فرصت دهید؛ دولت اول راه است...

شاید زمانی که سیدابراهیم رئیسی در مناظرات انتخاباتی سال گذشته از برنامه‌های اقتصادی صحبت می‌کرد کمتر کسی به فکرش می‌رسید که در دولت وی شرایط اقتصادی به جهتی برود که دولت بخواهد دست به جراحی اقتصادی بزند و با اصلاح ارز ترجیحی شرایط جدیدی در جامعه ایجاد کند.
تصویر فرصت دهید؛ دولت اول راه است...

به گزارش سایت خبری پرسون، شاید زمانی که سیدابراهیم رئیسی در مناظرات انتخاباتی سال گذشته از برنامه‌های اقتصادی صحبت می‌کرد کمتر کسی به فکرش می‌رسید که در دولت وی شرایط اقتصادی به جهتی برود که دولت بخواهد دست به جراحی اقتصادی بزند و با اصلاح ارز ترجیحی شرایط جدیدی در جامعه ایجاد کند. اما روندها به گونه‌ای پیش رفت و رقم خورد که دولت به سمت افزایش یارانه‌ها و در ادامه کالابرگ الکترونیکی برود. هر چند که برخی معتقدند این رویه دولت منجر به افزایش نقدینگی و تورم خواهد شد اما باید دید دولت در این خصوص چه تمهیداتی خواهد اندیشید.

عملکرد دولت و رویکردها

دولت سیزدهم بیش از دولت‌های گذشته و با سرعت بیشتری به سمت وسوی جراحی اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم حرکت کرده است. در همین راستا نیز با لحاظ مسائل مختلف و موثر بر جامعه روند آزادسازی قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها را در پیش گرفته است. سیاستی که فعلا با افزایش قیمت گندم و آرد پیش گرفته شده و به تمامی کالاهای مصرفی و خدماتی خواهد رسید. این در حالی است که رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی به مردم وعده پرداخت یارانه نقدی تا 400 هزار تومان را داد که سریعا در حساب سرپرست خانوارها قرار گرفت.

اما در صحبت‌های رئیسی درباره اینکه تورم، گرانی و آزادسازی قیمت‌ها تا کجا پیش خواهد رفت، خالی بود. چنانکه برخی کارشناسان و اقتصاد‌دانان براین نظرند که این رویه باعث افزایش نقدینگی و ایجاد تورم در جامعه خواهد شد. آنچه مسلم است رئیسی و مردان اقتصادی‌اش تبعات این رویکرد خود را در نظر گرفته‌اند و قدر مسلم برای بعد از آن هم چاره‌اندیشی لازم شده است.

با این حال هنوز هم میان دولت و مجلس در این خصوص شاهد برخی اختلاف نظرهایی به خصوص در ماجرای ارز 4200 هستیم که نشان می‌دهد دو قوه در این حوزه با هم اشتراک نظر ندارند. چنانکه محسن زنگنه نماینده تربت حیدریه در مجلس در جلسه علنی صبح دیروز مجلس درباره برنامه دولت برای حذف ارز 4200 تومانی گفت: «ضمن ضرورت حذف این ارز از سر اقتصاد، اما باید مراقب بود که تفکر آزادسازی و دادن یارانه نقدی، نسخه‌ای است که بیش از 3 دهه در این کشور جاری بوده و جواب عکس داده است.»

سید مصطفی هاشمی طبا فعال سیاسی نیز در خصوص حذف یارانه‌ها و آزاد سازی قیمت‌ها می‌گوید: «یارانه نقدی مُسکنی است که داده می‌شود ولی مدتی دیگر به علت اینکه بودجه‌های دولت شدیدا دچار تورم می‌شود، دولت در پرداخت یارانه ناتوان می‌شود. تورم در راه است. کمبودهای بسیاری در کشور وجود دارد و اگر حتی 5 درصد کمبود کالا در بازار مشاهده شود، قیمت کالا حداقل 50 درصد بالا می‌رود. ما مجبوریم در داخل کشور سیاست‌های کنترلی همراه با سیاست‌های انقلابی را به کار ببریم.» لذا آنچه که از مجموعه رویکردها و نظرها بر می‌آید اینکه دولت رئیسی در پی مدیریت شرایط و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه است و افزایش یارانه‌ها و تلاش برای افزایش قیمت‌ها را نیز می‌توان گام‌هایی در همین راستا قلمداد کرد. حال باید دید که در ماه‌‌های آینده این نوع رویکرد دولت چه تاثیراتی از خود برجای خواهد گذاشت.

