوپ را همزمان با مخلفات دیگر نخوریم؛ به عبارتی رنگ سفره کمرنگ شود.

این متخصص طب ایرانی متذکر شد: به بیان دیگر نباید همه این مواد غذایی را با هم مصرف کنیم؛ چرا که روی هم خوردن غذاها باعث ضعف هضم می‌شود و وقتی این اتفاق بیفتد ایجاد نفخ خواهد شد.

شیربیگی ابراز داشت: از دیدگاه طب ایرانی آبکش کردن برنج و بعد از آن اضافه کردن ادویه‌هایی مثل زیره، زعفران و ادویه‌های گرمی که می‌تواند کیفیت برنج را اصلاح کند مؤثر بوده؛ ضمن اینکه کم کردن حجم برنج نیز مفید است.

وی تصریح کرد: از دیدگاه طب ایرانی خوردن نان بیشتر از خوردن برنج پیشنهاد می‌شود؛ البته باید حجم هر دوی این موادغذایی را کم کرد تا معده فرصت هضم پیدا کرده و نفخ اتفاق نیفتد.

این متخصص طب ایرانی با بیان اینکه نکته مهم در جلوگیری از نفخ این است که یبوست نداشته باشیم،گفت:‌ هرچه یبوست بیشتر باشد نفخ بیشتر اتفاق می‌افتد و به خاطر همین توجه به لینت مزاج یکی از نکات مهم در جلوگیری از نفخ معده است.

397468