مدیریت رئیسی از روحانی باکیفیت‌تر است

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره عملکرد اقتصادی دولت اظهار داشت: دولت آقای رئیسی از زمانی‌که روی‌کار آمده، اقداماتی کرده است که در بهبود شرایط اقتصادی مؤثر مواقع شده است؛ البته از این نکته نیز نباید غافل شد که این یک بهبود اجمالی و نسبی بوده و برای به نتیجه رسیدن نیاز به زمان بیشتری است. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم گفت: این دولت از همان روزهای اول اعلام کرد که اولین هدف من، مهار کروناست و توانست تلفات روزانه کرونا را از شهریور سال گذشته که بالای هفتصد نفر بود، با بالا بردن واکسیناسیون به حداقل رساند. این کار بسیار موفقیت‌آمیزی بود.

وی ادامه داد: دومین کار موفقیت‌آمیز و چشمگیر دولت، ثبات قیمت ارز است. البته اوایل دولت، ارز با مقداری افزایش روبه‌رو شد اما پس از یک کاهش قیمت، امروز با ثبات قیمت ارز حتی در بازار آزاد روبه‌رو هستیم و تمام تقاضای مقبول ارز از طریق یک سامانه ارتباطی بین صرافی‌ها و بانک مرکزی انجام شده و صف خرید ارز از خیابان‌ها جمع شده است. عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به الحاق ایران به پیمان شانگهای، عنوان کرد: نکته سوم توسعه روابط خارجی است و الحاق ما به پیمان شانگهای، شرایط را برای ارتباط ما با کشورهای عضو این پیمان فراهم کرد؛ علی‌الخصوص ارتباط اقتصادی و تجاری ما با کشورهایی همچون روسیه، ترکمنستان، قطر و آذربایجان گسترش یافت و ما در سال گذشته شاهد افزایش چهل درصدی صادرات بودیم.

مصباحی مقدم عنوان کرد: همچنین فروش نفت به صورت جدی افزایش پیدا کرده و از روزی دویست هزار بشکه به بالای یک میلیون بشکه رسیده است. این یک ظرفیت و توانایی است. حال افزایش قیمت نفت هم موجب شده که درآمدهای نفتی دولت بسیاری از چالش‌های اقتصادی که در دولت قبل ایجاد شده بود را پوشش دهد؛ به‌طور مثال، بودجه 1400 با یک کسری بزرگ 450 هزار میلیارد تومانی مواجه بود که با درآمد نفت و افزایش درآمد مالیات‌ها، پوشش داده شد. نیازی به استقراض دولت از بانک مرکزی نشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آنکه یکی دیگر از اقدامات دولت، پرداخت بدهی‌های دولت قبلی ناشی از تنخواه بودجه 1400 بوده، عنوان کرد: دولت ماهانه ده تا دوازده میلیارد تومان، اوراق مالی که دولت قبل منتشر کرده بود را تسویه کرده است. همچنین بخشی از بدهی دولت به بانک مرکزی از طریق آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده، پرداخت شده و این امر پشتیبانی بانک مرکزی را تقویت کرده است. وی تصریح کرد: حال، دولت درصدد این است که ارز 4200 تومانی را بنا بر قانون بودجه 1401 حذف کند؛ اما برای حذف آن اقدام به ارائه کارت یارانه برای خرید کالاهای اساسی می‌کند.

این اقدام اگر هرچه زودتر به ثمر برسد، آن وقت مردم می‌توانند کالاهای موردنیاز خود را به قیمت سال گذشته خریداری کنند و مابه‌التفاوتش را دولت به عنوان یارانه از طریق فروشگاه‌ها پرداخت خواهد کرد. البته، مردم ما نیز باید مجال را برای اجرا کردن تدابیر دولت بدهند تا بتوان این برهه حساس را پشت‌سر گذاشت و این سیاست یارانه‌ای اجرایی شود. مصباحی‌مقدم درباره مدیریت شخص ابراهیم رئیسی تاکید کرد: مدیریت ایشان را قابل‌قبول می‌دانم. نمی‌توانم بگویم بدون انتقاد است. من نیز انتقاداتی را مطرح و با ایشان در میان گذاشته‌ام؛ اما به نسبت مدیریت دولت قبل، مدیریت آقای رئیسی بسیار کیفیت بالاتری است.

منبع: روزنامه آرمان ملی

396692